Van Morrison - The Philosopher's Stone (1998)

Label: Polydor

1. I Really Don't Know (3:37)
  2. Ordinary People (5:20)
  3. Wonderful Remark (8:01)
  4. Not Supposed to Break Down (5:24)
  5. Laughing in the Wind (4:11)
  6. Madam Joy (4:24)
  7. Contemplation Rose (5:15)
  8. Don't Worry About Tomorrow (5:21)
  9. Try for Sleep (6:06)
  10. Lover's Prayer (3:58)
  11. Drumshanbo Hustle (4:49)
  12. Twilight Zone (8:24)
  13. Foggy Moutain Top (5:28)
  14. Naked in the Jungle (4:37)
  15. There There Child (3:01)
  16. The Street Only Knew Your Name (6:24)
  17. John Henry (5:47)
  18. Western Plain (5:41)
  19. Joyous Sound (2:30)
  20. I Have Finally Come to Realise (5:07)
  21. Flamingoes Fly (6:24)
  22. Stepping Out Queen Part 2 (4:24)
  23. Bright Side of the Road (4:01)
  24. Street Theory (4:53)
  25. Real Real Gone (3:42)
  26. Showbusiness (9:19)
  27. For Mr. Thomas (4:14)
  28. Crazy Jane on God (4:05)
  29. Song of Being a Child (4:07)
  30. High Spirits (4:17)
Het album heet the philosopher's stone, maar dat wonderschone nummer (zie soundtrack Wonderboys) staat zelf niet op het album. Wat raar...

Harald
Bloompje schreef:

Dit is een verzameling van outtakes en omdat Wonderboy geen outtake is heeft het op deze plaat ook niets te zoeken

avatar van zoppo
Dubbel CD vol restjes die Van de afgelopen tientallen jaren heeft laten liggen. Nieuwe nummers + een aantal alternatieve versies. Het is dus geen verzamel CD! Sommige nummers zijn dermate sterk dat het onbegrijpelijk is dat ze de LP/CD niet hebben gehaald. Verplichte kost voor iedere fan!

avatar van Twinpeaks
Veel andere artiesten zouden hun linker en soms ook rechterarm afstaan voor deze leftovers. Een lekker kliekje bij elkaar. Sommige tracks zullen niet in de context van een album hebben gepast , sommige alternatieve opnames zijn beter dan de originelen. De ondertitel volume 1 doet vermoeden dat er nog een gaat komen. Wat mij betreft liever gisteren dan vandaag. 4 en halve ster voor deze.

avatar van Tonio
Helemaal met je eens Twinpeaks. Ik heb dit album destijds wel beluisterd maar toch daarna jarenlang links laten liggen. Ik heb daar sinds kort spijt van.

Erg leuk dat jij het oeuvre weer eens aan het doorspitten bent. Dat heb ik de laatste maanden ook weer eens gedaan, maar dan met een focus op de periode 1992-2010 waarvan ik lang vond dat dit Van's mindere periode was.

Niet dus: bij herbeluisteren bleken veel van de albums uit die tijd grotendeels of zelfs helemaal prima te zijn. Niet allemaal, er zitten ook wat zwakkere tussen. Maar het blijft toch bijzonder hoe hoog het niveau van Van's albums is over het gehele oeuvre van bijna 50 albums. Het blijft toch altijd een feest om naar zijn muziek te luisteren.

avatar van Twinpeaks
Absoluut Ton, Van is een artiest die er altijd een beetje tussendoor glipt bij mij. Ondanks zijn kwaliteiten.
Kan me nog herinneren van vroeger dagen dat mijn ouders een cassettebandje in de auto hadden waarop Bright Side Of The Road stond en dat sprak me altijd wel aan. Later door de uitvoering van Sweet Thing van The Waterboys mijn peilen gaan richten op Morrison, maar met fases. Ik kocht vaak wel een nieuwe release , maar die sneeuwde dan vaak onder bij ander uitgebracht materiaal. Nu ik ouder aan het worden ben , luister ik veel meer gericht naar albums en valt mij ook de ontwikkeling op , voor zover daar sprake van is bij Van. Ik merk dat zijn melancholische inslag bij mij de juiste snaar raakt in deze fase van mijn leven. Ik ben nu 50 en mijn bestaan kantelt en je gaat dingen in ander daglicht zien. Prioriteiten verschuiven en de jeugdige wilde haren vallen uit. Ik vind het een positieve ontwikkeling en ben blij dat ik "oude" albums weer opnieuw kan ontdekken en ze op waarde weet te schatten, zoveel jaren ouder en misschien wijzer .

avatar van gaucho
Bij mij werkt het ongeveer net zo. In mijn jeugdjaren was Van Morrison altijd wel op de achtergrond aanwezig. Ik kocht sporadisch een single of een album (Moondance, Into the music, Common one, Avalon sunset), maar ben me pas in de jaren negentig meer in zijn oeuvre gaan verdiepen. Ik heb inmiddels ruim dertig reguliere albums op LP en CD en het valt me iedere keer op hoe consistent zijn werk is, ondanks de - zeker in het nieuwe millennium - uitzonderlijk hoge productiviteit van de man.

Bijzonder vind ik zelf dat ik er altijd voor in de stemming lijk te zijn. Misschien dat ik met het klimmen der jaren ook zelf een wat meer melancholieke en bezonkener inslag heb gekregen, waardoor zijn muziek goed aansluit op de huidige fase van mijn leven. Waarschijnlijk moet je een zekere leeftijd bereikt hebben om dit soort muziek op waarde te schatten.

Niet elk album is in mijn ogen een fysieke aanschaf waard, maar de meeste dus wel. En dat geldt ook voor deze: een restjesalbum, zoals al eerder is opgemerkt. Maar ik vind het zeker niet onderdoen voor zijn betere reguliere albums, en dat is eigenlijjk op zich al een uitzonderlijke prestatie. Het aanbod is, met een speeltijd van ruim tweeëneenhalf uur, overstelpend, maar een slecht nummer zit er niet tussen. Ik vind dit album zelfs sterker dan het merendeel van zijn output van de laatste tien jaar, want daar zitten ook wel wat albums bij die ik van mindere kwaliteit vind.