Steve Jablonsky - The Island (2005)

Score
Label: Milan

1. The Island Awaits You (3:11)
  2. Where Do These Tubes Go? (2:06)
  3. Sector 6 (2:49)
  4. Starkweather (4:12)
  5. Agnate Ukuleles (2:37)
  6. You Have a Special Purpose in Life (4:35)
  7. Mass Vehicular Carnage (2:25)
  8. Renovatio (4:12)
  9. I'm Not Ready to Die (2:32)
  10. This Tongue Thing's Amazing (4:29)
  11. Mass Winnings (5:07)
  12. The Craziest Mess I've Ever Seen (5:07)
  13. Send in the Clones (4:30)
  14. My Name Is Lincoln (3:42)
  15. Blow (5:23)

met The Prom Kings

Soundclips

Niet echt denderend zou ik zo zeggen. In elk geval lichtjes hetzelfde als de muziek van de eerste trailer (het begin) en sterk elektronisch gedreven score met drumploops en wat daar nog allemaal bijhoort.

En WTF moet doet een rapsong midden in Mass Vehicular Carnage? Overgeven was er net niet bij eigenlijk.

Blake Neely, Clay Duncan, Ramin Djawadi en Trevor Morris zijn andere componisten die aan de score hebben meegewerkt.

Ik laat dit ding gewoon liggen en luister verder naar het trailermuziekje van Immdiate Music.

Bregt schreef:

Als ze nu onderling afspreken om voortaan maar gewoon spoken te schrijven, bespaart iedereen de moeite om bij iedere score weer al die namen te moeten onthouden!

neo schreef:

Nuja, er is een lijn in te vinden.

Elk half jaar kan je een nieuwe naam opmerken in de lijst van additionals. In dit geval Clay!

Niet echt opmerkelijk, daarvoor mist het een bepaalde kracht of lading wat de muziek enigszins 'leeg' maakt. We hebben dit grotendeels al te vaak gehoord, waardoor het minder kan boeien.

Toch werkt de combinatie elektronica / koor, met af en toe wat orkest, nog steeds erg mooi op bepaalde plekken en weet Jablonsky zeker in het begin sterke composities te maken voor elektronica. Probleem is dat deze na een tijdje beginnen te vervelen, waardoor je je aandacht verliest. Geen slechte score, maar ook geen echt opmerkelijke. Hoe mooi My Name is Lincoln ook is. 3*

Wordt toch beter na een aantal keer luisteren. In elk geval blijft het een zeer onoriginele score met nogal wat aandachtverslappende momenten en naar mijn zin ongepaste stukken (om nog maar te zwijgen over die rapsong!). De openingstrack mag er zijn, met de elektrische gitaarmelodie van Mission Impossible 2 (Injection comes to mind) en een mannenkoor die overgaat in een elektronische mixer, uitlopend in de tweede track met een cool onderzoeksmotiefje. Dat laatste heeft heel wat technotische dingen aan boord en die beats komen in veel andere tracks voor, waaronder het vreselijke Starkweather (mijn hoofd begint telkens te zwellen) met zelfs rockinvloeden.

Het hoofdthema of gewoon het enige duidelijke thema mag er best zijn en is op haar mooist met koor en strijkers. Ook veel echoënde percussie (en wat een luide film is dit!!!) wat soms wel erg geslaagde momenten oplevert, zoals de dramatische opbouw in Sector 6, eindigend met percussie, koor en een instrument uit .. jawel ... het Midden-Oosten. Best leuk zijn de korte passages met enkel de (elektrische) gitaar. Het heeft iets.

De laatste track is zeker en vast het beste van de hele cd, ware het niet dat My Name is Lincoln een complete rip-off is van Now We Are Free uit Gladiator en de opbouw van Journey to the Line uit The Thin Red Line. ERG duidelijk welke tempscore gebruikt werd in elk geval.

Tegenvallend omdat het zo vreselijk onorigineel is maar een boel werkt wel allemaal goed.

Bregt schreef:

Tikt er nog iets, of is het niet op die manier zo duidelijk?

neo schreef:

Tikt er nog iets, of is het niet op die manier zo duidelijk?

Nee, niet op die manier.

Eerder de opbouw, lange noten, traagheid.

Eigenlijk zeer schaamtelijk dit. Zat gisteravond in de bios (leuke film trouwens) en het viel me direct op dat dit numme rmeer dan geinspireerd was door Now We Are Free. Heb dan liever dat ze gewoon het orgineel gebruiken.

Bregt schreef:
Eerder de opbouw, lange noten, traagheid.

Ah dit mag ik met de Belgische korrel zout nemen.

neo (crew)
Dit soort scores laat ik liever links liggen, maar aangezien ik deze te leen heb gekregen van iemand vooruit dan maar. Ongeinspireerde troep met hier en daar een wat aardige stukken. Het is echter de standaard actie muziek, met veel geluiden die werkelijk pijn deden aan mijn oren, die het niet deden voor mij. Steamboy zou graag eens horen in plaats van dit. 2 sterren

avatar van Azzurro
1,5
Vind eigenlijk maar één nummer steengoed op deze score en dat is "my name is lincoln", voor de rest vind ik de soundtrack niet zo goed. Geef mij maar een "Pirates"...

hij staat in mijn top 10 en ik had er nog niet op gestemd. wat word deze laag gewaardeerd. Ik vind dit één van de beter soundtracks die er zijn. heel mooie nummers. Steve Jablonsky maakt hele mooie soundtracks.

busta_x
Het is teveel opbouw, afbouw, dat maakt het vrij langdradig, het feit dat het vaak rustig en sloom is, is geen probleem.
Er is alleen te weinig actie omdat het van rustig naar power gaat, en eenmaal in de power, gaat het weer naar de rustige stand.
En vaak word de ene melodie stopgezet waarbij het klinkt als een soort van pauze, na die pauze krijg je een andere melodie (ander nummer lijkt het wel) wat er vervolgens voor zorgt dat je aandacht ergens anders naartoe gaat.
Het is alsof je een auto rijd die niet sneller dan de tweede versnelling gaat, er vervolgens mee ophoud en weer start na een tijdje.

De muziek is goed gemonteerd in de film en past er prima in thuis, als alleenstaande soundtrack is het vrij saai.