Witchcraft - Legend (2012)

Zweden
Rock / Metal
Label: Nuclear Blast

1. Deconstruction (5:09)
  2. Flag of Fate (4:35)
  3. It's Not Because of You (4:13)
  4. An Alternative to Freedom (5:17)
  5. Ghosts House (4:17)
  6. White Light Suicide (5:16)
  7. Democracy (3:48)
  8. Dystopia (6:46)
  9. Dead End (12:09)
  10. By Your Definition * (5:11)
shadowboxer
Na vijf jaar besloten de heren om maar weer eens een album te maken. De Norrsken collega's Graveyard worden overladen met complimenten en noteringen in eindejaarslijstjes en dat is blijkbaar voldoende reden voor de heren Witchcraft om voor gezonde concurrentie te zorgen. De voorgaande drie albums kunnen op mijn waardering rekenen en wat er tot dusver te horen is van deze plaat geldt dat hier niet anders. Het geluid is, net als Norrsken was en Graveyard is, eenvoudig te herleiden naar de jaren '70 (waar niets mis mee is overigens), ofwel: oud & vertrouwd.

Luister op soundcloud naar de single (release op 17aug) It's Not Because of You.

avatar van trebremmit
Ik heb even het land veranderd, want ze komen toch uit Zweden?

shadowboxer
Klopt ja. Mooie herfst dus op komst, met eind oktober alweer de nieuwe Graveyard Lights Out.

avatar van feenah
Wat is Ghost House toch een verslavend pareltje!

shadowboxer
Awesome! Voor de zware bluesrockers toch een heerlijke jaar zo langzamerhand wat betreft de Zweedse input met een nieuwe Greenleaf, Graveyard en Witchcraft.

avatar van andnino
Ik dacht dat ik met Captain Crimson - Dancing Madly Backwards (2012) (eveneens Zweeds trouwens) een goede nieuwe door de 70s geïnspireerde plaat tegen het lijf was gelopen, maar dit is nog vijf maal beter. Wat een heerlijk sfeertje, en mooie zang!

avatar van repelstefan
feenah schreef:
Wat is Ghost House toch een verslavend pareltje!

Inderdaad heerlijk, vooral dat einde vanaf 3.40

shadowboxer
Ik heb het geduld niet langer om op de postbode te wachten dus heb 'm gedownload. Deconstruction zet direct de toon, zwaarder dan ooit!

shadowboxer
Zo. Wat mij betreft Witchcraft's beste. Ik kan enorm genieten van die retro productie en dito tracks, maar ik ben nog niet uit of het gewoon niet op kan boksen tegen de productie van deze plaat of dat de nummers gewoon nog meer weten te knallen. Beide kan ook. Hoge verwachtingen waargemaakt.

avatar van andnino
Mijn recensie op Zware Metalen: Witchcraft - Legend - ZwareMetalen.com.
Bottomline: nieuw jasje, maar het past Witchcraft uitstekend. Een ruime voldoende waard.

avatar van Doc
Doc
Klinkt wel lekker, maar met een andere zanger was het zoveel beter geweest. Het mist wat pit op deze manier.
Beetje jammer vind ik dat...... dan heb ik toch liever de nieuwe van Graveyard.
Die is muzikaal wellicht iets minder scherp, maar wel een veel fijnere frontman wat mij betreft.

avatar van vielip
Wat een geweldig album is dit zeg! Op aanraden van een vriend eens geluisterd. Geen verkeerde tip! Ik vind die melancholische zang juist heerlijk zo af en toe. Gitaarsound is ook lekker 70's. Voorlopig zet ik in op 3,5* maar dat kan absoluut nog meer worden.

avatar van Chungking
Ook ik ben hier via Graveyard hierop uitgekomen en hoewel ik die nog beter vind is ook Witchcraft zeer te pruimen, ik heb het wel voor die retrorock eigenlijk (niet zo verwonderlijk want ben wel een 70s freak). Fijne songs, sfeer en sound (meer hardrock dan bluesrock mss), en goed gitaarwerk.

Betreft de zanger moet ik me wel aansluiten bij Doc: hoewel hij eigenlijk niets verkeerd doet mis ik af en toe wel wat inleving en passie. Maar dat is maar een detail want ik stoor me er zeker niet aan (is met metal heel vaak wel het geval bij mij).

3,5 maar kan zeker nog stijgen