Dr. Alimantado - Best Dressed Chicken in Town (1978)

Jamaica
Reggae
Label: Greensleeves

1. Best Dressed Chicken in Town (2:42)
  2. Just the Other Day (3:07)
  3. Poison Flour (2:34)
  4. Gimme Mi Gun (2:58)
  5. I Killed the Barber (3:04)
  6. Ital Galore (3:38)
  7. I Am the Greatest Says Muhammed Ali (2:57)
  8. Johnny Was a Baker (3:34)
  9. Tribute to the Duke (4:00)
  10. Unitone Skank (3:31)
  11. Can't Conquer Natty Dreadlocks (3:19)
  12. Ride On (2:45)
  13. Plead I Cause (2:37)
  14. I Shall Fear No Evil (2:18)
avatar van sq
sq
4 sterren voor dit toch wat onevenwichtige en zelfs slordige album, waar eigenlijk maar een paar kunstjes op staan. 13 en 14 zijn bijvoorbeeld herhalingen van 1 en 3; alleen teksten en dub-effecten zijn veranderd.

En toch: zou ik een reggae-NUMMERS top 10 maken dan werden ´Best Dressed Chicken´ en ´Poison Flour´ misschien wel mijn 1 en 2. Laatste werd nog even meegenomen door Massive Attack op hun bejubelde Mezzanine.

Voor wie wil proberen: luister gewoon de eerste 10 seconden van het openingsnummer. Het begint alsof de tape te laat is aangezet, de eerste maat wordt half overgeslagen, maar als de beat begint wordt de essentie van een heel genre onovertroffen neergezet. Een van de weinige nummers die ik wel meerdere keren achter elkaar kan horen.

avatar van dr.gonzo
Zojuist mijn stem met een halfje verhoogd. Nummers 1 en 3 zijn ook mijn favorieten, maar er staan toch ook wel een paar andere mooie nummers op dit album. De onevenwichtigheid wordt waarschijnlijk mede veroorzaakt door het feit dat er soms jaren zitten tussen de verschillende opnamen.

Volgens mij zijn de vocalen op zowel 'Poison Flour' als op Massive Attack's 'Man Next Door' van Horace Andy, maar dan wel met ruim 20 jaar ertussen. Gregory Isaacs zingt mee op nummers 4 en 10.

avatar van SemdeJong
Hier en daar klinkt het album niet echt helder en slaan de VU meters een beetje door. Dit zorgt er voor dat het album lekker analoog klinkt. Deze plaat vertegenwoordigd de echte Jamaica Reggae en dat past perfect bij deze hete dag.