Christopher Franke - Universal Soldier (1992)

Duitsland
Score
Label: Varèse Sarabande

1. Vietnam Jungle (1:34)
  2. The Explosion (1:41)
  3. Unisols on Fire (2:40)
  4. Mcgregor (1:54)
  5. Grand Canyon (5:22)
  6. I'm Already Dead (1:47)
  7. The Truck (1:45)
  8. Escape from Airfield (6:16)
  9. Hoover Dam Takeover (5:30)
  10. Security Deposit (3:46)
  11. Going Hoome (1:55)
  12. The Fight (4:00)
  13. Back from Dead (0:49)
  14. Finale (1:30)
neo
Ex-lid van Tangerine Dreams, die naast een rock carriere ook enkele scores componeerde met de gehele band, waaronder eentje voor Sorcherer en Legend. Inwezen klinken alle Universal scores uit de serie (ook die met het minste budget) praktisch even goedkoop, als is de eerste van Franke nog een fusie van orchestrale elementen en electronics, waar de andere het haast enkel bij synths zoeken. Echter vooral met zijn werk voor Babylon 5 verbleekt de Universal Soldier score, die op zich wel een aardig thema heeft en wel wat goede orchestrale momenten. 2.5 sterren

avatar van Gerards Dream
Samen met zijn collega's van Tangerine Dream is Christopher Franke nogal vaak betrokken geweest bij het maken van soundtrackmuziek. Deze muziek pakte over de hele lijn goed uit met muziek die ook zonder de beelden goed te pruimen was. Nu staat Franke er alleen voor en het is dus de vraag of hij die kwalitiet ook alleen in huis heeft.

Een voordeel heeft Franke al in huis, want de bijbehorende film heb ik tot nu toe niet gezien. Alleen op de muziek afgaand moet het wel een spannende film zijn geweest met in de hoofdrol onder andere Jean-Claude van Damme. Qua muziek zit het wel erg in de buurt van hoe Tangerine Dream klonk als het om filmmuziek gaat. Goed hier en daar is de door Franke opgerichte Berlin Symphonic Film Orchestra te horen die in principe een stukje meerwaarde zou moeten geven aan het geheel. Dit is niet altijd het geval en hadden de geluiden gerust uit de electronica-winkel mogen komen.

Qua draaibaarheid is dit mijn inziens een album om sporadisch te draaien. Leuk om af en toe iets ander te horen dan wat je normaal in de cd-speler doet. De muziek is best aardig te noemen en roept vodoende op waar de bijbehorende film zoal over ging. De productie is zondermeer goed te noemen en in de muziek zijn aardige aanzetten te horen, die wellicht beter uit de verf waren gekomen als ze niet strikt geschreven zouden zijn voor een film, maar meer voor een eigen productie. Met de hakken over de sloot nog net een voldoende.