Discovered Covered (2004)

Alternatieve titel: The Late Great Daniel Johnston

Label: Gammon

1. Teenage Fanclub - My Life Is Starting over Again (2:05)

met Jad Fair

2. Clem Snide - Don't Let the Sun Go Down on Your Grieveince (3:18)
  3. Gordon Gano - Impossible Love (2:55)
  4. Eels - Living Life (2:39)
  5. TV on the Radio - Walking the Cow (3:35)
  6. The Rabbit - Good Morning You (1:13)
  7. Calvin Johnson - Sorry Entertainer (2:18)
  8. Bright Eyes - Devil Town (1:03)
  9. Death Cab for Cutie - Dream Scream (4:49)
  10. Beck - True Love Will Find You in the End (1:45)
  11. Sparklehorse - Go (3:47)

met The Flaming Lips

12. Mercury Rev - Blue Clouds (3:21)
  13. Thistle - Love Not Dead (4:07)
  14. Vic Chesnutt - Like a Monkey in the Zoo (2:41)
  15. Starlight Mints - Dead Lovers Twisted Heart (1:13)
  16. M. Ward - Story of an Artist (4:57)
  17. Guster - The Sun Shines Down on Me (2:00)
  18. Tom Waits - King Kong (5:42)
  19. Daniel Johnston - My Life Is Starting over Again (2:05)
  20. Daniel Johnston - Don't Let the Sun Go Down on Your Grieveince (3:18)
  21. Daniel Johnston - Impossible Love (2:55)
  22. Daniel Johnston - Living Life (2:39)
  23. Daniel Johnston - Walking the Cow (3:35)
  24. Daniel Johnston - Good Morning You (1:13)
  25. Daniel Johnston - Sorry Entertainer (2:18)
  26. Daniel Johnston - Devil Town (1:03)
  27. Daniel Johnston - Dream Scream (4:49)
  28. Daniel Johnston - True Love Will Find You in the End (1:45)
  29. Daniel Johnston - Go (3:47)
  30. Daniel Johnston - Blue Clouds (3:21)
  31. Daniel Johnston - Love Not Dead (4:07)
  32. Daniel Johnston - Like a Monkey in the Zoo (2:41)
  33. Daniel Johnston - Dead Lovers Twisted Heart (1:13)
  34. Daniel Johnston - Story of an Artist (4:57)
  35. Daniel Johnston - The Sun Shines Down on Me (2:00)
  36. Daniel Johnston - King Kong (5:42)
avatar van lebowski
Daniel Johnston is een bijzonder interessante man, die vaak wordt vergeleken met Syd Barret vanwege zijn enorme zware depressies en derhalve niet al te zonnige kijk op het leven. Alleen in tegenstelling tot lotgenoten als voornoemde Barret en bijvoorbeeld Adrian Borland is Johnston niet in cynisme belandt, maar in goudeerlijke teksten, vaak vol hoop en humor. Dat blijkt al uit deze hoes, want de goede man is nog immer springlevend. Vanaf begin jaren '80 neemt hij zijn muziekjes op cassettes op, die hij zelf in minimale oplages uitgeeft op Stress Records Met name door toedoen van Sonic Youth komt Johnstomn een beetje uit de underground. Onder medemuzikanten geniet hij al langer een enorme status, getuige ook deze cd met covers van niet de minsten. Achttien stuks in totaal, waarna alle originelen van SJ zelf te horen zijn. Als hij nog geleefd had was er ongetwijfeld ook een bijdrage geweest van Kurt Cobain, die een enorme fan was en op vele foto’s in een Daniel Johnston-shirt was gehuld.
Helaas – vooral voor hem - wordt Johnstons carrière regelmatig onderbroken door gewelddadige incidenten en opnames in inrichtingen. Probeer eens te luisteren naar deze geteisterde man, en sla dan die covers maar over, ze zijn leuk als eerbetoon, maar halen het niet bij de originelen.

dutch2
En wat voor soort muziek maakt deze man? Hij valt onder het kopje Rock, maar deze omschrijving doet me eerder aan een Singer-Songwriter denken. Maar als Sonic Youth en Kurt Cobain hem goed vonden, denk ik toch weer eerder aan welluidend lawaai.

avatar van lebowski
Tja dat heeft te maken met de MuMe genrekeuzes. Nee, het is een echte singer-songwriter, met af en toe een vleugje Buckley, een snufje Zevon en een toefje Cash.

dutch2
Hmmm, klinkt goed. Zal binnenkort eens op onderzoek gaan.

avatar van lebowski
Oja en niet te vergeten een flinke scheut Young op een bedje van Beefheart. Maar wees gewaarschuwd: het zijn vaak rommelige opnames.

avatar van Dielie
nja, ik zou hem ook wel aanschaffen, maar die cd met die covers vind ik niet nodig

alhoewel die cd niet meer zal kosten dan anders zeker

avatar van Rodenrijck
Ben ik het toch niet mee eens. Oorspronkelijk was het bedoeld album en goddank hebben ze de originele versies er bij gedaan, die zijn anders ook vrij lastig te vinden op CD. versies van bijvoorbeeld Eels en Beck vind ik eigenlijk nog beter dde originelen. Daar tegenover staan weer wat minder geslaagde pogingen zoals die van TV on the radio. Een nummer als Walking the cow kan niemand mooier zingen dan Daniel zelf. Overigens kost ie 'maar' 20 euro, heel netjes voor twee leuke ceedees.

avatar van Dielie
ja das wel waar natuurlijk,

wel heb nu "1990", "Fun" en "Artistic Vice" besteld

ik ga eerst die albums deftig beluisteren en dan mss toch maar deze kopen

avatar van lebowski
Conway Twitty nog bedankt voor je halve ster, kan je uitleggen waarom?

avatar van bonothecat
.....briljante zinssnede: the best things is life are truly free......uit story of an artist

avatar van c-moon
Ik ken enkel zijn bijdragen aan de KIDS-soundtrack, en dat vond ik nu niet zo heel super, maar op basis van één nummer wil ik dan ook niet oordelen. Wat ik hier lees, en ook de lovende perskritieken (allez, in Humo toch), denk ik toch dat ik me er eens aan ga wagen

avatar van oruiz
fantastische artiest is deze daniel johnston toch! Ik had heel wat moeite om deze cd te vinden, maar het is uiteindelijk toch gelukt en daar ben ik uiteindelijk erg blij mee. En Rodenrijck ik ben niet met je eens; ik vind die uitvoering van Tv on the radio eigenlijk zeer geslaagd

avatar van Kaaasgaaf
lebowski schreef:

Is Barrett ooit in cynisme belandt?

de cover cd is grotendeels overbodig
alleen beck, calvin johnson (ik vind die stem wel passe bij de nrs van daniel johnston), teenage fanclub + jad fair

zijn eigen versies zijn veelal beter..

al moet ik zeggen heb van firehose een hele leuke 'walking the cow" doet op een eigen album

avatar van dj maus
Het nummer van Death Cab For Cutie op deze CD is vele malen beter dan wat ik voor de rest van die band gehoord heb. Hoe kan dat toch?
Mooi souvenir bij het prachtige, ontroerende concert van Daniel in 013 gaf, vorig jaar.

dj maus schreef:

Ik zou zeggen omdat Daniel Johnston betere nummers schrijft dan DCFC.

De cover van Eels vind ik overigens ook erg mooi.

avatar van zinulzki
Ik heb deze cd cadeau gekregen van mijn zus, maar weinig gespeeld wegens té lo-fi naar mijn goesting. Ik ga hem binnenkort een nieuwe kans geven, al was het maar om mijn zus een plezier te doen.

avatar van Hendrix4live
Deze cd moet ik even onthouden. Ben zeer benieuwd. Ik heb al eens van de man gehoord en ik ben er zeer gek op geworden.

avatar van nikon42
Na het zien van de docu ¨the devil and daniel johnston¨ zeer van deze songwriter gaan houden, werkelijk prachtige nr´s, alleen, laat ik het zo zeggen, bijzonder uitgevoerd door de man zelf. Door de covers te beluisteren valt nog meer op hoe goed de songs gewrite zijn. Ik vind zelf de originele uitvoeringen tergend mooi en prefereer daardoor cd 2. Het is voor beginnende liefhebbers (of cult volgers) wel een redelijk overzicht.

avatar van Rottingdale
Zingen en gitaar spelen kan ie niet echt (in the traditional sense). Toch grijpt het je wel vast.

Las op andere plekken veel kritiek op zijn simpele teksten, maar dat zit nou juist de kracht. Van iets zeer eenvoudigs iets zeer aangrijpends maken.

Voorbeeldje:
it's funny
but it's true
and it's true
but it's not funny
time comes and goes
all the while
I still think of you
some things last a long time