WHY? - Mumps, Etc. (2012)

Rock / Hip-Hop
Label: City Slang

1. Jonathan's Hope (3:18)
  2. Strawberries (3:13)
  3. Waterlines (3:39)
  4. Thirteen on High (3:10)
  5. White English (2:56)
  6. Danny (1:29)
  7. Sod in the Seed (4:43)
  8. Distance (2:52)
  9. Thirst (2:29)
  10. Kevin's Cancer (2:25)
  11. Bitter Thoughts (2:48)
  12. Paper Hearts (4:14)
  13. As a Card (1:45)
avatar van Kaaasgaaf
Ik zie bijzonder uit naar dit album! In tegenstelling tot velen vond ik Eskimo Snow een minstens zo groot meesterwerk als Alopecia en Elephant Eyelash. Deze band kan wat mij betreft weinig fout doen. Gelukkig is er voor nu dit 'voorgerecht' om de tijd te doden.

avatar van coldwarkids
Geweldig. Ik ben hartstikke benieuwd. Hopelijk staan er nummers op als This Blackest Purse, Against Me en alles van Alopecia. Sod In The Seed is alvast een geweldige single.

avatar van coldwarkids
Jonathan's Hope is nu ook te beluisteren.

avatar van Kaaasgaaf
Het hele album is gelekt. Vreemd genoeg is het nog onduidelijk of het nummer Sod In The Seed, dat we al kenden van de gelijknamige EP, nou op het laatste moment van de tracklist is gehaald, of simpelweg in de gelekte versie ontbreekt. Hoe dan ook mis ik dat te gekke nummer hier zeker niet en dat zegt wel wat over het niveau van het album (zou ook sterk zijn als het nummer echt alleen voor de EP is, want dan staat dat meer op zichzelf en heb je dus niks dubbel). Hoe dan ook zullen we binnenkort wel weten hoe het nu precies zit. Dit album voelt ieder geval echt als een geheel, terwijl het tegelijk het meest veelzijdige is dat de band heeft gemaakt. Voelt soms bijna als een White Album van speelse stijlen en dwarse keuzes. Het is vaak wat luchtiger en poppier dan andere Why?-albums, zit op een paar momenten zelfs gevaarlijk dicht tegen het randje van lollig aan, maar is vooral op een zeer innemende manier gekunsteld en in essentie vol van duister zelfbeklag en pure poëzie zoals altijd. Ik zie er weer erg naar uit om, zoals met elk Why?-album, de komende tijd met deze plaat vergroeid te raken. Hun muziek verveelt gewoon nooit (en dat terwijl het toch vol verveling zit), omdat er zowel muzikaal als tekstueel zoveel te ontdekken blijft.

avatar van Kaaasgaaf
Het nummer White English vind ik wel net iets te flauw klinken. Jammer hoor, dat heeft deze band helemaal niet nodig.

avatar van coldwarkids
Ik vind hem tegenvallen. Nu gaat het meer richting de hiphop sound toe. Alopecia pakte me gelijk, en Eskimo Snow is over de gehele linie ook goed. Jammer genoeg kan ik op dit album geen uitschieters horen, behalve Sod In The Seed.

Paper Hearts ook niet? Ik ben ook nog niet overtuigd over deze plaat als geheel (zoals ik uiteindelijk nooit ben bij Why?) maar er staan weer prachtige dingen op.

coldwarkids schreef:
En laat nou net dat nummer van de tracklist zijn gehaald (waarschijnlijk omdat-ie ook al op de EP staat). Ik haal hem hier ook even weg.

obsessed schreef:
Als geheel vind ik dit album veel minder sterk dan de vorige drie, maar die waren wat mij betreft perfect van begin tot eind. Deze plaat klinkt wat minder samenhangend, maar toch vind ik elke track sterk tot fantastisch, behalve het irriterende White English.

Kaaasgaaf schreef:
Wat verwarrend toch, wilde het net aanpassen (evenals de titel van 'Thirteen on High', dat nu 'Way High on Highway Thirteen' zou heten) kom ik op een site met albumstream en track-voor-track-besprekingen door Yoni (interessant om te lezen, zie hier) waaruit blijkt dat de informatie hier toch wel klopt. Wel jammer, want hoe goed Sod In The Seed ook is, ik had het sterker gevonden als ze hem exclusief voor de EP hadden gehouden.

avatar van Kaaasgaaf
Wow, ik had dit album al min of meer in mijn hart gesloten, maar nu blijkt zowaar dat de gelekte versie een afgewezen master van het album betreft. Dat zegt Yoni in dit interview: Yoni Wolf - yoniwolf.tumblr.com
En nu ik die albumstream beluister (link in post hierboven) hoor ik inderdaad allerlei kleine maar te gekke dingetjes die anders zijn en het geheel klinkt veel ruimtelijker en misschien ook wel meer als een geheel. Binnenkort maar eens opnieuw downloaden dus (zoeken naar de juiste versie wordt op deze manier wel wat ingewikkeld) en kopen uiteraard.

[quote]Kaaasgaaf schreef:
[quote]Kaaasgaaf schreef:

Ik vind Sod In The Seed juist een typisch Why? nummer. Het had sowieso op Eskimo Snow kunnen staan. Ik vind Mumps, Etc. jammer genoeg niet zo melodie hebben (wat Alopecia en Eskimo Snow juist wel heeft)
Het is over het algemeen alleen maar gerap over een gehele linie zelfde sound.
Hoe graag ik dit album ook goed wil vinden!

avatar van oftewel
Matig en gezapig met her en der een aardig nummer. Had er veel meer van verwacht.