Warren Zevon - Genius (2002)

Alternatieve titel: The Best Of

Label: Rhino

1. Poor Poor Pitiful Me (3:05)
  2. The French Inhaler (3:46)
  3. Carmelita (3:34)
  4. Hasten Down the Wind (3:00)
  5. Werewolves of London (3:26)
  6. Roland the Headless Thompson Gunner (3:45)
  7. Excitable Boy (2:40)
  8. Lawyers, Guns and Money (3:30)
  9. Interlude No. 1/Play It All Night Long (3:17)
  10. A Certain Girl (3:07)
  11. Looking for the Next Best Thing (3:38)
  12. Detox Mansion (3:14)
  13. Reconsider Me (3:26)
  14. Boom Boom Mancini (4:48)
  15. Splendid Isolation (4:28)
  16. Raspberry Beret (3:54)
  17. Searching for a Heart (4:17)
  18. Things to Do in Denver When You're Dead (2:52)
  19. Mr. Bad Example (3:22)
  20. Mutineer (3:17)
  21. I Was in the House When the House Burned Down (3:04)
  22. Genius (5:01)
avatar van lebowski
Kijk, als je te horen krijgt dat je een agressieve, terminale longkanker hebt met een levensverwachting van een paar maanden en je brengt niet veel later een 'best of' uit met zo'n hoes; dan deug je natuurlijk volstrekt

Warren Zevon is nooit echt doorgebroken bij het grote publiek en is vooral bewonderd door musici, die zijn songs dan ook regelmatig spelen. Dat het grote publiek hem nooit heeft omarmd komt waarschijnlijk omdat zijn afzonderlijke platen vrij wisselvallig en zijn zang (en bizarre humor) niet bepaald 'mainstream' waren. Een verzamelalbum met mijn beste nummers, zoals deze, is echter voor iedereen die van stevige (country)rock houdt een must.
Nog beter is echter het album "Enjoy Every Sandwich: The Songs of Warren Zevon" dat onmiddelijk na zijn dood in 2004 uitkwam. Hierop worden zijn beste nummers gezongen door bekende artiesten als Don Henley, Ry Cooder, Jackson Browne, Bonnie Raitt, Bruce Springsteen en Bob Dylan.

avatar van jordybeukeboom
lebowski schreef:

Schitterend

Leeft de beste man nog?

avatar van musicfriek
Nee, helaas in 2002 overleden

Buffel schreef:

Absoluut waar ! Ik heb dat ENJOY EVERY SANDWICH ; biezonder goede covers, maar geef mij toch ook maar de originele versies, die man zijn stem blijft mij mateloos boeien; herkenbaar uit duizenden !
Respect voor deze natural born singer-songwriter !
4.5 sterren omdat men NOBODY'S IN LOVE THIS YEAR (van de plaat Transverse City) gewoon stomweg vergeten is, en dat is één van zijn aller-aller-aller-mooiste liedjes, echt waar !
**** 1/2

EVANSHEWSON
Haast niemand kent deze verdomd toffe artiest hier zeker ???

Dit is wel het minst wat je in huis mag halen : een verzamelaar!

avatar van snarf349
zeker wel bekend, heb hier ook een dubbel cd in huis - preludes - met zogeheten rare en unreleased recordings.

EVANSHEWSON
Hey snarf, ik lees nu pas je bericht bij deze best of van 's werelds leukste singer-songwriter, die helaas veel te vroeg de pijp uit ging, ik ben wel erg benieuwd naar die speciale rare en unreleased recordings van je, zou die nog ergens te verkrijgen zijn ?

Ik weet dat er ook een completere verzamelbox bestaat, maar die vind ik hier op de site ook niet terug.
Ik bedoel deze :

Ik hoop dat de aandacht voor WAREN ZEVON met de tijd nog gaat stijgen, deze prachtartiest mag nooit vergeten worden, toch ?

avatar van bernard
Vorig jaar beluisterde ik voor het eerst : I'll Sleep When I'm Dead. Mooiere liedjes dan deze worden niet gemaakt. Op één jaar tijd kocht ik alle Cd's van deze man. Pure klasse. Ik moet nog dringend op zoek naar de DVD's. Ik heb maar 1 boodschap. Luister naar deze muziek.

EVANSHEWSON
Groot gelijk. Een ware meesterlijk goede singer-songwriter, vaak hele cynische teksten, een warme stem, een heel aparte herkenbare stijl... ach, ik ben een grote fan van deze Zevon.

Helaas bij vele MuMe gebruikers veel te weinig bekend, hier heersen eerder Radiohead-Coldplay-Editors (waar verder niets mis mee is) en worden vele minder bekende goden... tja, wat vergeten, doodzonde!

avatar van LucM
Prachtige verzamelaar van deze singer-songwriter die echter nooit de verdiende erkenning heeft gekregen, noch door het grote publiek, noch op MuMe.
Mooie warme stem, prachtige en afwisselende songs met sterke, cynische teksten, wat moet er nog meer zijn? Niet helemaal compleet, deze verzamelaar (een dubbel-CD was beter geweest) maar de songs die erop staan zijn wel prima.

beaster1256
fantastische verzamel cd en verplicht voer voor iedere rock liefhebber , jonge gasten en meiden die een hart voor pure rock hebben en niks kennen van warren zevon zullen hier een ontdekking van jewelste gaan doen !

avatar van hadiederk
Man oh man, er staan me toch een partij goede songs op deze verzamelaar, en dan nog ontbreken er een aantal van z'n beste. En dan die teksten: Van keihard cynisme (Excitable Boy) tot nauwelijks op te merken ironie (Reconsider me) Liefdevol gezongen maar met die schurende ondertoon. "Schatje kom bij me terug want ik ben veranderd, samen komen we er wel uit." Aan het eind klinkt het nummer bijna triomfantelijk op een manier van iemand die zichzelf bijna gelooft... Maar jij en ik weten wel beter.
Zoals ik al zei ontbreken er wel een aantal toppers. Zoals "Jeannie needs a shooter", een nummer met een heuse plottwist. Of "The Factory:", een nummer dat me altijd doet denken aan Heere Heeresma's Han de Wit Gaat in Onwikkelingshulp en zo kan ik er nog wel een paar noemen.

LucM schreef:

Inmiddels heb ik de compilatie-dubbelaar "I'll Sleep When I'm Dead" met liefst 44 nummers aangeschaft en ze is echt de moeite waard.
EVANSHEWSON schreef:

Het probleem met zulke goede singer-songwriters : niet hitgevoelig genoeg voor de top-40-luisteraar, niet alternatief genoeg voor de alternativo's.

Father McKenzie
bernard schreef:

Als je ziet hoe weinig stemmen en hoe weinig aandacht deze songsmid Pur Sang hier krijgt toebedeeld.... om te huilen. Paarlen voor de zwijnen, ik heb er geen andere woorden voor.
Ondertussen heb ik al lang alle platen van deze formidabele liedjesmaker en kan ze iedereen geweldig aanraden.
Het oeuvre van Zevon is om te koesteren, de man mag nooit of nooit vergeten worden.
Al moeten die paar die hards hier dan om de zoveel tijd maar wat posten om hem in de updates nogmaals in herinnering te brengen...
Hij russte in vrede. Ik blijf mateloos van zijn ijzersterk songmateriaal genieten.

Father McKenzie schreef:

De reden hiervoor : zie mijn bericht boven. Warron Zevon is zeker een artiest die meer aandacht verdient (vorig jaar heb ik toevallig een schitterende compilatiebox op de kop kunnen tikken), zijn oeuvre is van hoog niveau.

avatar van Sir Spamalot
Mijn eerste of tweede kennismaking met deze singer-songwriter, op tijd en stond doe ik een wandeling buiten mijn platgetreden paden en ga ik op ontdekkingsreis, dus deze morgen heb ik dit album als instapper beluisterd. Wat een instapper, wat een gat in mijn cultuur, wat een krachtige muziek, wat een krachtige teksten, wat een krachtig repertoire. Hoogtepunten opnoemen vind ik onbegonnen werk. Ik geef het reeds hoge gemiddelde een welverdiende duw in de rug en ik ga op jacht naar zijn albums.

avatar van Sir Spamalot
Ik heb er deze namiddag nog eens met volle teugen van genoten: prachtige songs van deze singer-songwriter met teksten barstende van ironie, sarcasme, cynisme en soms regelrechte vitriool. Bijzonder krachtig ook en ik ben nochtans een metalhead. Ik ben banger van Warren Zevon dan van Lemmy. Rest in Peace, Warren, and thank you for the music!

Antonio
Hier wat linkjes naar een aantal prachtige filmpjes op Youtube van deze held:

Roland The Headless Thompson Gunner
(Live @ David Letterman, October 30, 2002 en zijn laatste publieke optreden voor zijn overlijden):

My Shit's Fucked Up

(Live @ BBC Christmas 1994):

Boom Boom Mancini
(Live @ David Letterman, 1987):
Link

Hit Somebody (The Hockey Song)
(Live In Philadelphia, December 2000):

Warren's laatste interview met David Letterman, October 30 2002:
Link

Warren was de enige gast tijdens de hele show en Letterman is overduidelijk een zeer grote fan van de man.
Zevon gaf Letterman na deze show zijn gitaar waarop hij altijd speelde als hij optrad in zijn programma.

avatar van Sir Spamalot
Mooie links, Antonio, en hopelijk draagt dit bij tot het "populairder worden" van deze Amerikaan. Deze verzamelaar is uitstekend en ik ga me verder verdiepen in het oeuvre van deze artiest.

Antonio
Ik val van de ene verbazing in de andere wat betreft Warren Zevon, want heeft deze man uberhaupt wel een slecht nummer gemaakt ?

Luister nu sinds gister regelmatig naar een briljante versie van Renegade met kippenvel en een brok in mijn keel...

beaster1256
misschien wel de beste verzamelaar , voor mij toch , en één die ik van harte kan aanbevelen aan de kids die de man niet kennen en/of niks van hem hebben , ze zullen een groot ondergekend artiest leren bewonderen want staan veel klassiekers op !

Stijn_Slayer
Of het echt klassiekers zijn durf ik te betwijfelen, maar kwaliteit staat hier zeker op inderdaad!

avatar van DBL
DBL
Omdat ik al een aantal Zevon-platen in huis heb en graag de beste tracks van de overige cd's wilde hebben, kocht ik deze prima compilatie. Hoewel, prima? De songs die erop staan (behalve 'Raspberry Beret', maar ik ben dan ook geen Prince-liefhebber) zijn allemaal geweldig natuurlijk, maar ik mis er een heleboel!

Een kleine opsomming: 'Mohammed's Radio', 'Frank And Jesse James', 'Accidentally Like A Martyr', 'Jeannie Needs A Shooter', 'The Envoy', 'Sentimental Hygiene', 'My Shit's Fucked Up' etc. Nu noem ik alleen nog de nummers van de platen die ik al in huis heb (zo erg is het dus ook weer niet), maar dat betekent dat er ook nog een hele zooi van andere cd's ontbreekt.

In ieder geval heb ik weer een flink aantal Zevon-parels ontdekt, vooral 'Play It All Night Long', 'Things To Do In Denver When You're Dead' en 'Mutineer'.

kuifenco
de eerste 5 en m.i. beste platen van warren zevon zijn al wat jaren geleden heruitgebracht in 1 bundeltje voor weinig geld. verplichte kost voor liefhebbers van hardboiled literaire muziek. wat een kerel!