Alex Roeka - Gegroefd (2012)

Rock / Blues
Label: Excelsior

1. Het Nachtcafé aan het Eind van de Straat (4:06)
  2. Veel Te Groot (3:28)
  3. Laat Me Gaan (3:38)
  4. Het Hart Dat Jaagt en Eenzaam Is (4:25)
  5. En Wat Doe Jij? (5:11)
  6. In het Neonlicht (3:37)
  7. In de Schoot van de Nacht (4:40)
  8. De Krant van Vandaag (3:30)
  9. Zuidstation (4:25)
  10. Het Paradijs van het Kwaad (3:37)
  11. Als Je Blijft (3:06)
  12. Mijn Vrouw (3:37)
  13. De Modder van Mijn Graf (5:19)
  14. Onderweg (3:31)
Wat is er gebeurd met Alex Roeka's folk-soul? Na twee luisterbeurten heb ik nog steeds 't idee dat ik naar de Dijk en/of van Dik Hout aan 't luisteren ben. Wat een teleurstelling!
Alex Roeka leverde met Beet van de Liefde een album af dat hem neerzette als de troubadour met 't rouwe randje, briljante teksten en verrassende arrangementen. Waarom dan deze rare kwinkslag met een dikke, vieze (pop)rock saus waarbij z'n stem, tekst en in feite z'n identiteit in 't niet valt en verkwanseld wordt onder een laag allemandsvriendjes"rock"?

Ik geef niet op, maar vooralsnog is dit een diepe teleurstelling...

avatar van ArnoldusK
Ah kop op Kropssi
Ik ben een redelijke nieuweling wat betreft Roeka's muziek, maar dit moet toch evengoed gewoon hartstikke goed zijn. Poëtisch, bluesy en ja, sommige nummers zijn wat poppy, maar laat dat zo zijn.
Ik heb zijn Beet van de Liefde gisteren besteld en dan kan ik vergelijken, maar deze cd komt toch ook op de 4 sterren, een fijne ontmoeting tussen Alex en mij

Kropssi schreef:

Ik geef niet op, maar vooralsnog is dit een diepe teleurstelling...

Ook ik had bij de eerst luister sessie wel even een gevoel van teleurstelling. Achteraf teleurstelling die er niet was omdat het album niet goed is maar omdat het zo anders is als de voorgaande 2 cd's.
Met name de hoeveelheid elektrische gitaar viel me rauw op mijn dak. Elektrische gitaar waar ik overigens niks tegen heb, ik ben best fan van Maarten Kooijman, heb hem vorig jaar zien optreden in een tuinconcert samen met Roeka en was gelijk enthousiast. Maar op deze cd is het wel veel, zeker in vergelijking met! Maar inmiddels de cd diverse malen beluisterd en ik begin er steeds meer aan te wennen. Weliswaar mis ik persoonlijk de verstilde nummers met de prachtige accordeon van Peter van Os maar goed, dit is anders. En misschien ook wel weer wat dichter naar de soort muziek van het begin, zijn eerste cd's hebben ook meer elektrisch als de voorgaande 2.
Maar zoals gezegd, de muziek begint te wennen, ik heb al een aantal persoonlijke favoriete nummers en de ervaring leert me dat ik sommige nummers van Roeka ook pas na enige tijd 'ontdek' ondanks dat ik ze dan toch al diverse keren gehoord heb.
Overigens vind ik de vormgeving van de cd hoes wel fantastisch, typisch Roeka, rauw, ongepolijst en niet mooier maken dan het is. En de titel 'Gegroefd' is heel duidelijk herkenbaar.
En de teksten zijn naar mijn mening nog steeds van een niveau dat ik bij geen enkele songwriter in Nederland tegenkom. Er zijn best een aantal tekstschrijvers enigszins met elkaar te vergelijken maar er is slechts 1 Roeka.

Ik vind het een fantastische cd!!! Alles klopt. De muziek ondersteunt de teksten en andersom. Echt geweldig. Ik heb hem al een aantal keren gedraaid en kan er geen genoeg van krijgen. Ik begrijp niet dat jullie verstilde nummers missen, die staan er toch meer dan genoeg op: Neonlicht, Veel te groot, Als je blijft, Onderweg, Zuidstation en Mijn vrouw.
Het is groots dat hij het ook anders durft aan te pakken en niet blijft hangen in het veilige en bekende.
Voor mij is dit echt zijn beste cd!!!

TOP!!!!!!!!!!!! Echt een fantastisch album!!!!

avatar van Germ
Germ (crew)
Net gezien bij De Wereld Draait Door... Nog nooit van deze man gehoord, maar het klinkt zeer veerbelovend. Doet ergens denken aan Richard Thompson.
Snel wat van op opzoeken!

avatar van vigil
Misschien niet zo rauw meer als "vroeger" en muzikaal dichter bij De Dijk dan ooit maar wel erg fraai. Zeer sterke teksten en muzikaal dik in orde. Er zijn vele liefdesliedjes maar zo mooi als Mijn Vrouw zijn er toch niet veel. De Modder van Mijn Graf (over mooie titels gesproken) doet me een beetje denken aan Shaffy vs. Brel.

Ik moet Plantronics gelijk geven over de hoes en verpakking van de cd, daar heeft Excelsior een hoop aandacht aan geschonken en dat is te zien. Helaas zullen niet heel veel mensen hier van genieten want daarvoor is Roeka helaas te onbekend.