Dez Mona - A Gentleman's Agreement (2012)

Belgiƫ
Label: 62 TV

1. Soon (3:51)
  2. Memory of the Sun (3:17)
  3. Suspicion (4:19)
  4. The Passing (3:34)
  5. Fools' Days (2:28)
  6. We Own the Seasons (3:33)

met Stef Kamil Carlens en Tom Van Laere

7. A Little Bit of a Dream (3:18)
  8. The Back Door (4:58)
  9. Funny Games (5:42)
  10. A Gentleman’s Agreement (6:43)
  11. Arms of Today * (3:25)
avatar van duvelboy
hier te beluisteren
mvg
db

Dez Mona is al lange tijd een favoriet bandje en eenmaal live meegemaakt zijn ze eigenlijk naar een hoogte gestegen waar ze nauwelijks nog vanaf kunnen dalen.
Elk album is een avontuur op zich: spannend en vooral verrassend.

Waar het debuut Pursued Sinners nogal pittige kost was daar was de herbewerking ervan (Pursued Sinners Brigittines Recordings) al veel makkelijker te behappen.
Moments of Dejection Or Despondency was een ijzersterk album met behoorlijk wat scherpe randen en Hilfe Kommt hun meest toegankelijke werk tot nu toe maar o zo lekker.
De 'opera' Sága was een wat ander slag maar herbergt ook alle bekende ingrediënten van het gezelschap.

En toen hoorde ik een tijdje terug single Suspicion dat erg doet denken aan Bowie en dit nummer horende leek het erop dat er een terugkeer te verwachten viel naar de toegankelijkheid van Hilfe Kommt. Toegankelijkheid tussen grote aanhalingstekens, dat wel.
Ik zat al op het puntje van mijn stoel want daar had ik wel zin in. Hoe goed ik Sága ook vind, een wat 'gewoner' album is iets waar ik wel weer aan toe ben.

Hoe lekker rauw gaat opener Soon dan toch van start. Alsof de duivel de band op de hielen zit met de razende accordeon als altijd herkenbaar ijkpunt.
Ik weet al weer genoeg..... dit gaat helemaal goed komen, zelfs als ik nog maar 2 van de 10 nummers ken.
Met een heel album nu beluisterd (want ik ben uiteraard verder gegaan dan die 2 nummers) kan ik concluderen dat dit wederom een juweeltje is aan het Dez Mona firmament.
Van die gejaagde opener naar de Bowie-achtige stijl op single Suspicion en van het typisch Dez Mona swingende en vooral temperamentvolle The Passing naar de epische afsluiter en tevens titelsong A Gentleman's Agreement; slepend, compleet met gitaar scheurende partijen een haast romantisch einde van dit album.
Gooi daar een dEUS-achtig The Back Door maar dan wel met die bekende bas en accordeon tegenaan, laat Gregory Frateur zijn vocalen schitteren in het sobere Fool's Day of laat de cabaretesque kant schitteren op een manier waarop Marc Almond trots zou zijn in We Own the Seasons met mijn Tom van Laere (Admiral Freebee) en mijn grote muzikale held Stef Kamil Carlens als gasten en deze fan kan weer gelukkig achterover leunen.

Dez Mona is onderhand een zeer standvastige waarde in mijn cd kast. Altijd kwaliteit en altijd weer bloeit de liefde opnieuw op bij het horen van Dez Mona nummers.
Het mag dan altijd wel dEUS hier en dEUS daar zijn bij velen maar Dez Mona doet er niet voor onder. Wat een prachtband is het toch!

avatar van Martin Visser
HOERA!!! Nu alleen nog Suspicion op Spotify, maar ik wacht geduldig af tot de hele plaat erop staat...en dan....genieten!

Vandaag binnen op cd: het is en blijft altijd leuker om iets fysiek in handen te hebben.
Een poppier geluid maar nog steeds bloedstollend mooi.

avatar van jassn
Martin Visser schreef:
staat erop nu, staat ook op luisterpaal sinds vandaag

Klinkt heel goed dit album

avatar van Maestro B
Eindelijk na lang wachten kunnen iTunen!
Een pareltje van een cd van een groep die zich langzaam maar gestadig heeft opgewerkt tot één van mijn favoriete (Belgische) bands. Alvast hun meest 'poppy' en toegankelijkste album.
Alleen bij The Back Door* bekruipt mij de zin om dit nummer te skippen,
idd dit riedeltje is 'very' Deus-achtig.
De knapste nummers (behalve *) staan vanaf Suspicion in de rij achter elkaar te drummen om uit te groeien tot mijn favoriet luistervoer.
Voor mij voorlopig de sterkste productie van dit jaar.
Viva Dez Mona!

avatar van Mctijn
Dit schuurt wel erg tegen dEUS aan. Al klinkt Dez Mona wat spannender. Weer een fijne album van onze buurtjes.

avatar van jassn
Ik hoop dat je bedoelt in vergelijking met de laatste albums van dEUS, dan geeft ik u wel gelijk

Vooral We Own The Seasons is prachtig

Ik kan bovenstaande reacties alleen maar bijtreden. Bloedstollend mooie cd zonder zwakheden, en met We Own the Seaons als absolute uitblinker.

Sterk, bijzonder sterk!

Gisteren in de AB Brussel de cd voorstelling bijgewoond. 't was prachtig.
Ik had eerder al Moments of Dejection... geprobeerd, maar dat was wat "teveel kunst" voor mij
Na dit album op de luisterpaal te hebben gehoord ook Hilfe Kommt en Saga gehaald en direkt ticketje geboekt voor dit concert.
Veruit de Belgische Top band van het moment!

avatar van Patrick h.
De lp heeft een andere kaft!...

Daar was ik gelijk benieuwd naar maar op alle sites waar ik terecht kom zie ik gewoon deze staan. Heb je een linkje?

25 stemmen...voor de beste band van belgië op dit moment