Red Crayola - The Parable of Arable Land (1967)

Label: International Artists

1. Hurricane Fighter Plane "When the Ride Is over You Can Go to Sleep" (7:24)
  2. Transparent Radiation "Red Signs Out-Side, Which I Contain" (6:51)
  3. War Sucks "You Remember What Happened to Hansel and Gretel" (3:53)
  4. Pink Stainless Tail "Seven Guest Are Quite Now, and Now Not Half So Much" (8:07)
  5. Parable of Arable Land "And the End Shall Be Signaled by the Breaking of a Twig" (7:09)
  6. Former Reflections Enduring Doubt "I Pass in a Rain That Is Always Too Soon" (7:26)
Toine Rorije
Dit album wisselt avantgarde-noiserock af met meer psychedelische rock. In deze tracklist is dat te zien aan de afwisseling tussen de freeformfreakouts en de nummers met een titel, maar in feite zijn het slecht zes nummers waarin beide vormen aan bod komen, maar wel een sterke samenhang hebben. Dat de psychedelische songs stevig overeind blijven tussen het minder gestructureerde noise-geweld is vooral te danken aan het feit dat ze stuk voor stuk ijzer- maar dan ook ijzersterk zijn geschreven en zich mogen rekenen tot het beste 60's materiaal dat ik gehoord heb. En toch maken vooral de freeformfreaksouts er die ongekende muzikale trip van. Het is alsof je in je Hurricane Fighter Plane vliegt over een volledig op hol geslagen oceaan met af en toe een eiland met een prachtig landschap dat alleen nog maar mooier lijkt door het noodweer dat je daar net voor te voorduren hebt gehad.
Als ik nergens een rekenfout heb gemaakt kom ik precies op een 5 uit.

avatar van Toon1
Leuk dat deze nu in je top-10 staat, Toine. En wat voor een mooie is dat trouwens zeg. Als ik er zo naar kijk vind ik hem zelfs beter als die van mij .

Toine Rorije
Ach nee Toon, je bent gewoon in de war.

Faust in je top tien

Toine Rorije
Eh ja, die staat er sinds kort ook in, na lange tijd van structurele onderwaardering.
Maar laten we het hier nu maar weer hebben over deze plaat, hoe briljant mijn top10 ook is.

avatar van Droombolus
Ik kreeg de 2fer van Parable / God Bless gister binnen en ik moet zeggen dat Parable me helemaal niet tegen valt, na 'm zo'n 35 jaar niet meer gehoord te hebben. Ik vind het wel jammer dat de zang wat in de muziek wegvalt maar dat is een gekend probleem bij meer IA releases. Hij blijft een zeer intrigerende plaat die zeker de komende tijd nog veel in de spelert zal zitten.

avatar van dj maus
Toen had je The Red Crayola, anno nu heb je The Microphones / Mount Eerie.