Silhouette - Across the Rubicon (2012)

Label: Progress

1. Across the Rubicon (2:18)
  2. Breathe (11:31)
  3. Empty Places (4:05)
  4. When Snow's Falling Down (7:09)
  5. Anybody (11:21)
  6. Grendel Memories (5:41)
  7. Nothing (4:22)
  8. Don't Stop This Movie (11:55)
avatar van Brunniepoo
Aardig neoprogalbum. Geen heel opzienbarend materiaal maar de heren weten me een uur lang prima te vermaken. Helaas blijft evenals bij de voorgangers ook de zang hier duidelijk de zwakste schakel.

avatar van Ayreonfreak
Ik vind dit album persoonlijk toch wel iets verder gaan dan aardig. Hopeloos ouderwets, maar extreem lekker. Ben het eens met Brunnie dat de zang erg matig is, hoewel er één zanger er nog goed vanaf komt. Wie houdt van uitgebreide toetsentapijtjes en mooie gitaarsolo's, Liefhebber is van muziek alle Knight Area (collega Nederlandse band) moet dit echt checken. Een dikke 4.5 voor de hoge genotswaarde.

avatar van Brunniepoo
Dan zou het natuurlijk wel handig zijn als je ook zegt welke van de drie zangers het er 'nog goed' vanaf brengt

'Aardig' had gezien het cijfer dat ik eraan heb gegeven (4*) overigens ook prima vervangen kunnen worden door 'goed'.

avatar van Ayreonfreak
Ja, probleem is dat ik er nog niet helemaal achter ben wie er goed zingt. De zanger die bijvoorbeeld op "When's Snow's falling Down" zingt, vind ik wel redelijk aangenaam. Die andere twee zijn in mijn oren nog net aanvaardbaar.

De zang:

Brian de Graeve: 1, 4, 6, 8
Erik Laan: 2
Jos Uffing: 3, 5, 7

dank u wouter

avatar van Brunniepoo
U had toevallig het boekje niet bij de hand?

zoiets ja;-)

Maar wees gerust; volgende week wel..

Inderdaad een prima CD. Ik heb absoluut geen moeite met de zang.

Heb ze gisteravond live gezien en dat was klasse. En om nog even op de zang terug te komen, vooral Jos vond ik live uitstekend zingen. Ik zou zeggen, ga ze live beluisteren, ze treden nog een aantal keer op de komende maanden.

avatar van Brunniepoo
ik heb ze drie keer live gezien dus weet verder wel waar ik over praat hoor

Ik vind de zang ook niet heel erg slecht hoor maar wel duidelijk het minste onderdeel van deze band. Ik ben echt van mening dat door het aantrekken van een goede zanger deze band nog een slag beter kan worden. Voor de echte top zullen ze mijns inziens overigens nog wel wat origineler voor de dag moeten komen.

Ben het overigens wel met je eens dat Jos Uffing live beter tot zijn recht komt dan op plaat. Zeker als hij opstaat en zich als een operazanger opstelt lijkt het in ieder geval erg imposant. Vervolgens is alleen het materiaal er niet echt naar om echt vocaal door te halen (en geen idee of zijn stem het überhaupt aan zou kunnen) dus het blijft allemaal eigenlijk net iets te ingetogen voor de pose.

avatar van Soul Dreamer
Na meerdere keren afspelen ben ik verslaafd aan dit album...elke keer dat ik Snow Falling Down hoor krijg ik kippe(n)vel...De zang is voortreffelijk...de melodien zijn perfect...Volledig keyboard gedomineerde sound, maar daar houd ik van! Een van de beste albums van dit jaar.

avatar van juventino
nr 1 in de progchart en ja ik begrijp waarom.super verslavend

avatar van Liampie
Qua stijl een beetje een saai album; Silhouette kleurt hiet netjes binnen de lijntjes van wat al eerder gedaan is in het genre. Op de zang na heeft de band niet echt een eigen geluid. Over de zang gesproken; ik vind Brian de Graeve een coole stem hebben. When Snow's Falling Down en Grendel Memories zijn dan ook mijn favoriete nummers van het album. Eerstgenoemde is verschrikkelijk zoetsappig, maar desondanks vreselijk verslavend. Grendel Memories loopt gewoon als een trein. Empty Places daarentegen vind ik een verschrikkelijk nummer met een verschrikkelijke tekst.

Prima album om zo af en toe eens op te zetten, maar wat mij betreft in geen enkele categorie een hoogvlieger.

Liampie schreef:

Ik ben het echt helemaal eens met jouw conclussie, maar ondanks dat, eindigt hij bij mij zelfs in de top tien van 2012, simpelweg omdat het ondanks de cliché's echt een heerlijk album is. Of dat over twee of drie jaar nog steeds zo is weet ik niet, maar voor nu kan ik er nog steeds geen genoeg van krijgen.

avatar van MrEd63
Gewoon een geweldig album, wees blij dat er nog liefhebbers zijn die dit KUNNEN maken.

avatar van hogweed
De muziek mag dan onder de categorie 'van-dik-hout-zaagt-men-planken-neoprog' vallen, ik vind dit een heerlijk album. De composities zijn over het algemeen sterk, en Silhouette weet bij mij de aandacht een uur lang vast te houden. Op de zang valt wel wat af te dingen, maar ik heb er bij dit album weinig last van. Bij de opvolger 'Beyond the Seventh Wave' vind ik de vocale prestaties af en toe tenenkrommend slecht.