Nikakoi - Shentimental (2003)

Georgiƫ
Electronic
Label: WMF

1. Uuusmine (3:14)
  2. Surup (2:50)
  3. Trz2 (3:29)
  4. Teen Soldier for Nika Reihse (3:05)
  5. Krasnagorsky (3:02)
  10. Balaxinwind (2:54)
  11. Vent (3:41)
  12. Undine2 (3:52)
  13. Xvz (4:05)
  14. Something's Moving in My Liquid (5:50)
  15. Nichierybashvi (5:15)
  16. Uxali (4:27)
  17. Cvety2 for May (3:10)
Ik zie jullie al weer denken, hoe komt die Titmeister nou weer bij Georgische elektronica? Om eerlijk te zijn, moet ik daar het antwoord schuldig op blijven. Dit was een toevalstreffer, maar wel een hele fijne ontdekking. Qua referenties moet je denken aan The Flashbulb, Ochre en Venetian Snares, terwijl rustigere nummers als Garden wel wat weg hebben van Portishead met mannelijke zang. Daarmee kun je gerust zeggen dat deze Georgische producer en regisseur meespeelt in de hoogste league van de electronic.

Het knispert, bouncet en kraakt aan alle kanten, er komt een keur aan analoge samples voorbij. Af en toe wordt je gebaad in warme melodieën, om vervolgens weer stevig wakker geschud te worden. Het eerder genoemde Garden is echt een wonderschoon nummer, terwijl Something's Moving in My Liquid in een opgepitchte versie goed dansbaar is. Dit album heeft de veelzijdigheid en afwisseling die ik zo ontzettend waardeer in goede IDM en doet daarmee ook sterk denken aan het 2 jaar later uitgebrachte Kirlian Selections van The Flashbulb. Een absolute aanrader!

avatar van maffioost
Dankje dankje. Drie nummers van geluisterd. Maar het bevalt me erg goed. Ook voor mij een totale toevalstreffer. Zonder deze comment had ik het niet leren kennen.