Marillion - Kayleigh (1996)

Label: Disky

1. Grendel (17:15)
  2. He Knows You Know (5:25)
  3. Jigsaw (6:47)
  4. Punch & Judy (3:20)
  5. Cinderella Search (4:20)
  6. Kayleigh (3:34)
  7. Lavender (3:41)
  8. Lady Nina (3:42)
  9. Torch Song (4:07)
avatar van SemdeJong
Mooi album wat ik te lang niet meer beluisterd had.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Oh jaa dit was ook mijn eerste Marillion plaatje, inmiddels tien jaar geleden, vér voor ik me er echt in ging verdiepen. Nummers 2, 3, 4, 6, 7 en 9 worden gedekt door de vier studioalbums met Fish (hoewel... van Kayleigh en Lavender zijn het de singleversies die afwijken van de Misplaced childhood-versie). Grendel is wel een must-have (die overigens wel op meer outtake-verzamelaars verschenen is). Cinderella Search en Lady Nina zijn niet echt spannend.

avatar van frankvankesteren
Mijn kennismaking met Marillion... lijkt me wat voor de toekomst want dit zijn stuk voor stuk goede nummers

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
frankvankesteren schreef:

Dit was ook mijn kennismaking, dus je kunt het nog ver schoppen.

Casartelli schreef:

Dit was ook mijn kennismaking, dus je kunt het nog ver schoppen.

zeg het maar...hoe kan ik nu het best verder gaan?

avatar van Cygnus
Script for a Jester's Tear of Misplaced Childhood lijken me logische aankopen als deze compilatie je is bevallen...

avatar van c-moon
Duidelijk een leuke verzamelaar van de "old school Marillion" (kende hem niet) met een goede tracklisting!

Met topsongs zoals "Grendel", "Punch & Judy", "Lavender", "Torch Song" en het onvermijdelijke "Kayleigh"...

avatar van frankvankesteren
Ik heb net in de OOR-encyclopedie ook gelezen hoe het nu helemaal is gegaan, als het goed is komen deze nummers allemaal af van de albums waar Fish aan heeft meegewerkt?

Ik ben het er ook wel enigzins mee eens dat de zanger daarna wat minder was... ik heb een paar liveoptredens bekeken en die stem is toch wel heel anders, ik vraag me dan ook af of het het waard is om van de zomer naar een concert van hen toe te gaan...

2 nummers kiezen is trouwens wel moeilijk.. is Marillion eigenlijk over het algemeen altijd zo sterk of zijn dit echt allemaal uitschieters van hen?

Dit zijn niet eens uitschieters

MuadDib schreef:

Dit zijn niet eens uitschieters

frankvankesteren schreef:

Je moet Marillion met Fish en Marillion met Hogarth niet met elkaar vergelijken. De band heeft wel dezelfde naam, maar ze hebben beide briljante muziek gemaakt. Probeer ze allebei eens...

Cygnus schreef:

Je moet Marillion met Fish en Marillion met Hogarth niet met elkaar vergelijken. De band heeft wel dezelfde naam, maar ze hebben biede briljante muziek gemaakt. Probeer ze allebei eens...

ok.. zal ik doen

avatar van Hans Brouwer
Cygnus schreef:

Vorige week heb ik de cd "best of both worlds" voor € 5 gekocht bij Fame. Op deze verzamel-dubbel cd is Marillion te horen met zowel Fish als Hogart. Beste Cygnus, het spijt me te moeten zeggen, maar Marillion met Fish vind ik écht stukken beter. Waarom . Fish heeft een mooi krachtig stemgeluid, waar volume in zit en wat de muziek van Marillion écht ten goede komt . Het stemgeluid van Hogarth is m.i. erg geforceerd en gaat op den duur behoorlijk irriteren . Daarom ben ik, na het vertrek van Fish, afgehaakt als liefhebber van Marillion .

ok.. zal ik doen

Ik kan je Seasons End, Brave en Marbles (de 2cd uitgave) aanraden als je iets van Marillion met H gaat luisteren...

Hans Brouwer schreef:

Daar hoef je je niet voor te verontschuldigen... Ik kan me er ook wel wat bij voorstellen... Ik kan de stemmen en de muziek van beide heren waarderen...

avatar van vigil
Hans Brouwer schreef:

ach je staat sowieso al niet zo bekend om je vernieuwingsdrang...Je drang om achter elke regel een smillie te plaatsen dat is dan weer wel algemeen bekend.

avatar van frankvankesteren
Deze gaat inmiddels ietsjes omlaag... het is een verzamelaar, en ik heb me er nog niet echt verder in verdiept..dat zijn de voornaamste oorzaken waarom dit weer even een 4 wordt

Kingsnake
Een redelijke verzamelaar, me dunkt, daar het eerste deel van de ceedee 5 topsongs bevat.
Verder is het niet echt een goede weergave van Marillion Mk 1, daar zou een dubbelaar meer geschikt zijn.

Grendel en Cinderella Search zijn rond 1996 wel allang op andere manieren beschikbaar gesteld.
Maar ik meen dan Disky echt heel erg budget is, dus voor diegenen die geen zin hebben in boxsets, remasters etc. misschien wel weer interessant.

avatar van B.Robertson
Disky had altijd wel leuke compilaties voor weinig geld. Niet al te compleet, want dan zoek je niet meer verder. Om Grendel een plaatsje in de verzameling waard.

MindRuler
Dezelfde tracklisting als "Essential Collection" en dus ook een overbodige release.
Het enige verschil is het artwork. Disky staat wel gekend voor zijn onvolledige verzamelaars.
Enkel aardig voor wie B'sides Themselves niet in de collectie heeft.

avatar van B.Robertson
B'sides Themselves is op een gegeven moment aan mijn collectie toegevoegd en geluidstechnisch hoor je wel verschil; die van EMI klinkt uiteraard beduidend beter. Wat een fantastisch nummer is dat Grendel toch!

avatar van TEQUILA SUNRISE
Mooie verzamelaar van Marillion.
Opener Grendel heeft wat betreft opbouw, tempowisselingen en speelduur veel weg van Supper’s Ready Van Genesis.
Lavender vind ik een briljante song, Kayleigh en het van alcohol doordrenkte Torch Song eveneens.
De raakvlakken met de oude Genesis zijn voor mij onmiskenbaar, toch maar eens de platen voor Misplaced Childhood & Clutching At Straws beluisteren.