Pet Shop Boys - Winner (2012)

Dance / Pop
Label: Parlophone

1. Winner (3:47)
  2. A Certain "Je Ne Sais Quoi" (4:58)
  3. The Way Through the Woods [Long Version] (5:42)
  4. I Started a Joke (3:17)
avatar van vigil
Het nieuwe PSB album wordt vooraf gegaan door deze 4 track EP waarop 3 non album tracks staan.

1) Winner
Prima single welke bij de OS veel op de Engelse Radio te horen is. De mannen weten nog altijd precies wanneer en hoe ze moeten scoren. Een redelijk ingetogen single, beetje Behaviour achtig.

2) A Certain "Je Ne Sais Quoi"
Dit nummer staat dan weer voor de disco kant van de heren. Uitstekend nummer, het loopt als een trein met zelfs een kleine gitaarsolo. Def mix is gedaan door een oude bekende namelijk Bob Kraushaar. Verder wel een nummer zoals PSB er al veel hebben maar dat is eigenlijk alleen maar een compliment.

3) The Way Through the Woods [Long Version]
Weer Bob Kraushaar achter de knoppen bij dit nummer. De tekst is geschreven door Rudyard Kipling (Britse verhalen/gedichten maker vanuit de 19de eeuw) maar de muziek uiteraard gewoon door Tennant en Lowe. Het is een beetje sprookjesmuziek waarbij ook gebruik gemaakt wordt van een klein koor. Het lied bestaat uit 2 delen. De eerste 4 minuten met hele rustige muziek en de laatste 2 minuten waarbij er ook een beat te horen is. Het is een apart nummer, wel leuk om te horen zonder dat ik hier nu direct een publieksfavoriet in hoor.

4) I Started a Joke
De EP wordt afgesloten met een cover van The Bee Gees. Waarschijnlijk naar aanleiding van de dood van Robin Gibb. Het lied staat niet ver af van het origineel. Natuurlijk met synths en een klein beatje maar verder zijn ze de Bee Gees versie redelijk trouw gebleven. Een leuke afsluiter van een prima EP.

avatar van dynamo d
Normaliter vind ik de PSB beter dan deze EP/single. Ik vind het allemaal wat slapjes. Eerbetoon aan Robin Gibb is wel mooi want daar is helaas verder weinig aandacht voor geweest.

Winner, de titelsong van deze EP, is een London Olympics 2012 popliedje, wat mij een beetje te cheesy is. Als je dan luistert naar A Certain "Je Ne Sais Quoi" hoor je toch een fors niveauverschil. Een warme vlotte synthesizer is de basis van een lekker lopend nummer met een mooi refrein. Dit nummer is beter dan de meeste nummers op het album Elysium.
The Way Through The Woods begint heel rustig en mooi en heeft op het einde een versnelling. Weer eens iets anders, zeker wel geslaagd. I Started A Joke voegt weinig toe aan het origineel van The Bee Gees.

Gemiddeld kom ik dan op 3,5*. Maar vanwege de nummers 2&3 zou ik toch voor deze EP gaan.

Vanwege het echt uitstekende A Certain "Je Ne Sais Quoi" en het prima The Way Through The Woods zet ik deze EP net wat hoger dan het nieuwe album Elysium: 4,0*

Overigens is er ook nog een EP met 4 lange remixen van Winner. Dat vind ik al het minste nummer van deze EP en van die remixen is eigenlijk alleen de laatste echt de moeite waard. Maar Winner klinkt dan veel minder cheesy en zo gelijk een stuk beter.

avatar van vigil
Die EP is volgens mij enkel op vinyl uitgegeven en als download maar niet als fysieke cd (helaas) of heb jij andere info?

avatar van Darkzone
vigil schreef:

1) Winner

2) A Certain "Je Ne Sais Quoi"

3) The Way Through the Woods [Long Version]

4) I Started a Joke

Prachtig verwoord!
Ik wist niet dat I Started A Joke van de Bee Gees was! Ik kende eigenlijk alleen de fenomenale cover van Faith No More: YouTube - Faith No More - I Started a Joke