AFX - Analord 09 (2005)

2. Trojan.KillAV.E (3:08)
  3. W32.Aphex@mm (3:52)
  4. Backdoor.Netshadow (4:43)
avatar van John Doe
Deze Analord is de grootste geluidsbrei tot nu toe. Erg Spacerig loopjes. Niet direct wat je kan zeggen goede nummers. Op de dansvloer zijn ze wel effectief, maar dan op een in trance brengende manier. Ik denk dat de tracks virussen zijn die je blijven bestoken en een gaatje in je firewall zoeken tot je in slaap valt, dan treden ze via de achterdeur binnen en ontnemen ze geheimen uit normaliter beveiligde achterkamertjes in je brein. Het W32.Aphex virus is het meest kwaadaardigst in die taak gebleken, narcist dat Aphex is Uitermate duizelig-makende track. Redelijk interessante Analord, een aantal speciale geluidsmanipulaties. Veel muzieklagen. Wie durft de space toer aan? Veel spaceriger dan B12 zelfs (waar het door geïnspireerd kan zijn) en dat was het ergste dat ik kende in dat opzicht.

avatar van John Doe
Ik loop de serie langzaam weer af, een paar flac versies gedownload, en ook een goed aantal vinyls (lang ongebruikt) in de kast.

Sta nog wel achter de review hierboven die ik net na de release gemaakt moet hebben, maar bij de zin 'niet direct wat je kan zeggen goede nummers' wil ik extra de nadruk leggen op niet direct. Dit is toch wel heerlijke stroboscoop & rookmachine muziek vind ik inmiddels. Bedwelmende smerige acid die teruggrijpt naar '93-'94 ofzo met muziek van Acid Junkies onder andere (dat is overigens verder ruim voor mijn discotijd). Het is verder niet zo dat deze muziek precies daarop lijkt, maar net zoals Burial een deel van zijn muziek vanuit een nostalgie naar raves van vroeger gemaakt heeft (waar hij toen te jong voor was), geeft de muziek op deze EP mij een verlangen naar vroege Chicago acid house feesten of vroege Bunker feesten (Den Haag), waar ik niet bij heb kunnen zijn. Nu heb je af en toe nog wel iets in die trand, maar het zal niet hetzelfde zijn.

avatar van dave
John Doe schreef:

Leuk omschreven.

In vergelijking met John Doe verval ik in de schaduw van zijn schaduw bij het omschrijven van mijn interpretaties voor dit werkje. Een poging wil ik wel best wagen. Deze tweede virus-EP in de Analord reeks begint heel chaotisch. Vrij scherpe en hoge klanken die psychedelisch willen overkomen, maar daar niet in lijken te slagen. Een weinig memorabel nummer en in feite een vroege domper. Trojan.KillAV.E doet beter. In tegenstelling to zijn voorganger een pak interessanter en weet je met zijn zwierige armen te omhelzen. W32.Aphex@mm lijkt in grote mate op nummer 2 en moet dus een soort uitbreiding voorstellen. Een onnodige uitbreiding weliswaar, want het stelt haast exact hetzelfde voor. De afsluiter is eveneens een vreemde, doch semi-boeiende track. Ondanks de repetitieve 'main-beat' worden er voldoende kronkels gebruikt aan de zijlijn.

Uiteindelijk weet ik niet goed wat ik hiervan moet denken. De drang om deze EP opnieuw te beluisteren is eerlijkheidshalve klein. Buiten track n°2 zou ik niets wederom te horen willen krijgen.

2,50