Alanis Morissette - MTV Unplugged (1999)

Alternatieve titel: Alanis Unplugged

Canada
Label: Maverick

1. You Learn (4:21)
  2. Joining You (5:09)
  3. No Pressure over Cappuccino (4:41)
  4. That I Would Be Good (4:14)
  5. Head over Feet (4:22)
  6. Princess Familiar (4:37)
  7. I Was Hoping (4:53)
  8. Ironic (4:13)
  9. These R the Thoughts (3:25)
  10. King of Pain (4:05)
  11. You Oughta Know (5:01)
  12. Uninvited (4:37)
I was hoping alleen scoort dit album al een half puntje meer

Dat vind ik zelf nou net het minste nummer. Net weer gehoord, en ik vind 'Joining You' en het naar een climax werkende 'These R the Thoughts' de hoogvliegers.

Voor mij is You Learn echt het hoogtepunt van dit album. Met het prachtig gezongen zinnetje: "The firetrucks are coming up around the bend." Daar krijg ik iedere keer weer een tinteling van in m'n lichaam.
Heel erg mooi album, alleen Ironic valt me in de unplugged versie vies tegen. Dat is toch jammer.

Erg leuk album.. de cover van the Police "King of Pain" is erg goed vind ik... bijna beter dan het origineel...

Zeer mooi, krijg er soms kippenvel van zo mooi vind ik dit. Met I Was Hoping en Uninvited als voornaamste redenen..
4.5*

Wat een stem heeft die vrouw toch! Ik vind 'King Of Pain' ook een van de betere. Van de hoge noten van I Was Hoping krijg ik , hoeveel ik er ook naar mag luistern , een ferme brok in mijn keel. That I Would Be Good vind ik dan weer één van de zeer geringe 'matige' nummers. Kortom, een plaat om trots op te zijn !*4.5*

szynell

De eerste keer dat ik dit album hoorde vond ik dat ze af en toe nogal geforceerd over kwam, alsof ze de controle over haar stem een beetje verloor. Haar studio albums zijn een stuk beheersder, je moet houden van die wanhoop in haar stem. Persoonlijk mag het van mij iets minder, maar het blijft een geweldige zangeres! 3 sterren.

avatar van gemaster
Wat een afschuwelijke hoes zeg.

Geen idee waarom ik het ooit gekocht heb omdat ik niet zo dol ben op live of unplugged albums.

Onlangs weer eens gehoord en ik moet toegeven dat een aantal nummers heel prima werden uitgevoerd op deze manier.
Die 3,5 kan dus blijven staan

avatar van musicfriek
Die unplugged versie van That I Would Be Good!!

musicfriek schreef:
Die unplugged versie van That I Would Be Good!!

Precies: dat vind ik ook het mooiste nummer op dit album.

avatar van FunkStar
Deze cd is Alanis op haar puurst. Door het ontbreken van de effecten uit de studio komt haar prachtige stem heel goed naar voren, en klinken de liedjes heel echt en gevoelig. De nieuwe nummers die erop staan zijn ook heel goed! Ook teksten zijn simpelweg geweldig.
Vooral het nummer That I Would be Good is een juweeltje.

avatar van korenbloem
Dit vind ik een zeer lekkere plaat.

Met uninvited, That I Would Be Good en These R the Thoughts als favourite.

Nu moet ik bekennen dat ik ook geen moeite heb met de cover van King Of Pain

avatar van lauradance
ik vind dit bij vlagen vals maar kan aan mij liggen

avatar van nmichiel
Nee hoor dat ligt niet aan jou. De zang inderdaad regelmating aan de valse kant.

Kijk, dat Morissette een goede stem heeft staat buiten discussie.
Maar het lijkt of ze in deze unplugged versie bang is om haar stem te laten horen. Het lijkt of ze nerveus is waardoor dat ze met regelmaat de verkeerde toon pakt.

Het venijn van de oorspronkelijke versies van nummers als Ironic en You Oughta Know is totaal weg. En daar mag het feit dat het unplugged is geen excuus voor zijn.
Als er dan ook nog te veel middelmatige nummers gespeeld worden kom ik niet verder dan 2,5*.

avatar van Carolaah
Kan me vaag herinneren dit op MTV ooit een keer of twee zelfs gezien te hebben.. vond het toen best mooi

avatar van Cor
Cor
Integer document van de eerste 2 albums, aangevuld met een cover en wat nieuwe songs. Wel opvallend dat een song als 'You Oughta Know' niet echt uit de verf komt in deze accoustische setting. Ik vind het liedje wat geforceerd neergezet. De rest wordt prima vertolkt.

Op de gok gedownload. Daarna vond ik hem zo mooi dat ik hem aangeschaft heb.

Nummers vier, zeven en twaalf zijn voor mij de toppers.

Ik had destijds deze album gekocht omdat uninvited erop stond. Persoonlijk vind ik dit de mooiste nummer ooit.
Momenteel heb ik de cd weer in mijn auto en vind these R the thoughts ook erg waarderen.

bijdehand bericht verwijderd

Uninvited is mooi inderdaad!

avatar van Ronald5150
"MTV Unplugged" bevat akoestische versies van liedjes van de eerste twee albums van Alanis Morissette aangevuld met o.a. een cover van The Police's "King of Pain". De nummers worden mooi gespeeld en Morissette zicht prima. Door de sobere instrumentatie is de volledige aandacht gericht op haar stem. Toch vind ik dat de uitvoeringen op "MTV Unplugged" wat minder bite hebben in vergelijking met de studioversies. Helaas kan de stem van Morissette dat niet in alle gevallen compenseren. De impact van een nummer als "You Ougtha Know" vind ik in de akoestische uitvoering gewoon een stuk minder. "MTV Unplugged" is een heel aardig album in de MTV Unplugged reeks, maar toch prefereer ik de studioalbums.

avatar van Broem
Release op een mooie remaster vinyl. Alanis heeft nooit echte potten kunnen breken bij mij maar de Unplugged sessie heeft me altijd getrokken. De sfeer van dit album (maar ook de andere unplugged albums uit die tijd) heeft me altijd weten te raken. Tja

avatar van Shelter
op album neigt haar stem naar vals maar op een mooie manier, op unplugged is het gewoon echt vals. Maw niet aan mij besteed.

De stem van Alanis Morissette zit altijd op het randje van vals, maar dat geldt zowel voor de studio- als deze unplugged plaat. Het verschil is logischerwijs dat de nummers hier meer ingetogen gebracht worden. Omdat de betere songs van haar beste platen - de eerste twee - zijn geselecteerd, kunnen die daar prima voor gebruikt worden. En Alanis en haar band voeren het allemaal mooi uit. Ze spelen regelmatig ook wat andere arrangementen, bijvoorbeeld met piano en/of strijkers, als op de albums en ook dat is goed gedaan. Het resulteert ook in een fijne sfeer en mooie samenhang tussen de songs. Dit alles maakt dit concert zeker de moeite waard.

avatar van Twinpeaks
Morisette knijpt me wat teveel met haar stem op deze plaat . De nummers zijn redelijk op niveau ,maar er had meer in gezeten .Nu is het ietwat gezapig en dat is jammer . King Of Pain is een knappe cover en ik hoor deze versie liever dan die van Sting en consorten .Al met al toch 3 en halve ster voor deze .

avatar van Rinus
Ook Alanis deed mee met de unplugged rage in die tijd. De songs blijven akoestisch best goed staan, al mis ik het electrische wel. Wat me nog meer opvalt bij deze opname, dat zij bij tijd en wijlen best wel een redelijk irritante stem heeft (met een behoorlijk accent) en dat zij veel slist. De band staat echter als een huis en is mooi opgenomen, vooral de drums staan lekker in de mix.

avatar van Serge
Wat mij betreft geslaagd. Vijf non-albumtracks, dat is bijna de helft, en de versies van de overbekende songs 'I was hoping' en That I Would Be Good' hebben een mooi arrangement gekregen.

avatar van Funky Bookie
Alanis heeft een love / hate stem en ik zit duidelijk in team love. Veel kracht en emotie waar ik graag naar luister. Voeg daarbij dat ik veel in de Unplugged serie erg leuk vind en het is niet onlogisch dat ik dit een heel prettig album vind. Uitstekend samengestelde setlist ook.