Hammerfall - Gates of Dalhalla (2012)

Zweden

25. Hammerfall
  26. Hearts on Fire

met Stefan Elmgren, Mikael Stanne, Jesper Strömblad, Roger Pontare en Team Cans

avatar van Eddie
Ik ben hier wel een beetje bang voor. ik heb nu een aantal previews gezien. Die zouden in principe het beste moeten laten zien wat er op de DVD staat. Echter, van de preview straalt de saaiheid al af. Een band die vrij statisch zijn liedjes staat te spelen tegenover een publiek dat een meter of 15 bij het podium vandaag staat (er loopt een gracht tussen het podium en het publiek door).

Nu heb ik maar een paar stukjes gezien, maar daarvan uitgaand oogt de band erg moe en uitgeblust (daar doet zelfs de eye-liner van Joachim niets aan af). Muzikaal zit het overigens wel heel strak in elkaar. Ik zal voor die 3 tientjes de Blu -ray wel in huis halen, maar ik ben bang dat dat vooral zal zijn in het kader van 'discografie compleet houden'

avatar van Sinner
Ik heb hem sinds vanochtend in huis en deels bekeken - maar eerder wat halfslachtig op de achtergrond. Dat vermoeide en uitgebluste vind ik behoorlijk meevallen - en hele gedoe met gasten vind ik op zich wel grappig - maar dag gigantische podium (veel en veel te groot voor Hammerfall) en die gracht tussen band en publiek, de regen en het gebrek aan participatie (voor zover ik begrijp zijn het trouwens allemaal zitplaatsen - maar kan me vergissen) doen de sfeer inderdaad niet echt veel goed. Visueel prefereer ik dan ook One Crimson Night - maar laat me wel wezen - de setlist is uitstekend en alles klinkt wel goed en wordt ook uitstekend neergezet. Dus als dubbel cd puur voor de muziek wel gewoon de moeite.

Overigens wel hopen live releases de laatste weken ... Machine Head heb ik ook liggen maar nog niet beluisterd en later deze maand ligt die nieuwe Gamma Ray live cd alweer op de mat.

avatar van Sinner
Blu-Ray nog maar eens opgepleurd vanmiddag en nou ik er op mijn gemak naar kijk is het idd zo dat het gewoon allemaal zitplaatsjes zijn en het publiek ook voornamelijk gewoon heel braafjes neerzit tijdens de eerste nummers - het lijkt wel bijna alsof de band in de Efteling of zo staat te spelen! Erg 'metal' ziet het er niet uit. Later komt er gelukkig iet of wat meer beweging in - maar nog steeds is het visueel niet bijster boeiend. Maar goed - muzikaal vind ik het wel echt dik in orde.

avatar van Sinner
Het ding krijgt van mij dus ook gewoon een 4tje. Het is tenslotte de muziek de beoordeeld dient te worden en daar is absoluut niets mis mee. Het klinkt allemaal lekker helder en strak en de setlist is gewoon erg goed samengesteld. Op de cd-versie zijn de aankondigingen van de nummers wel volledig weggeknipt - wat ik niet zo erg storend vind (voor de verandering!) aangezien die volledig in het Zweeds zijn. Wel een klein minpuntje is dat Mikael Stanne van Dark Tranquility het nummer Steel Meets Steel eventjes volledig komt verkrachten - ik kan alleen maar blij zijn dat destijds Cans als zanger is aangetrokken anders had de band het nooit 15 jaar volgehouden. Maar verder kan is dit gewoon weer een prima live album van Hammerfall.

Trouwens om ook nog even terug te komen op de dvd - daar blijven dus mijn eerdere berichten voor gelden - de band speelt prima en met name Cans is gewoon weer in erg goede doen (ook in zijn aankondigingen e.d - die zijn hier ondertitelt en de man komt soms best grappig uit de hoek) maar dankzij setting en publiek mist er toch wel behoorlijk wat sfeer. Met name in het eerste half uur / 45 minuten. Eenmaal het donker wordt en de lichtshow fatsoenlijk te bekijken is en het publiek ook wat meer begint te reageren en mee te doen valt het allemaal enigzins te pruimen - maar het haalt het zeker niet bij One Crimson Night als dvd.

avatar van Eddie
Ik ben er inmiddels meerdere keren aan begonnen, maar op de een of andere manier weet de vlam maar niet in de pan te slaan. De band staat een meter of 30 van het publiek af, dat overigens op stoeltjes rustig het tafreeltje aanschouwt. Bij een metal show wil ik 100-den of 1000-den op elkaar gepakte metalheadjes zien die zo nu en dan boven het publiek uit gegooid worden en die helemaal los gaan op de muziek. Ik krijg een beetje het idee dat er een bandje staat te spelen in een park en dat een hand vol toevallige passanten op de stoeltjes heeft plaats genomen. Muziekaal zit het echter heel netjes in elkaar, en Joachim is lekker bij stem, en de gast muzikanten zijn erg leuk. Muzikaal is het gewoon 5 sterren waard, echter de DVD kan ik niet meer als 1 ster voor geven. 3* is een mooi gemiddelde.