Snapcase - Progression Through Unlearning (1997)

Punk / Metal
Label: Victory

1. Caboose (2:34)
  2. Guilty by Ignorance (2:38)
  3. Harrison Bergerson (3:07)
  4. Priceless (2:48)
  5. Zombie Precription (3:22)
  6. Killing Yourself to Live (3:26)
  7. She Suffocates (2:58)
  8. Weak Tyrant (2:57)
  9. Vent (3:27)
  10. Breaking and Reaching (4:23)
  11. [Untitled] (0:52)
sxesven
Snapcase was ooit mijn introductie tot hardcore (om precies te zijn, het nummer Cognition van de Steps single), en het mag duidelijk zijn dat ik toen ook onmiddelijk compleet verslingerd was aan hardcore, iets wat ook vele jaren zo gebleven is. In ieder geval, Snapcase. Progression Through Unlearning is hun absolute meesterwerk en vangt de potentie van Snapcase geweldig. Was Lookinglasself wel aardig maar vooral slachtoffer van zinloos matig-productie-geweld, de sound op deze opvolger hakt er keihard in en laat het typische Snapcase-geluid goed horen (de intrigerende gitaarsound, de uitstekende vocalen). Briljante hardcore-songs als opener Caboose, Zombie Prescription en vooral het briljante Killing Yourself to Live zijn simpelweg pareltjes en maken van dit album een ware hardcore-klassieker. 4.5*

lambf
Inderdaad een klassieker. Een erg modern klinkend album. Dat komt vooral omdat het een stuk meer Metal is dan de meeste Hardcore-bands, maar toch een heel stuk meer hardcore is dan de tegenwoordige metalcorebands. Dat klinkt raar, maar dan moet je het zelf maar luisteren anders. Het enige is dat de muziek een beetje zeikerig klinkt, het had veel bijteriger mogen zijn. Desondanks toch erg genietbaar, ook door de frisse sound en uitstekende productie, alhoewel de drum iets te droog is.

avatar van bennerd
Stellen mijn oren mij nu teleur, of doet deze band mij ietwat aan Raised Fist denken?

sxesven
lambf schreef:
alhoewel de drum iets te droog is.

Haha, dat heb ik nu altijd prachtig gevonden aan Snapcase, die vreemde, hoog gestemde snare!

bennerd schreef:

Eerder toch andersom dan, maar muzikaal toch in een heel ander hoekje. Vergelijkbaar misschien in de zin van, geen al te traditioneel hardcore-geluid met ofwel hoog old-school tempo ofwel massa's breakdowns, en derhalve 'modern' (geldt zeker voor Snapcase in ieder geval), maar qua sound toch twee heel verschillende bands.