Dwight Yoakam - 3 Pears (2012)

Country
Label: Warner Bros.

1. Take Hold of My Hand (3:43)
  2. Waterfall (3:37)
  3. Dim Lights, Thick Smoke (3:42)
  4. Trying (2:55)
  5. Nothing but Love (3:04)
  6. It's Never Alright (4:09)
  7. A Heart Like Mine (3:58)
  8. Long Way to Go (3:51)
  9. Missing Heart (4:34)
  10. 3 Pears (2:44)
  11. Rock It All Away (4:20)
  12. Long Way to Go [Reprise] (4:34)
dim lights,big smoke is alleen al
4 sterren waard veel beter nummers dit jaar nog niet gehoord

avatar van erwinz
In Europa moeten we er niets van hebben, maar dat is zeer, zeer onterecht.

3 Pears is de zoveelste fantastische plaat van Dwight Yoakam.

Lees mijn volledige recensie op:
De krenten uit de pop: Dwight Yoakam - 3 Pears - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Erwin

avatar van Bombong
erwinz schreef:
In Europa moeten we er niets van hebben,

Ik vraag me af of dat zo is. Natuurlijk is Dwight Yoakam in Amerika veel populairder dan hier maar dat geldt voor alle country. Yoakams platen kregen in Nederland altijd goede kritieken bijvoorbeeld in Muziekkrant Oor, tenminste dat geldt voor zijn platen uit de jaren '80 en '90. Daarna heb ik de recensies niet meer zo bijgehouden, dus dat weet ik niet. Hij werd door de Nederlandse critici wel degelijk herkend als oorspronkelijk talent en werd zeker niet op één hoop gegooid met de gladde Nashville country uit die tijd.

Maar of hij nou wel of niet populair is in Nederland: ik koop sinds 1992 zijn nieuwe cd's steevast direct bij release. Er was een tijd dat dat er bijna elk jaar één was en ik heb me vaak verwonderd over hoe hij het hoge niveau wist vast te houden. De één was wel wat beter dan de andere maar een zwakke zat er nooit bij (met uitzondering van de soundtrack-cd van zijn eigen niet zo geslaagde western). Maar zo lang als nu (5 jaar) hebben we nog nooit op een nieuwe cd moet wachten.

Na zo veel tijd moest dat dus wel een pracht van een cd opleveren. Maar om de een of andere reden valt hij me wat tegen. Het is bij het opzetten direct weer de oude vertrouwde Dwight Yoakam hoor, dat wel. Het eerste nummer is ook meteen erg sterk. Maar de meeste composities vind ik nogal ongeinspireerd klinken. Net alsof hij niet goed meer weet hoe je een pakkend nummer schrijft, terwijl hij ze vroeger uit zijn mouw schudde. En ik ga ervan uit dat hij voldoende materiaal had verzameld om een keuze uit te maken.

Zeker geen slechte plaat en ik zal hem nog regelmatig opzetten, maar het wordt bij mij niet een van zijn meest gedraaide.

kistenkuif
Stijlvast rocking country-album. Degelijk van begin tot eind. Net als de hele loopbaan van Dwight Yokam trouwens. Niet spectaculair of vernieuwend maar gewoon erreg goed. Mannenmuziek.

Bombong schreef:

Probeer Dwight Sings Buck.
Die kan voor mij niet stuk

avatar van Bombong
kistenkuif schreef:
Probeer Dwight Sings Buck.
Die kan voor mij niet stuk

Die heb ik uiteraard ook want ik heb alles van hem. Die vind ik inderdaad een stuk beter dan 3 Pears.

avatar van heicro
Ik ben minder enthousiast en begrijp de opwinding van sommigen niet zo. De productie is weinig origineel en de liedjes ontstijgen de middelmaat niet. Een beetje middle of the road country.

heicro schreef:

Goed geluisterd. Juist geen opwinding, absoluut niet vernieuwend en met een paar mindere songs. Zo hoort dat bij echte country. Pretentieloos bovendien. Een verademing temidden van alle hypes, zogenaamde vernieuwingen en experimenten. De song (ironie) It's Never Allright is alleen al de aanschaf waard.

Hendrik68
Ja Yoakam zou direct van de countrystations in de VS geweerd worden als hij ineens met iets nieuws aan zou komen. Dwight is ook niet gek. Jammer is het wel. It's never allright en Long Way to go(Reprise) zijn prachtige songs, maar over het algemeen is het middelmaat troef. Maar omdat ik het ook weer niet slecht kan noemen, hou ik het op 3 sterren. Het is voor mij wel voldoende, maar een musthave is dit net als alle andere Yoakams voor mij bij lange na niet.

avatar van frolunda
Zeker niet zijn beste cd maar toch kan Dwight bij mij weinig fout doen.Zeker niet zo lang hij prachtige nummers als Dim lights,thick smoke of Long way to go (reprise) blijft maken.