Dave Edmunds - Rockpile (1972)

Label: Mamou

1. Down Down Down (2:52)
  2. I Hear You Knocking (2:49)
  3. Hell of a Pain (2:59)
  4. It Ain't Easy (2:24)
  5. The Promised Land (2:35)
  6. Dance Dance Dance (2:41)
  7. (I Am) a Lover, Not a Fighter (3:32)
  8. Egg Or the Hen (4:18)
  9. Sweet Little Rock 'N' Roller (2:38)
  10. Outlaw Blues (5:09)
Pieter Paal
Prachtige rock 'n' roll-covers plaat van deze uit Wales afkomstige zanger/gitarist/producer. Bekendste track is hier de hit 'I hear you knocking'. Opvallend is de cover van Neil Young's 'Dance dance dance'.
Hoewel zijn gehoor niet helemaal in orde is, is hij toch een kei in het reproduceren van 'the wall of sound' van Phil Spector in zijn eigen Rockfield Studios.
Hij produceerde o.a. The Stray Cats, Everly Brothers, Shakin' Stevens en K.D. Lang. Later zat hij in de band Rockpile met Nick Lowe.

avatar van Droombolus
Rammelig en rommelig maar toch een lekkere plaat. Geweldige versie van Ron Davies' ( Ron dus uit de US, niet Ray uit de UK !! ) It Ain't Easy wat later ook nog door Bowie op Ziggy Stardust gekofferd zou worden .........

Jack in the Box
Droombolus schreef:

I Am a Lover, Not a Fighter is toch wel van ome Ray?

avatar van Droombolus
Uh nee ........ op Rockpile krijgt een zekere Collier de credits en op de eerste Kinks een zekere J.D. Miller .......

avatar van Droombolus
............. en The Kinks hadden gelijk. In het boekje van de Repertoire RI staat vemeld dat de verkeerde de credits had gekregen op de ozzinele release.

Prima RI trouwens. Waar het geluid op vinyl nog wel eens in een modderige brei wil ontaarden bij drukkere nummers ( zoals The Egg Or The Hen ) blijft de RI volop genietbaar. Het woord "transperant" zal ik in deze niet gebruiken maar je kan wel degelijk instrumenten van elkaar onderscheiden.

De non-album singles-kantjes staan er ook nog bij op als boni als ook de mono 45-mix van I Hear You Knockin'.

avatar van heartofsoul
For the record: Lazy Lester nam (als ik mij goed herinner) als eerste I'm a lover not a fighter op, geschreven door J.D..Miller, een bekende figuur die medeverantwoordelijk is voor het feit dat de Louisiana swamp blues nog steeds populair is. Hij produceerde o.a. Lazy Lester en Slim Harpo en had ook een oor voor country-talent, bijvoorbeeld Jimmy C.Newman.

avatar van nlkink
Heb deze recent besteld via Amazon. Ben benieuwd.....

Eerste plaat van Edmunds die ik hoorde was met zijn band Love Sculpture en het nummer Sabre Dance. Een bescheiden hit in de top 40. Op YouTube te horen bij John Peel (1968).

avatar van nlkink
Toen ik Sabre Dance op CD voor het eerst hoorde knalde meteen een herinnering binnen dat ik als vijf jarig jochie Love Sculpture op televisie zag terwijl ze dit nummer uitvoerden. Het moet eind 1968 of begin 1969 zijn geweest want ik woonde nog in de boerderij waar ik geboren ben. Verder weet ik er niets van maar ik was toen heel erg onder de indruk.

avatar van Droombolus
Sabre Dance is een klassieker in mijn boek, de singles edit dan toch. De album versie gaat me te lang door ............

avatar van nlkink
Heb de CD een paar dagen geleden ontvangen en een paar keer gedraaid. Wat een muzikant. Alles grotendeels zelf ingespeeld in zijn eigen studio nadat Love Sculpture uit elkaar viel.
Twee favoriete nummers uitzoeken vind ik heel moeilijk. Kan alleen zeggen dat ik wat moet wennen aan 'Outlaw Blues'.
Zal wel niet lang duren dat ik ook 'Subtle As A Flying Mallet' ook aanschaf.

avatar van Droombolus
Kant 1 van het olde vinyltje is verslavend ........... SAAFM ( naar alweer een kreet van Keith Moon ) is een geheel andere ketel vis. Heel leuk, maar ome Dave wordt pas weer echt interessant vanaf Get It !, als zijn samenwerking met Nick Lowe begint dus ............

avatar van nlkink
Get It had ik al en die is inderdaad ook heel mooi. De opvolger daarvan, Repeat When Necessary, had ik maar heb ik na een keer beluisteren als verjaardagscadeau weggegeven omdat ik toen zo kort van tevoren werd uitgenodigd dat ik niet meer naar de winkel kon. Die wil ik ook nog weer hebben.
De reissue van Subtle Like A Flying Mallet heeft nu mijn voorkeur omdat er heel veel bonus tracks op staan die mijn vrouw leuk vind. Die zijn nl. afkomstig van een soundtrack album van de film Stardust. Dave Edmunds heeft voor dat album een aantal liedjes opgenomen onder de naam The Stray Cats en The Electricians. Haar dubbel LP is grijs gedraaid en te slecht om te digitaliseren.

avatar van Droombolus
Tracks On Wax 4 is de opvolger van Get It, vandaar de 4 in de titel, maar ik zag dat je die niet meer kan vinden ?

avatar van nlkink
Klopt. Het is net alsof ik een stapeltje platen apart heb gezet maar ik weet niet meer waar. Ze duiken vanzelf een keer op en uiteraard zal ik me dan realiseren waarom ze juist op die plek zijn neergezet.

avatar van heartofsoul
Vanmiddag weer eens gedraaid. Dave Edmunds vind ik eigenlijk niet zo'n goede zanger, maar van de sound die hij in zijn studio op de voormalige boerderij creëerde lust ik wel pap. Lekker ongepolijst en steeds verrassend. Mijn elpee had ik vervangen door de Repertoire-cd, en de als bonusnummers opgenomen singles (a- zowel als b-kanten) stelden mij een klein beetje teleur. Blue Monday (de derde single) vind ik een herhalingsoefening van het briljante I Hear You Knocking (de eerste single) en van I'm Coming Home (de tweede single) snap ik wel dat ie geflopt is. Toch ben ik blij met die bonustracks, want de b-kant van de eerste single, namelijk Black Bill vind ik dan weer bijna briljant.

Op het eigenlijke album zijn mijn favorieten, naast I Hear You Knocking de Chuck Berry-covers
Sweet Little Rock & Roller en vooral het prachtige The Promised Land.

heartofsoul schreef:
Dave Edmunds vind ik eigenlijk niet zo'n goede zanger

Het gaat bij ome Dave om het totaalgebeuren en ik ga je niet tegenspreken, maar echt helemaal niemand kan zo mooi "Weeeeeeell" zingen in aanloop naar een koeplet. Daarin is hij echt ongeëvenaard.