Solution - It's Only Just Begun (1980)

Label: CBS

1. On My Own (6:43)
  2. Captain Willie (5:34)
  3. Mirror (Of Your Life) (8:37)
  4. Logic (7:20)
  5. It Happened in September (5:28)
  6. It's Only Just Begun (5:07)
  7. 100 Words (4:00)
avatar van FunkStar
Het beste album van Solution, vind ik!
Met de singles On My Own en natuurlijk de titelsong, It's Only Just Begun!

Ja , en hier was het dus voor mij afgelopen met Solution. Luister voor het betere werk naar voorgaande albums.

avatar van Gert P
Mooie plaat toch met ook een laatste nummer dat een prima ballad is en ook hier weer 2 echte jazzrock nummers op.

avatar van Corporal Clegg
Laatste goede werk van de band, hoewel de eerste 4 albums inderdaad beter zijn.
"100 words" is mierzoet maar heeft toch wel iets.

Stijn_Slayer
Hoe groot is de rol van Jan Akkerman op deze plaat?

Hier las ik nml. dat hij meedeed: http://www.muziekencyclopedie.nl/action/entry/Jan+Akkerman

avatar van Hans Brouwer
Stijn_Slayer schreef:
Hoe groot is de rol van Jan Akkerman op deze plaat?
Bescheiden of beter gezegd: "in dienst van". Jan speelt wel mee op "It's Only Just Begun (1980)" maar treedt niet op de voorgrond. Met andere woorden: de herkenbare Solution sound blijft, met medewerking van Jan Akkerman, toch geheel overeind. Ik heb overigens het geluk gehad om Solution eind jaren '70 live te zien optreden tijdens een popavond van de Woerdense Vakantieweek waarbij Jan Akkerman ook als gast op gitaar meespeelde .

Stijn_Slayer
Aha, dankjewel. Jammer dat Akkerman niet wat meer van zich laat spreken, maar als het een herkenbaar Solution album is dan zal de kwaliteit vast niet mis zijn. Laat ik deze maar eens een keer opzoeken.

avatar van Bluebird
Jan Akkerman is op dit album alleen in begeleidende vorm te horen op ''Logic''. Solution ging hier voor het eerst de wat songmatiger en commerciëlere kant op getuige het wat poppy aandoende materiaal. Ooit op cd gehad maar helaas niet meer verkrijgbaar en nu op de 3-disc verzamelaar in mijn bezit.

avatar van matthijs
Doet me denken aan Manfred Manns Earth Band, Camel en Alquin. De bezetting, arrangementen, accoordenwisselingen, zang. Dat zijn bands die elk vele mooie nummers hebben gemaakt, maar deze plaat blijft een beetje saai. Misschien toch maar eens een van zijn minder gelikte voorgangers proberen?

avatar van joko16
Captain Willie is geweldig.

avatar van edeleteee
Geweldige cd die ik echt heel veel gedraaid heb. Het nummer 100 words vertegenwoordigt heel veel heftige emoties, dealen met liefde en de dood, in beide gevallen zo treffend en oh dat nummer raakt mij nog steeds zo diep! Als ik deze cd luister ben ik gewoon trots op dat kleine kikkerlandje wat zo'n dijk van een band heeft gehad en zo'n plaat heeft gemaakt, echt van wereldklasse! Luister ook eens de live versie van 100 words, is echt om kippenvel van te krijgen!

WPE
Toch ook wel een heel aardig album, met als hoogtepunt (voor mij althans) Mirror

avatar van matthijs
WPE, ken je de Nederlandse band "Spin"? Ik schreef toevallig gisteren dat deze LP me deed denken aan Solution. Ik ken alleen deze plaat van Solution, dus als jij deze goed vindt lijkt me dat je Spin ook leuk kan vinden!

WPE
Hee, dat is een goeie! Ik ken de band wel van naam, maar dat is dan ook alles. Ga ik dus doen, eens naar luisteren. Tnx!

avatar van Bluebird
Originele cd weer in mijn bezit. Kostte een paar duiten maar nu is de collectie tenminste weer compleet.

Stijn_Slayer
De lijn die op het vorige album werd ingezet, wordt hier verder doorgetrokken. Rauwe randjes vind je hier bijgevolg niet meer. De plaat is eigenlijk wat te gelikt voor mijn smaak. Komt bij dat ik dit type stem ook minder goed trek. Vooral kant 1 biedt gelukkig nog voldoende instrumentaal spektakel om deze zo nu en dan nog eens te draaien.

avatar van vanwijk
Speelt Akkerman ook niet mee op Logic?

avatar van Bluebird
Dacht het wel hoor. Wie nog meer niet dan?

avatar van vanwijk
Humor!

avatar van Mssr Renard
Lekkere mix van prog, jazzrock, soul, zwijmelpop en smoothfunk.

Noem het wat het is, maar het is een lekker plaatje en doet het heerlijk in huize Renard.
We luisteren er met plezier naar, en als dit geen Nederlands bandje was geweest, waren ze vast veel beroemder geworden.