Iron Maiden - Live at Donington (1993)

Label: EMI

1. Be Quick Or Be Dead (3:53)
  2. The Number of the Beast (4:54)
  3. Wrathchild (2:54)
  4. From Here to Eternity (4:44)
  5. Can I Play with Madness (3:33)
  6. Wasting Love (5:37)
  7. Tailgunner (4:08)
  8. The Evil That Men Do (7:51)
  9. Afraid to Shoot Strangers (6:59)
  10. Fear of the Dark (7:08)
  11. Bring Your Daughter... to the Slaughter (6:12)
  12. The Clairvoyant (4:22)
  13. Heaven Can Wait (7:21)
  14. Run to the Hills (4:16)
  15. 2 Minutes to Midnight (5:43)
  16. Iron Maiden (8:15)
  17. Hallowed Be Thy Name (7:28)
  18. The Trooper (3:53)
  19. Sanctuary (5:18)
  20. Running Free (10:26)
De tour is erg goed, de nummers ook. Maar helaas zijn de opnames erg slecht.

avatar van Eddie
Mag de pret niet drukken

Is dit concert eigenlijk al op dvd???

avatar van Eddie
Helaas niet, waterboy helaas niet, ik geloof dat er wel opnames van zijn, ik denk dat die ooit nog wel zullen verschijnen in de History serie (waarvan early days de eerste was)

avatar van c-moon
Ok.. de geluidskwaliteit van de opnames had beter gekund.. klopt.. maar drukt dat het luistergenot en de pret? Nee!
trouwens op "A Real live" one vond ik de geluidskwaliteit veel "erger"

Maar wat een prachtige setlist.. wat een zalig concertje moet dit geweest zijn!!! Wat een fijne CD.. een enthousiaste Maiden & al even enthousiast publiek... knappe Live-plaat...

Favorieten - al klinkt alles live prima- zijn toch vooral: "Afraid to shoot strangers", "Wasting Love", "Fear Of The Dark", "Heaven Can Wait", "Run To the Hills" en "Hallowed Be Thy Name"

Hoe vaak ik 'Can I play with madness' niet heb gedraaid als het ff niet zo top ging... oef, ontelbaar.

avatar van eddy_lives
top setlist! mooie aanvulling op de andere live albums. 4*

heeft er trouwens iemand maiden japan? vind ik persoonlijk ook een toppertje! lekker een oude setlist

avatar van Germ
Germ (crew)
Eddie schreef:

Ik wacht al tijden op deel 2, weet jij daar iets meer van Eddie?

Dat is de dvd 'Live After Death'.

En is inmiddels ook verschenen. Ik heb ondangs ook een bijzonder goede bootleg DVD van dit concert op de kop weten te tikken

avatar van Dexter
Is dat die Spaanse uitgave?

Ik vond het trouwens wel leuk dat er eindelijk een goed-gemixte versie van LAD kwam, maar als tweede deel van de History-reeks vond ik 'm maar magertjes. Moeilijk om The Early Days the overtreffen, maar desondanks had er toch iets meer ingezeten, imho.

avatar van Germ
Germ (crew)
Dat is de dvd 'Live After Death'.

Ook met het vervolg van de geschiedenis en bonusmateriaal enzo?

Jep.
Beschrijving van bol.com:
Live After Death is het legendarische optreden in het kader van de 'Powerslave Tour' dat Iron Maiden gaf in Long Beach, Californië (1985). Het concert werd destijds gefilmd op 35 mm en als VHS uitgebracht waarna het wereldwijd de top van de charts bereikte. Anno 2008 is "the ultimate heavy metal concert" eindelijk op DVD verkrijgbaar, met opgepoetst beeld en in volle 5.1 Surround glorie. Bovendien is er aan deze release een tweede DVD toegevoegd met daarop een schat aan bonusmateriaal waaronder deel 2 van 'The History Of Iron Maiden' en het volledige 'Rock In Rio' concert uit 1985. Met de 2DVD Live After Death released Iron Maiden wederom een must voor elke fan van de groep en dat zijn er nog steeds héél veel!

DVD2: documentaires/bonus concert beelden: - The history of Iron Maiden part 2 (60 min.) - Behind the Iron Curtain (57 min.) - Live footage Rock in Rio '85 (50 min.) - Ellow texas (15 min.) - Artwork gallery, tour programme, tour dates and photo gallery - Promotional clips for Aces High and 2 minutes to midnight

Zelf had ik liever materiaal gezien van Somewhere on Tour, waar nog nooit iets van is uitgebracht.

Akron777
De kwaliteit is ronduit bagger. En dat weerhoud me helaas ook zo van de plaat, want de setlist is echt geweldig. Alleen Sanctuary a la Bruce Dickinson is echt saai.

avatar van Eddie
Vanmorgen de DVD hiervan weer eens opgezet. Wat een geweldige stetlist is het eigenlijk. Ik zie ze op wacken komende zomer graag een soortgelijke setlist aangevuld met wat nieuwe nummers doen.

avatar van vielip
Dexter schreef:

Schijnt dat er bijna niks is gefilmd tijdens die tour heb ik ooit eens ergens gelezen. Steve Harris vond destijds dat er een filmploeg mee moest om materiaal vast te leggen want hij vond het tot dan toe de mooiste stage setting die ze ooit hadden gehad. Manager Rod Smallwood vond dat echter zonde van al het geld dus dat ging toen niet door. Steve zei dat ie zich later wel voor z'n kop kon slaan en dat 'm dat niet nog eens zou overkomen!
Daar moeten we het mee doen vrees ik
Ik heb wel een aardige bootleg dvd van die tour trouwens. Opgenomen in Philadelphia in pro-shot. Het irritante eraan is alleen dat tijdens de eerste 3 nummers (waaronder dus opener Caught somewhere in time) een harde brom toon te horen is. Hierdoor wordt het luisteren eigenlijk je eigenlijk onmogelijk gemaakt. Een ander minpunt vind ik dat er een aantal nummers ontbreken, waaronder juist nummers van Somewhere in time (Sea of madness en Stranger in a strange land). Erg frustrerend aangezien je die nummers zelden of nooit live tegenkomt. Nee, in plaats daarvan krijgen we voor de tigste keer Number of the beast voorgeschoteld

avatar van Casino Boogie
In 1993 kwam dit album in een witte hoes uit zonder boekje. Draai em niet erg vaak; de geluidskwaliteit valt me wat tegen.

avatar van uffing
Die versie heb ik ook en ook ik draai hem zelden. Niet zo raar als je ook Live After Death in de kast hebt staan. Bij die plaat valt willekeurig welke liveplaat van willekeurig welke band gewoon tegen.

avatar van notsub
Het geluid is voor mij de reden deze opzij te leggen. Van de oudere nummers zijn er betere opnamen en de recentere songs spreken mij sowieso minder aan. Naar het einde toe lijkt de CD nog wat op te leven, maar dan is het al te laat.

avatar van Metalhead99
Het geluid is inderdaad niet optimaal, maar ze speelden hier wel erg goed, waardoor ik deze plaat toch wel goed te pruimen vind.

avatar van Casino Boogie
Metalhead99 schreef:

Daar zit dan wel weer wat in.

avatar van rarekwabbus
Ondanks het inderdaad niet fantastische geluid is dit wel echt een fantastische liveplaat. Alle klassiekers komen voorbij.

avatar van Edwynn
Live At Donington is een onversneden livealbum. De show op het één van de meest prestigieuze metalfestivals ter wereld werd rechtstreeks op de BBC radio uitgezonden en dat werd ook zo op band gepletterd. Het laat horen wat Maiden in de nineties was. Directer en soberder.
Het is niet de beste Maidenrelease maar het is een goede revanche op A Real Live One waarop Maiden in dezelfde periode een stuk rommeliger gepresenteerd werd. Ook dat was 100% live en vrijwel ongeproduceerd, maar Donington heeft net wat meer klasse. Leg dat maar eens uit. Maar dat vind ik er dus van.
Van de show verscheen ook nog een VHS. Tot op heden is die nog niet op dvd verschenen. Ongetwijfeld zal dat de volgende uit de History reeks begeleiden.

avatar van AOVV
Net als Edwynn, een user die MusicMeter helaas reeds een tijdje heeft verlaten, vind ik deze registraties wat beter dan op 'A Real Live / Dead One'. In 1992 mocht Iron Maiden het Britse festival in Castle Donington headlinen; dat concert werd een dik jaar later uitgebracht. De opnames zijn niet van de allerbeste kwaliteit, maar Bruce en de zijnen hadden er duidelijk zin in, en laten een pak van hun strafste songs de revue passeren. Een aantal van de oudste songs, zoals 'Sanctuary' en 'Running Free', hoor ik liever in de studio-versie (gezongen door Paul Di'Anno, namelijk), maar eigenlijk is dit vanaf opener 'Be Quick or Be Dead' meteen een feestje.

Hier en daar klinkt het wat rommelig, maar op 'Live at Donington' heeft dat net wel z'n charmes. Dickinson klinkt ook tussen de nummers door gedreven, en zijn enthousiasme zweept de menigte op, wat de sfeer enkel maar ten goede lijkt te komen. Dat alles maakt van deze plaat toch wel een goeie performance, waardoor ik me gedurende een kleine 2 uur nauwelijks verveel.

4 sterren

avatar van Metal-D78
Geeft een mooi beeld (geluid) van deze fase in de carriere van Iron Maiden. Vanaf No prayer een meer basic geluid, Gers die veel rommeliger speelt dan Smith en Dickinson die af en toe een uitgebluste indruk maakt. Voordeel van deze registratie tov A Real Live / Dead One is dat dit een heel optreden besluit en die albums snippers van concerten zijn die aan elkaar geplakt zijn en daardoor weinig cohorent zijn.

avatar van Eddie
Ja ja, het heeft even geduurd maar met deze plaat heeft Eddie officieel de collectie van Iron Maiden he-le-maal compleet op cd (in alle officiële versies die in Nederland verschenen zijn) Ik had deze uiteraard wel op dvd en op cd, maar dat was de 1998 uitvoering. Vandaag eindelijk ook de originele witte uitvoering gekocht. Ik heb het lang uitgesteld omdat ik hem eigenlijk wel vrij kostbaar vond voor een tweedehands plaat, maar vandaag toch maar de collectie compleet gemaakt. Nu verder zoeken naar een mooie uitvoering van ‘the first ten years’ box en een originele ‘Soundhouse Tapes’ hoewel die laatste best een opgave zal worden

avatar van Lau1986
Het is een leuke plaat met een aantal leuke live uitvoeringen. Het is goed te horen dat de band er erg veel zin in heeft. Ik vind de kwaliteit van de opnames wat minder, maar verder een leuke live registratie.

avatar van gigage
Deze heb ik ergens op dvd. De bandleden worden het hele concert random in beeld genomen zodat je amper ziet of dat ze wel met de uitvoering van de song zelf bezig zijn. En dan op epelepsiesnelheid. Geen aanrader dus als beeldmateriaal. Als setlist misschien wel omdat sommige songs later niet meer zouden terugkeren.