Al Di Meola - Land of the Midnight Sun (1976)

Jazz
Label: Columbia

1. The Wizard (6:47)
  2. Land of the Midnight Sun (9:11)
  3. Sarabande from Violin Sonata in B Minor (1:20)
  4. Love Theme from "Pictures of the Sea" (2:26)
  5. Suite Golden Dawn (9:50)
  6. Short Tales of the Black Forest (5:41)
Zoals John Petrucci al zij: zijn voorbeelden waren de Steve's en de Al's.

Beste opener op een album ooit.

avatar van 1976Ben
idd! super 70ies! Heerlijk.

Joy
zelfde stijl als elegant gypsy?

da wil ik um wel

Kingsnake
Al de electrische platen van Al uit de seventies zijn in dezelfde stijl.
Harde fusionrock met exotisch tintje.
Hectischer dan Santana, dus niet voor tere zieltjes.

Joy
draai nu elegant gypsy en kan nog steeds niet ontkennen dat die hammer met zijn gepiel (vooral openingstgrack) de zaak verpest

dat hectische valt wel mee, iig op elegant gypsy

het 2de nummer zou zeer sfeervol zijn aan een tafeltje in een restaurant iig

Ozric Spacefolk
Het debuut als bandleider van deze beste man.
Hij is hier pas 22 jaar oud.

De plaat klinkt minder als een eenheid dan zijn werk bij Return to Forever of zijn latere solowerk.
Dat komt omdat er teveel verschillende (top-)muzikanten op meespelen.

Jaco Pastorius, Steve Gadd, Stanley Clarke, Anthony Jackson, Alphonse Mouzon en ga zo maar door, allemaal dragen ze een steentje bij.
Niet voor niets een mijlpaal in de jazzrockfusion, deze plaat.

avatar van Stijn_Slayer
Sterk debuut. Compositioneel klinkt het net iets minder vernuftig dan de opvolger en het geluid is ook ietsjes lichter, maar ze zijn verder wel te vergelijken. Ik hoor hier wel wat minder latin en Di Meola lijkt op dit album nog wat duidelijker geïnspireerd door John McLaughlin. Ook hier doet hij al duizelingwekkende dingen op zijn gitaar.

WPE
Ja, dit mag je best een heel goed debuut van Al di Meola noemen. Je kunt op dit album goed horen wat hij voor een fantastische gitaartechniek heeft. Herkenbaar uit duizenden. En dan nog al die topmuzikanten die hem begeleiden, echt erg goed.

Inderdaad WPE Al heeft een zeer herkenbaar geluid. Mooie albums gemaakt waarbij hij steeds de samenwerking zocht en vond met Jan Hammer, die graag met gitaristen samen werkte ( Neal Schön, James Young, Jeff Beck, om er maar een paar te noemen)

avatar van Cellulord
Had deze op vinyl in de jaren 80 en toen zou ik hem 5* sterren geven, maar heb hem in de winter nog eens beluisterd en er bleef niet veel meer van over, ik vond hem bij momenten zelfs vervelend.
Tja met 3* ben ik nog mild.
Maar misschien is het een album dat je eerder in de zomer i.p.v. de winter moet luisteren .