Emmett Tinley - Attic Faith (2005)

Ierland
Folk / Rock
Uitgebracht in eigen beheer

1. Comfort Me (4:02)
  2. Christmastreet (4:21)
  3. Closer to Happy (5:12)
  4. I Want You (4:18)
  5. Two Years On (4:17)
  6. Heart Still Breaking (4:30)
  7. Killing the One I Love (3:23)
  8. Snow Dome (3:29)
  9. Come to Life (3:23)
  10. Amsterdam Weeps (5:03)
Toen ik dit album voor het eerst hoorde schoot de cd Blood Songs van Nick Harper door mijn hoofd. Ook Ron Sexsmith kwam naar boven.
Ongetwijfeld is het stemgeluid van Emmett Tinley daar verantwoordelijk voor. De pers rept over Jeff Buckley en Rufus Wainwright. Die laatste hoor ik er absoluut niet in en Jeff Buckley heel in de verte.

Dit is typisch zo'n geval van een ontzettend mooi album, voer voor jaarlijstjes, maar uiteindelijk zal hij verdwijnen in de vergetelheid en al helemaal niet in welk jaarlijstje ook belanden.
Dat is best jammer eigenlijk.
Fans van Coldplay, Keane en consorten moeten hier ook eens naar luisteren, want ik denk dat deze categorie hier best wel eens veel plezier aan zou kunnen beleven.

Erg goede CD en als je dit mooi vind moet je direct naar de winkel rennen om Polichinelle van The Prayer Boat (voormalige band van Tinley) te kopen, die is namelijk nog beter.

avatar van muziekobsessie
T verbaasd me niet dat AERO(grappig Nick Harper hoor ik ook(Blood songs toen veel gedraaid)) er weer bijstaat hoor, Had dit destijds in een platenzaak geluisterd en niet gekocht. erg dom want tis toch echt een plaat en artiest om te koesteren zo mooi. Hij speelt 20 december in Paradiso. ik ben er bij

muziekobsessie schreef:
T verbaasd me niet dat AERO er weer bijstaat hoor

stalker

Goed moment om dit album weer eens te gaan draaien, dus bedankt voor de update

avatar van muziekobsessie
Deze blijft me maar boeien, kan dr ook niks aan doen. heb gelezen dat hij dit toendertijd op een armzalig zolderkamertje in Amsterdam heeft geschreven. Mischien wel t beste wat er ooit op muziekgebied in dit kikkerlandje is gemaakt. hij komt nu met band naar Paradiso bovenzaal, De zaal waar echt nog wat te ontdekken valt!!! Jammer dat ik in rotterdam woon anders was ik daar elke week te vinden... favoriet Snow dome. En tja als er een zanger in de buurt van de heilige Jeff Buckley mag Komen dan is dat emmett wel!!

muziekobsessie schreef:
Jammer dat ik in rotterdam woon anders was ik daar elke week te vinden...

Dan was ik samen met je meegereisd: ik heb hetzelfde 'probleem'.
Rotterdam is leuk, maar voor de concerten moet je helaas te vaak in Amsterdam zijn.

muziekobsessie schreef:

Dat armzalige zolderkamertje was toevallig wel mijn armzalige bovenkamertje en dat vielecht wel mee!

Emmett komt met een volledige nieuwe Deense band, komt allen!
Wordt nu toch wel eens tijd dat iedereen gaat beseffen wat een geweldige band het is, zou toch een doodzonde zijn wanneer Emmeet niet een keer gaat doorbreken.
Wanneer alles gaat zoals het er nu naar uitziet,komt Emmett met band ook in februari naar Nederland en Belgie.

Uitverkopen die bovenzaal in de Paradiso!

avatar van muziekobsessie
oke Paulus, weet jij ook of er een nieuwe plaat komt, of hij het 10 jarig jublieum van Prayerboats album viert. Want ik vind zijn soloplaat toch echt 10x beter. Ha en dat armzalig had ik er zelf bij gefantaseerd. Maar goed vind singersongwritters altijd intressanter met band dus ben benieuwd

muziekobsessie schreef:

Helaas komt er nog geen nieuwe plaat aan. Wel al nieuw materiaal, maar nog nieuw contract. Hij heeft wel een deal gesloten met een nieuwe distributeur (ex werknemers van Bertus) waardoor polichinelle (weer eens) uitkomt in de Benelux en waarschijnlijk een tourtje in Nederland en Belgie begin volgend jaar dus.
En natuurlijk komen er een aantal songs van Attic Faith langs!

Groet Paul

avatar van MassMarket
Emmett Tinley speelt ook op 21 december solo akoestisch in Wijnlokaal 1900 in Den Haag!

avatar van muziekobsessie
heeft iemand 't gezien???kon uiteindelijk zelf niet. wel benieuwd naar een beschrijving.....

Door het weer kon ik er helaas ook niet bij zijn! Ben ook benieuwd naar een beschrijving..

Nu maar hopen dat hij snel terug komt!!

avatar van Thomas86
woensdag voorprogramma van Arid in Paradiso. Ben deze plaat nu aan het ontdekken, erg mooi vooral I Want You met dat fraaie strijkersarrangement.

avatar van muziekobsessie
zou m wel graag willen zien, echter Arid vind ik tenenkrommend slecht wat een blaaskaak is dat(1x bij gedraaid in nighttown). en om dan alleen voor t voorprogramma te gaan... zelfde probleem had ik met Dan Manegan die de support van die youtube meid Laura deed

Zelfde dilemma hier, toch maar besloten om alleen voor Emmett te gaan.. Ben erg benieuwd!

nu al 2 demo's van in september te verschijnen 2e solo album te beleuisteren
Emmett Tinley - Emmett Tinley Homepage - Music and Video - emmett-tinley.com

avatar van Zoute Popcorn
Hmm....ook maar eens proberen, hoor allemaal goeie reacties hier boven me dus waarom niet?!

nieuwe cd van Emmett Tinley uit op 10-10-2011!

avatar van Zoute Popcorn
Geweldig nieuws, iets om naar uit te kijken

Come and join the Emmett Tinley facebook page for al the latest news!
New cd 24-10-2011 !

avatar van likeahurricane
Live in Utrecht:

Closer to Happy

avatar van dynamo d
Steengoed album met als toppers Comfort Me en het schitterende Amsterdam Weeps. Verder zijn Snow Dome, Christmastreet en I Want You fijne nummers. Onbegrijpelijk waarom Emmett Tinley niet bekender is. Wel terecht dat Attic Faith op MuMe op nr. 5 in de Ierse toplijst staat.

avatar van Broem
Voor mij is deze artiest een van de ontdekkingen van 2012. Via zijn laatste album Emmett Tinley de rest van zijn solowerk en band The Prayer Boat gaan luisteren. Wat een prachtige ingetogen en vooral ontroerende muziek maakt deze artiest. Waanzinnig. Ook deze Attic Faith staat als een huis en grijpt je (mij in ieder geval) bij de strot om niet meer los te laten. Singer songwriter in optima forma. Check overigens de 2 meter site maar eens. Daar staan een behoorlijk aantal in de 2 meter studio opgenomen songs op. Zo mooi, zo vertederend, zo fragiel

avatar van muziekobsessie
ik vind deze toch veel beter dan de opvolger, dat komt omdat ik de juist de bombastiche nummers erg mooi vindt en die staan niet op de 2e plaat.