John Williams - Minority Report (2002)

Score
Label: Dreamworks

1. Minority Report (6:29)
  2. "Can You See?" (2:12)
  3. Pre-Crime to the Rescue (5:48)
  4. Sean and Lara (4:46)
  5. Spyders (4:33)
  6. The Greenhouse Effect (5:09)
  7. Eye-Dentiscan (4:48)
  8. Everybody Runs! (3:10)
  9. Sean's Theme (1:57)
  10. Anderton's Great Escape (6:47)
  11. Dr. Eddie and Miss van Eych (3:08)
  12. Visions of Anne Lively (3:27)
  13. Leo Crow... the Confrontation (5:55)
  14. "Sean" by Agatha (5:59)
  15. Psychic Truth and Finale (7:10)
  16. A New Beginning (3:29)
avatar van esteban
Voor John Williams is z'n bijzonder flauwe 'Minority Report' echt wel ondermaats. Als ondersteuning voor de film doet hij het trouwens helemaal niet goed, de actiescènes zijn lang niet bombastisch genoeg en de sfeer van de hele CD is niet bijzonder en sfeervol genoeg voor wat een donkere SF moest voorstellen.

Minority Report **

neo
In het boekje van Minority zegt Spielberg: ‘’ Unlike our other collaborations, John's score for MINORITY REPORT is not lush with melody; it is nonetheless brilliant in its complexity and forceful in its rhythms.’’

Hierbij nog even de aandacht voor een bepaalde ‘’trend’’ ingezet door Don Davis met zijn score voor The Matrix. Met AI sloeg Williams ook de post moderne weg in. Attack of the Clones bevatte ook electronica (de elektrische gitaren ook zoiets).Minority Report is op bepaalde vlakken gelijk aan AI, neem nu de track ‘’Sean and Lara’’. De non-harmonie speelwijze keert vaak terug, daardoor weer een gelijk punt met Davis zijn score. Naar zeggen was Williams geinspireerd door Herrmann, ‘’Spyders’’ doet daar aan denken (de typische koper elementen).Zat er in AI al een prachtige sopraan/vocaal, hier is Deborah Dietrich in ‘’Visions of Anne Lively’’ op haar meest fascinerende manier.4 sterren

Esteban, het lijkt of je de score meer waardeert in relatie met de film in plaats van afzonderlijk, of heb ik dit mis?

avatar van esteban
Het is natuurlijk een keuze die je maakt en je eigen gevoel dat je volgt. Persoonlijk vind ik een soundtrack iets dat samenhangt mét de films waarvoor hij 'dient' en vind ik het bijzonder mooi meegenomen als de muziek op zich ook nog eens klinkt. Ik zal de soundtrack dus meestal (let op, ik zeg meestal) in functie van de film beoordelen. Maar ik heb geen enkele moeite om deze ook helemaal appart te bekijken. Dus daar ligt het probleem zeker niet. Ik weet ook dat er mensen zijn die daar helemaal anders over denken en respecteer dat zeker, maar ik ben niet één van hen.

Wat 'Minority Report' betreft geldt m'n commentaar voor beiden, in functie van de film en los van alles. En misschien maar goed, als een score op zich zou ik het maar een *1/2 geven.

Is het wat duidelijk?

Ok, ik zelf zie het vaak los. Zo heb ik Minority Report nog nooit gezien

Meen je dat nou?

Dat meen ik ja

esteban schreef:

Minority Report **

Ik ben het niet met Esteban eens dat dit geen goede ondersteuning is voor de film. Alleen wel met het gedeelte dat de actiescenes meer bombastisch hadden kunnen zijn.

Ik vind Sean's theme emotioneel zeer sterk, Spyders creepy en Eye Dentiscan erg goed. Vooral het laatste maakt de film wat luchtiger. In deze film werkt dat niet storend naar mijn mening.

4 *

avatar van JohnWilliams
Minority Report begint duister maar eindigt lief, dat vindt ik altijd de uitblinkers bij een Score vandaar dat ik dat ook de beste vind. Andere zijn ook prachtig zoals "Sean's Theme, "A New Beginning & "Spyders". **** sterren...!

avatar van JohnWilliams
Heb hem eindelijk in mijn bezit, hij lag afgelopen vrijdag in Paris, bij de FNAC.

mooie score. zowel actie als het duistere is mooi gedaan.

Lazarus Stone
Sean's Theme zit vlak voor de aftiteling dus dat hoort bijna niemand.
met zn drieën op een eiland, een beetje boeken lezen en zo..