Cradle of Filth - The Manticore and Other Horrors (2012)

Label: Nuclear Blast (II)

1. The Unveiling of O (2:07)
  2. The Abhorrent (5:53)
  3. For Your Vulgar Delectation (4:47)
  4. Illicitus (5:24)
  5. Manticore (5:54)
  6. Frost on Her Pillow (4:13)
  7. Huge Onyx Wings Behind Despair (4:23)
  8. Pallid Reflection (5:35)
  9. Siding with the Titans (5:17)
  10. Succumb to This (4:34)
  11. Nightmares of an Ether Drinker * (4:33)
  12. Death, the Great Adventure * (6:18)
  13. Sinfonia (3:24)
avatar van Joeri_000
Die gasten weten ook niet van ophouden !! Ik hoop dat ze weer eens teruggaan naar de roots.. Darkly viel me beetje tegen...

avatar van Edwynn
Roots? Die gasten doen toch al twintig jaar min of meer hetzelfde?

avatar van Joeri_000
De sound heeft zich behoorlijk ontwikkelt door ontwikkelt door de jaren heen... Het oudere werk is wat rauwer met name.. Ben ik van mening..

avatar van Edwynn
Oh ja, eerst maakten ze extreme gothic met wat black metalinvloeden. En tegewoordig klinken ze zelfs als een soort extreme gothic band met wat black metalinvloeden. Een enorme stijlverandering inderdaad

avatar van Joeri_000
Ik ben niet zo van in hokjes plaatsen van bands, ga ik dus ook niet doen. maar laat ik het anders zeggen dan, ik vond het oudere werk beter. En ik benieuwd of de nieuwe plaat daarbij in de buurt gaat komen.

avatar van Bastiaan Tuenter
Het is nogal een verschil of een band de focus legt op black metal of op gothic. Wat de band daadwerkelijk voor een stijl speelt zal me een worst wezen, maar ik hoor liever het oudere werk. En dan met name de eerste vier albums en de EP's die destijds werden uitgebracht. Die komen mijn inziens een stuk rauwer, obscuurder en spontaner voor de dag. Tegenwoordig is het allemaal minder extreem en krijg ik het idee naar een breed georienteerde rockband te luisteren. Het klinkt gelikter en epischer. Daar is an sich niets mis mee, maar wat mij betreft ging het allemaal te veel over the top. Al die tierelantijntjes die erbij werden gehaald zijn niet aan mij besteed. Maar toegegeven, ze passen goed bij Cradle Of Filth. Niettemin ben ik de band de laatste jaren uit het oog verloren. Deze nieuwe heb ik gehoord en de plaat klinkt verrassend genoeg rechttoe rechtaan, heel erg gericht op gitaar en de song zelf.

avatar van Von Helsing
Bastiaan Tuenter schreef:
Het is nogal een verschil of een band de focus legt op black metal of op gothic. Wat de band daadwerkelijk voor een stijl speelt zal me een worst wezen, maar ik hoor liever het oudere werk. En dan met name de eerste vier albums en de EP's die destijds werden uitgebracht. Die komen mijn inziens een stuk rauwer, obscuurder en spontaner voor de dag. Tegenwoordig is het allemaal minder extreem en krijg ik het idee naar een breed georienteerde rockband te luisteren. Het klinkt gelikter en epischer. Daar is an sich niets mis mee, maar wat mij betreft ging het allemaal te veel over the top. Al die tierelantijntjes die erbij werden gehaald zijn niet aan mij besteed. Maar toegegeven, ze passen goed bij Cradle Of Filth. Het laatste album heb ik aan me laten voorbijgaan. Deze nieuwe heb ik gehoord en de plaat klinkt verrassend genoeg rechttoe rechtaan, heel erg gericht op gitaar en de song zelf. Maar het doet me eerlijk gezegd vrij weinig.

Bastiaan, luister voor de grap toch maar eens naar Darkly, Darkly, Venus Aversa. Ik vind het persoonlijk een erg sterk album na een aantal mindere platen van Cradle of Filth. Juist meer to-the point (als men daar uberhaupt over kan spreken aangaande CoF) en rauwer. Juist zonder tierelantijntjes maar meer terug naar de basis.

avatar van Edwynn
Ook ik vind het oude werk beter. Maar ik vind niet dat Cradle Of Filth andere muziek is gaan maken. Soms ligt de focus op wat eenvoudigere songs en een andere keer is het weer wat symfonischer. Het zijn maar accenten. Ik vind wel dat de verrassing er al heel lang vanaf is. Het voorgaande album was wat mij betreft ook maar zo/zo. Een beetje saai. Het deed me niet zo opveren als Dusk And Her Embrace ofzo. Toen die albums uitkwamen, was de band een noviteit en misschien dat het daarom mij beter bevalt. Aan de andere kant zijn er zat bands die al jaren hetzelfde doen waar ik wel nog steeds in geïnteresseerd ben.

avatar van tomthumb
Bastiaan Tuenter schreef:

Is ie gelekt? Geloof er niks van.

avatar van Von Helsing
tomthumb schreef:

Is ie gelekt? Geloof er niks van.

Aardschok-medewerker. Horen albums eerder dan andere, anders zijn alle recensies mosterd na de maaltijd.....

avatar van tomthumb
Staan weer een paar epische tracks op. The Abhorrent, Frost on her pillow en Siding with titans.

Oordeel volgt later. Fantastisch drumwerk.

avatar van Edwynn
The Manticore And Other Horrors kenmerkt zich door een ietwat directere aanpak. De bitterzoete romantiek en de gothische aankleding is er nog wel maar het is ernstig naar de achtergrond gedrongen. Dat geeft het album een wat obstinaat, zeg maar punky karakter mee dat mij meer bevalt dan de uit oude bronnen citerende voorganger. Met name het aan kracht ingeboete stemgeluid van Dani vaart in deze wateren veel beter. Het is geen vervelende plaat maar ook zeker geen essentiële. Een minpunt vind ik het weggemoffelde gitaargeluid. Ook qua stijl had het gitaarwerk wat flamboyanter kunnen zijn.
Af en toe doet er zich een aantal toffe licks voor maar ze zijn weer weg voordat je met je ogen kan knipperen. Het moet nog wat bezinken maar verrassingen biedt de nieuwe Cradle niet. Fans zullen blij zijn. Mensen die na Midian wat meewarig naar de Britse latexdragers gingen kijken, zullen meewarig blijven.