Bloem - Bloemstukken (1982)

Label: CNR

1. Eiland (4:03)
  2. 365 Dagen Per Jaar (2:33)
  3. Ik Wil Alleen bij Jou Zijn (3:35)
  4. Je Weet 'T Wel (3:18)
  5. Caroline (3:13)
  6. Laat Nu de Tijd Maar Stilstaan (3:30)
  7. Ik Blijf (3:28)
  8. Hoe Lang Geleden (3:57)
  9. Omdat (4:22)
  10. Schat, 'T Is Iets Meer (3:22)
  11. Bananen Hebben We Niet (3:50)
avatar van dynamo d
Het nummer 'Eiland' is nooit een hit geweest, maar wel Steunplaat van Frits Spits. Eén van de mooiste Nederlandstalige nummers aller tijden! Subtiele, mooie Nederpop.

avatar van Jester
Dan mag ik hopen dat het beter is dan "Even aan mijn moeder vragen".

Jester schreef:

Dan mag ik hopen dat het beter is dan "Even aan mijn moeder vragen".

Ja, 'Eiland' is wel een volwassen nummer. Anders zou het ook geen (Frits Spits) Steunplaat zijn geweest.

avatar van Martin Visser
Dan moet je eens deze site checken. Volgens deze lijst is Eiland geen steunplaat geweest, maar Even aan mijn moeder vragen en Ik wil alleen bij jou zijn wel!

Martin Visser schreef:

Blijkbaar heb je gelijk. In ieder geval heeft Spits dit toen veel gedraaid en blijf ik het een prachtig nummer vinden.

avatar van sq
sq
Toevallig in bezit gekregen. Ik verbaasde me erover hoeveel nummers ik kende (wel 3). Ik erger me er nog net niet aan, maar de muziek is niet geweldig en de teksten, een beetje naief-romantisch, niet iets wat me aanspreekt, zijn naar mijn smaak wel erg prominent aanwezig. Waar een groep als Toontje Lager (uit dezelfde tijd) min of meer met hetzelfde recept werkt, vind ik dat toch stukken beter.

Als een album al begint, zonder dat dat hilarisch is bedoeld, met:

Ik zou best op een eiland willen zijn
waar het barst van de rozen en jasmijn.

Dan moet ik wel even wegslikken om t niet meteen af te zetten.

avatar van DJFreez
En natuurlijk op dit album de eerste versie van "Het Bananenlied", waar De Boswachters 17 jaar later (!) een dikke hit scoort. De tekst is niet exact hetzelfde, maar het komt wel op hetzelfde neer.

Heeft er iemand nog een exemplaar liggen van dit album?,

Eerlijk gezegd is even aan mijn moeder vragen het album ook erg goed om te luisteren, nummers als Jessica en lange nachten

avatar van sq
sq
Doe Maar schreef:
Heeft er iemand nog een exemplaar liggen van dit album?,

ja

avatar van foxhusky
In 1994 verscheen deze plaat op CD, maar dan heet het album gewoon 'Bloem' en heeft het andere hoes.

Ik moet dynamo d gelijk geven dat 'Eiland' een erg mooi nummer is. Misschien is de tekst wat flauw, maar muzikaal staat het nummer wel overeind. Heel relaxed met verrassende drum effecten.

Naast 'Eiland' werden ook 'Ik wil alleen bij jou zijn' en 'Omdat' op single uitgebracht. De single 'Even aan mijn moeder vragen' staat niet op dit album.

De meeste nummers op dit album zijn geschreven door zanger Joost Timp, de zoon van Mies Bouwman. Persoonlijk vind ik dit album zeer de moeite waard. Het geluid is typisch begin jaren 80 Nederpop, vergelijkbaar met Toontje Lager, Kadanz, Frank Boeijen groep, Doe Maar, Het Goede Doel, enz.

avatar van EttaJamesBrown
Zag vandaag de vinylversie voor 2 euro liggen. Had hem bijna gekocht voor het sentiment