Beth Hart - Bang Bang Boom Boom (2012)

Label: Provogue

1. Baddest Blues (4:48)
  2. Bang Bang Boom Boom (3:38)
  3. Better Man (3:48)
  4. Caught Out in the Rain (7:13)
  5. Swing My Thing Back Around (3:37)
  6. With You Everyday (3:04)
  7. Thru the Window of My Mind (4:22)
  8. Spirit of God (4:52)
  9. There in Your Heart (4:31)
  10. The Ugliest House on the Block (5:12)
  11. Everything Must Change (3:48)
  12. I'd Rather Go Blind * (5:01)

met Jeff Beck

Fantastische plaat!! Deze dame wordt alleen maar beter en beter! Haar vorige plaat met Joe Bonamassa grijs gedraaid! TIMELESS!

Vorig jaar December op mijn fietsje naar 't Oosterpoort in Groningen geweest en afgelopen week stond er op d'r facebook dat ze het wederom geweldig vond en in december weer komt, Kaartjes zin bexteldf

avatar van Michelle_
Geweldig album, een beetje een soul/jazzy sound in veel nummers, maar de Beth Hart die we kennen is nog steeds goed te horen; heel fijn!

Beth, wéér een klassealbum! Nu nog meer beluisteren om 'm een definitieve beoordeling te geven.

avatar van krokelodokus
Het begint onderhand ééntonig te worden maar ook deze produktie is voor rekening van Kevin Shirley die er wederom in is geslaagd om de betreffende artieste uit haar ‘comfortzone’ te trekken. Beth zou voor dit album maar liefst vijftig nummers hebben geschreven en na beluistering door de, inmiddels zeer succesvolle, producer zijn gevraagd om met iets te komen ‘waar je je zelf heel prettig bij voelt zonder dat je daarbij rekening hoeft te houden met de mening van anderen’. Beth doet dus elf nummers lang iets wat ze zelf heel graag doet en dat is goed te horen als je naar bijvoorbeeld de ‘brassy’ gospel van Spirit of God luistert of het orkestrale jazzy Swing My Thing Back Around. Deze kant van Beth kenden we nog niet maar het zal weinigen verrassen dat ze hier uitstekend mee weg komt. We krijgen er bovendien ook nog eens een piano-solo bij. Hoogtepunt is There In Your Heart waarin we Hart horen zingen op een manier zoals we haar nog niet eerder gehoord hebben. Joe Bonamassa levert met een prachtige solo een belangrijke bijdrage aan de climax van het ‘hartverscheurende’ epos. Een liedje kun je het namelijk nauwelijks noemen. Als dit een voorbode is van het vervolg op Don’t Explain dat in januari van het volgende jaar zal worden opgenomen…

Is er dan niets meer te horen van de prachtige rockstrot zoals we die van haar gewend zijn? Natuurlijk kruipt het bloed waar het niet gaan kan en Better Man is gewoon een ouderwetse op dat gebied, een krachtige zoals ze er al zoveel heeft gemaakt. Komt goed uit want zo houdt ze haar trouwe fans tevreden maar daarnaast zullen er zich tijdens de komende tournee veel nieuwe liefhebbers aan het front melden. Beth Hart heeft met Bang Bang Boom Boom een zware last van zich afgegooid maar zal tegelijkertijd de vruchten plukken van haar gewaagde uitstapjes op dit nieuwe album die we als zeer geslaagd kunnen bestempelen.

BobbieMarley
Klinkt lekker, vooral swing my thing back around.

avatar van Ronald5150
Op "Bang Bang Boom Boom" gaat Beth Hart door op de weg die ze samen met Joe Bonamassa op "Don't Explain" is ingeslagen. Ook deze plaat staat weer vol met songs doordrenkt van soul en blues, alleen zijn het nu geen covers. De albumopener "Baddest Blues" zet direct de toon. Beth Hart levert ook op deze plaat weer een vocale prestatie van jewelste. De productie van Kevin Shirley is geweldig en hij stimuleert Hart om geregeld uit haar comfort zone te komen. Die aanpak loont en zorgt voor een traditioneel aandoende plaat, maar wel eentje die prima past in 2012. Onvervalste blues is te horen op "Caught Out in the Rain" en het meest soulvolle naar gospel neigende nummer is wellicht "Spirit of God". De eerdergenoemde Joe Bonamassa komt nog even voorbij met een fantastische gitaarsolo op "There in Your Heart". Overigens heeft Kevin Shirley een verzameling fantastische muzikanten bij elkaar gebracht die Hart optimaal ondersteunen. "Bang Bang Boom Boom" laat een Beth Hart horen die zich voelt als een vis in het water. Je kunt horen dat Hart haar privé-leven aardig op de rit heeft en dat straalt uit naar deze plaat. Grote klasse!

avatar van the sm
Ronald5150 schreef:

woorden die raken .kon het zelf niet beter zeggen wat een top plaat ,,,,tears bij There in Your Heart

TimZor
Om erg kort te zijn.

Beth heeft eindelijk Screaming (was mijn favo Beth album) overtroffen iets waar ik (persoonlijk) al jaren op zat te wachten. Van mij de volle mep 5 punten !

Het album van Beth Hart met de aparte titel Bang Bang Boom Boom begint met de hele fraaie Bluesballad Baddest Blues, gevolgd door de wel aardige catchy titelsong. Het nummer Better Man, is dan weer catchy en bluesy, maar klinkt mij net te mainstream. Het volgende rustige nummer is weer helemaal raak: Caught Out in the Rain is broeierig en spannend.

Swing My Back Around is Jazzy en doet, jawel, denken aan wijlen Amy Winehouse. Maar de ballads doen het 'm echt, want oh wat is With You Everyday een pracht van een soulsong. Thru the Window of My Mind is meer een lekker lopende popsong. Maar Hallelujah, daar is de gospelsoul van The Spirit of God: geweldig! ("...knocking devil's out on the floor...")
There In Your Heart sluit dit mooie gedeelte van de plaat net iets te soft af.

The Ugliest House on the Block is weer een wel aardige, maar wat toch te mainstream popsong. Everything Must Change klinkt ineens nogal down, zeker voor een slotsong, van een toch behoorlijk dynamisch album.
Een afwisselend album dus met ook wel afwisselende songkwaliteit, waarbij toch vooral de (erg) goede songs de overhand hebben en dit album de moeite meer dan waard maken. Zeker ook omdat die songs door de fraaie stem van Beth Hart gezongen worden.

avatar van bommel
Leuk interview met Beth(in zes delen)
YouTube - Interview Beth Hart (part 1)
Hierin verteld ze over de omslag, die ze gemaakt heeft na California.

Ik denk dat dit haar het beste ligt.
een sublieme plaat - gaat bij mij door merg en been.
Vooral Baddest Blues (interview !) en Caugt out in the Rain zijn fantastisch

avatar van bommel
Bovenstaande link klopt niet - die wijst naar een interview uit 2010
Maar er staat op YouTube ook een interview uit 2012 ,http://www.youtube.com/watch?v=M4OAU__bwR8&feature=player_detailpage

avatar van Madjack71
Beth Hart beschikt over een vrij complete stem en eentje om jaloers op te zijn als zangeres. Rock, blues, big band, jazz, soul, ze draait her haar stem niet voor om. Ze kan lieflijk en klein alsook groots en ruw zijn. Belangrijk daarbij is dan voor mij ook wordt e.e.a. ook muzikaal en ondersteund en zijn de nummers pakkend. Het opent i.i.g. goed met de Baddest Blues, rustig met piano en een mooie opbouw. De titel Bang Bang Boom Boom, doet niet zoals de hoes en titel doet vermoeden aan Betty Boop achtige perikelen, maar geeft Hart de gelegenheid om te schitteren. Een aparte dame deze Beth Hart en ze weet mij voor een gedeelte van het album wel voor zich te winnen. Helaas naarmate het album vordert zakt het m.i. wat in aan zeggingskracht. Het moge duidelijk zijn dat als je dit naast een Wrecks we Adore legt van een Trijntje Oosterhuis, Hart het met meters voorsprong wint, gewoonweg omdat ze overtuigd, daar waar Oosterhuis een Anoukje doet.

avatar van Novafaun
Verdomd mooi schijfje dat wederom een beetje meer Beth Hart voor de liefhebber van haar muziek en persoon bloot legt.

avatar van Novafaun
Krokeledokus, heb je ook een eigen mening over dit schijfje? Dat zegt namelijk meer dan een review overnemen van 'Bluesmagazin.nl'.

avatar van Fingertippie
Bonus track toegevoegd, is zeker niet verkeerd.

avatar van Zwaagje
De opvolger vind ik ook mooi, maar deze is mijn favoriet. Verhoogd naar 5*!