The Babys - Union Jacks (1980)

Label: One Way

1. Back on My Feet Again (3:19)
  2. True Love True Confession (4:07)
  3. Midnight Rendezvous (3:36)
  4. Union Jacks (5:42)
  5. In Your Eyes (4:06)
  6. Anytime (3:23)
  7. Jesus, Are You There? (3:34)
  8. Turn Around in Tokyo (3:54)
  9. Love Is Just a Mystery (3:38)
avatar van Dibbel
Een na laatste LP van The Babys.
Helaas een stukje minder dan de vorige 2.
Dat komt dan vooral omdat de songs niet meer zo goed zijn.
Back On My Feet Again en Anytime zijn nog goed.
Union Jack En Love Is A Mystery zijn ook zeker nog aardig en het enigszins afwijkende Turn Around in Tokyo laat zich ook nog wel aanhoren.
Helaas wordt het an sich aardige nummer Jesus Are You There? verpest door de tekst.
De andere nummers, tja.
Waite is nog steeds goed bij stem, aan de muzikanten ligt het ook niet, het komt gewoon door de niet zo sterke composities dat deze niet zo goed is als de twee vorige.
3,5 wil er nog wel aan kwijt, dat wel.

avatar van matthijs
Dibbel schreef:

Dat is wel een kandidaat voor het slechtste nummer dat ik dit jaar gehoord heb, niet alleen qua tekst.
Verder wel een paar aardige nummers, True love; In your eyes en Anytime maar dan heb je t wel gehad. Wel prettig overigens dat deze band nooit de kille toen populaire jaren 80 sound aannam, met elektronische drums en blazers en harde snare, zoals veel andere rockbands die zowel in de 70s als 80s muziek maakten.

avatar van Metalhead99
Redelijk goed in het gehoor liggende pop/rock nummertjes.
De keyboards staan wel héél veel op de voorgrond. Er had wat mij betreft wel wat meer gitaar in mogen zitten, maar dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Opener "Back on My Feet Again" vind ik wel lekker opzwepend en titelnummer "Union Jacks" en afsluiter "Love is Just a Mystery" klinken ook wel fijn, maar de rest zal ik al snel weer vergeten zijn.
Geen slechte plaat, maar ook geen hoogvlieger. Degelijk genoeg voor 3*.

avatar van vielip
Ik vind dit juist een prima album. Heel anders qua sound en benadering dan de vorige albums. Veel meer rock gericht in ieder geval. De productie is ook meer in de lijn van wat in begin jaren 80 'in' was. Dus dat je meer synths hoort is even logisch als juist. Ik vind het heerlijk in ieder geval! Het album hierna (On the edge) borduurt voort op deze koers en vind ik ook een heerlijke plaat.

avatar van RonaldjK
Het eerste poptijdschrift dat ik frequent las was Popfoto, waarin veel aandacht voor hitparademuziek met daarbij mijn favorieten Smokie en Boney M. Na 1977 veranderde de smaak van deze beginnende tiener en toen ik in 1980 na ijverig sparen een eigen platenspeler aanschafte én oud genoeg was om lid te worden van de fonotheek in het dorp, kon ik de “archieven” van talloze artiesten gaan ontdekken. Hitparades waren minder belangrijk geworden.

Een band die een brug sloeg van mijn eerste hitparadeliefde naar latere rockvoorkeur was The Babys, met uiteraard als startpunt de drie hits die de band in 1977 en 1978 scoorde.
De eerste plaat die ik in z’n geheel van de band hoorde was Union Jacks uit 1980. Op de hoes zijn de heren, een vijftal inmiddels, getooid in zwart leer. Ook de muziek is steviger dan voorheen, minder orkestraal bovendien. Als jonge fan van scheurende gitaren vond ik dat juist fijn. In Nederland was het echter gedaan met hits voor de band, ondanks de heerlijke productie van de in 2020 overleden Keith Olsen, een naam die ik sindsdien regelmatig zou tegenkomen.
Wat The Babys van de concurrentie onderscheidde was de stem van John Waite, die kristalhelder en lenig is, met waar nodig een rauw randje. Perfect voor de romantische teksten van de groep. Ja, de teksten gingen over mij, een vaak intens verliefde puber, verlegen met soms een gebroken hartje.

Op cassettebandje belandden Back on my Feet Again (hun laatste hit in Britannië), True Love True Confession en Union Jack van de A-kant. Van de B-zijde In Your Eyes, Anytime en het poëtische Love is just a Mystery. De opener en afsluiter van de plaat zijn tegenwoordig mijn absolute hoogtepunten.

Sindsdien volg ik de carrières van vooral John Waite maar ook de band, alweer enige jaren bij elkaar zonder Waite. Het werd niet altijd zo goed als op deze plaat, maar de stem van de rossige zanger blijft een klasse apart.
Union Jacks is een mijlpaaltje: Adult Oriented Rock op z’n best, een genre waarvoor mijn liefde sinds een jaar weer groeiende is. In september is Waite in Nederland, ik denk dat ik maar eens ga kijken.

avatar van vielip
Ben benieuwd wat je dan van Over the edge vind. Die ligt qua stijl en sound in het verlengde van Union jacks vind ik.

avatar van RonaldjK
Ja vielip, die vond en vind ik ook zo goed! Tot zover deze spoiler

avatar van Rainmachine
John Waite blijft een goede stem houden, die heeft dat rauwe randje wat Rod Stewart ook heeft. Deze mensen zijn voorbestemt voor de blues-rock imho. Dit album van de Babys vind ik een stuk minder dan de beide voorgangers en dat komt voornamelijk door het toetsenwerk, De piano dingetjes zijn prima maar zodra er wordt overgeschakeld naar keyboards zakt het door het ijs. Gitaarwerk ook prima maar het wil allemaal maar niet van de grond komen. Jammer want deze mannen wisten wel hoe ze mooie nummers moesten schrijven. Productietechnisch is het ook niet bijzonder, klinkt allemaal vrij vlak, op de originele LP in ieder geval.