Royal Parks - Royal Parks (2012)

Label: Excelsior

1. Icy Waters (3:46)
  2. She (3:26)
  3. Doing Overtime (3:19)
  4. Taken from Me (3:14)
  5. Little Bird (4:04)
  6. And You'll See (3:09)
  7. The Comfort of Defeat (2:55)
  8. Out on Parole (3:31)
  9. From My Home (2:41)
  10. And the End of the Day (3:34)
  11. Ask My Mother (3:12)
She mag je toch wel bestempelen als het nummer dat Johan nooit maakte. Afkomst verloochend zich dan ook niet. Een echt" liedje" met een heerlijke Johan sound. De opener Icy watersklinkt ook lekker en de toon is na twee nummers dan ook echt gezet. Jammer genoeg houdt Royal Parks het voor mij niet over de gehele lengte vol en kun je spreken van een "inzakker" jammer maar helaas. Voor een definitieve stem gun ik de plaat nog een paar luisterbeurten.

avatar van Arrie
Grappig, ik moet ook iedere keer aan Johan denken als ik She hoor. Nou heeft Johan ook zeker meerdere liedjes gemaakt die minstens zo mooi zijn, dus ik vind dat wavanbuuren Johan toch wat te kort doet. Maar wat is She mooi, zeg! Perfect popliedje-alarm! Ik vind het eigenlijk een beetje een kruising tussen Johan en Elliott Smith, dat liedje. En nog Nederlands ook, hier zit talent in. Doet me meer dan een Jacco Gardner.

Ik heb nergens de intentie Johan tekort te doen Arrie. Ik bedoel het meer als aanvulling op het repertiore. Pergola krijgt van mij ****1/2 en THX **** dus Johan komt niets tekort bij me
Ik had het misschien beter kunnen benoemen als Johan avant la lettre.

avatar van Choconas
Dan toch eerder Johan "après la lettre".

Cd gekregen. Super leuk, nooit van gehoord. Lekker pakkende sound. Ga zo door.

avatar van WoNa
Gisteren Royal Parks of beter Diederik Nomden gezien in de Q-Bus in Leiden. Nooit een nummer van gehoord en ben behoorlijk verkocht. Prachtige warme stem en liedjes met zeggingskracht. Jammer dat hij geen cds verkocht ter plaatse. Gemiste kans.

Het hele verhaal staat hier op WoNo Magazine.

Wo.

avatar van WoNa
In september 2015 beloofde Royal Parks een nieuw album in 2016. Ter overbrugging dacht ik, dan schrijf ik een recensie van het album uit 2012, dat ik pas in 2015 live had leren kennen. Met de nieuwe nummers zou het zeker goed komen, was mijn overtuiging. Het liep anders met de carrière van Diederik Nomden, de man achter Royal Parks. De recensie is er als nog gekomen.

Eigenlijk kan ik heel kort zijn. Royal Parks vindt op zijn debuut album een nagenoeg perfecte mix tussen The Beatles en alternatieve pop/rock van latere datum, waar het Excelsior label in excelleert. Johan is dan de band die voor mij het dichtstbij komt, maar ook alternatiever klonk. Het perfecte popliedje is bij Royal Parks telkens binnen handbereik. De enige vraag die ik overhoud, is wie is de echte Royal Parks, de band of de man solo? Ik neig naar het laatste, maar in de band setting komen de songs ook magistraal tot leven. The best of both worlds noemen de Engelsen dat.

Komende week naar The Analogues, een van de initiatieven die een nieuwe plaat van Royal Parks verhinderen. Toch hoop ik dat hij er in 2017 komt. De wereld heeft bij tijd en wijle dit soort pareltjes nodig, die hem simpelweg iets mooier maken.

Het hele verhaal staat hier op WoNo Magazine