George Harrison - Electronic Sound (1969)

Electronic
Label: Zapple

1. Under the Mersey Wall (18:40)
  2. No Time Or Space (25:07)
avatar van devel-hunt
Geen echte luister plaat, kwam uit op het Zapple label, een tak van het Apple label. Zapple was bedoeld om vernieuwende muziek op uit te brengen, samen met de triologie Two virgins/life with the lions/the wedding album is dit de enige die op Zapple uitkwam naar ik weet, daarna ging dit experiment voorgoed in de koelkast, waarschijnlijk maar goed ook. Electronic sounds laat een George horen die op de moog syntherseizer aan het pingelen is, hij was overigens de eerste die er één had.

Empyrium
devel-hunt schreef:

The first pop-rock recordings to feature the Moog synthesizer were Strange Days by The Doors, released in September 1967[10], followed by Pisces, Aquarius, Capricorn, & Jones, Ltd. by The Monkees and Cosmic Sounds by The Zodiac[11], both released in November 1967, The Notorious Byrd Brothers by The Byrds (January 1968) and Simon & Garfunkel's Bookends (April 1968).

Bron:Wikipedia

avatar van devel-hunt
Goed dan......één van de eerste die er één had dan!! Niet van wezelijk belang.

avatar van Dungeon
Dr. Moog was de eerste die er 1 had.

Dit lijkt wel een ambient plaat. 4 sterretjes vanwege de vooruitstrevendheid.

avatar van Stijn_Slayer
Minder toegankelijk en mooi dan Wonderwall Music, maar op zich is deze wel interessant. Je moet er een beetje van houden, en er tegen kunnen. Zoals devel-hunt al zei is dit geen luisterplaat. Mooie hoes trouwens.

Ik hoef hem in ieder geval niet elke maand te horen.

0,5
Deze plaat snap ik echt niet.. misschien wel omdat ik niet uit die tijd ben, maar dit is echt bagger voor mij.... George onwaardig..

Zal wel de LSD geweest zijn

avatar van vork666
Onsamenhangende, vervelende bliepjesplaat die het niet haalt bij het even experimentele maar een stuk betere Two Virgins van collega ex-Beatle John. Dit album zwabbert alle kanten op maar wordt nergens spannend.
George is hier zijn tijd ver (heel ver) vooruit, en daarom krijgt dit album van mij nog wat punten, maar later is dit een stuk beter gedaan. Niettemin een leuke poging van meneer Harrison. 2.5*

avatar van Madjack71
Electrisch geluid niet meer of minder. Moest eerst zelfs nog goed kijken om te zien dat dit een album is van George Harrison uit...1969. De hoes is net zo vooruitstrevend als de muziek. Had zo uit de jaren tachtig kunnen zijn.
Zoals Vangelis Beaubourg had, heeft Harrison zijn Electronic Sound. Bliepjesprobeersels...ach moet kunnen, experimenten op ratten levert vaak levensreddende medicijnen op denk ik maar.

avatar van Ducoz
Ik heb hem vandaag op de kop getikt voor 2,50... ben beneiuwd als ik deze score zo zie...

0,5
^Sterkte!

avatar van Ducoz
Komt denk ik wel goed, hou wel van experimentele muziek

avatar van Ducoz
Voor zover vind ik dit een geweldige trip en kan ik nog omhoog gaan, verklaar me niet voor gek, maar dit is best oke!

Edit: Ga nu al omhoog, vind dit best wel cool! Op 12:17 van Mersey Wall is George wel te horen die wat raars uitbrabbelt. Al is de eerste beter dan de 2e

avatar van vork666
Ik luister dit ook maar weer eens, toch best een aardig album. Nog steeds vind ik het allemaal wat rommelig (het klinkt onzeker, richtingloos), maar hier en daar hoor ik ook leuke dingen. Halfje erbij.

avatar van goldendream
Zal maar niet vragen of hier een single bijhoort.

avatar van Madjack71
...of hier ook een EP van is.

avatar van matthijs
Madjack71 schreef:

Ik vraag me af of deze plaat iemand leven heeft gered. Serieus: een vriend van mij wilde in de jaren 80 zelfmoord plegen, maar hoorde "Don't give up" van Gabriel + Bush en dat heeft hem doen aarzelen. Dus muziek kan echt levensreddend zijn!

avatar van Stijn_Slayer
Omgekeerd helaas ook, bijv. zij die 'solidair' wilden zijn aan Kurt Cobain.

avatar van BeatHoven
George Harrison vond beide albums van het Zapple-label (deze en Unfinished Music No. 2: Life with the Lions) 'a load of rubbish'. Over zijn eigen album vertelde hij kort dat hij wat aan de knopjes draaide en alle geluiden op de plaat gooide. Maar anno 1968-1969 geraakte Harrison het stilaan beu om een vehikel te zijn voor McCartneys (en Lennons, hoewel diens enthousiasme ook afnam) muzikale projecten. De onderwaardering begon aan hem te vreten. Daarom greep hij begrijpelijkerwijs de kans die het Zapple-label hem bood om te experimenteren.
Electronic Sound klinkt onsamenhangend en doelloos, maar is geen oninteressante plaat voor liefhebbers van de Moog en haar geschiedenis, en voor zij die een creatieve, zich van de Beatles loswrikkende Harrison aan het werk willen horen.