Emmylou Harris - Thirteen (1986)

Country / Roots
Label: Reprise

1. Mystery Train (2:31)
  2. You're Free to Go (2:48)
  3. Sweetheart of the Pines (3:20)
  4. Just Someone I Used to Know (2:57)
  5. My Father's House (4:45)
  6. Lacassine Special (2:53)
  7. Today I Started Loving You Again (3:22)
  8. When I Was Yours (2:48)
  9. I Had My Heart Set on You (3:09)
  10. Your Long Journey (3:43)
avatar van heartofsoul
Dit album kende ik niet! Shame on me... Het is namelijk helemaal niet zo slecht als bijvoorbeeld Allmusic ons wil laten geloven. Het is haar dertiende album (als je Emmylou's allereerste album niet meetelt), vandaar de titel Thirteen natuurlijk, maar al heel snel na de release in 1986 was het om onnaspeurbare redenen niet meer verkrijgbaar. Niet zo gek dus dat ik het niet kende.

Snel op Spotify beluisterd, en ik krijg er maar geen genoeg van. Mijn smaak wat country betreft is wel een beetje ouderwets, en ik vind het allemaal smaakvol en overtuigend gedaan.
Het staat vol country-covers, zoals het door Jack Clement geschreven Just Someone I Used To Know (duet met John Anderson),en het mooie Today I Started Loving You Again van Merle Haggard. Allermooiste nummer is misschien wel My Father's House van Bruce Springsteen.

Jaren geleden kocht ik de LP Thirteen. Herinner me dat dit album door de dames en heren critici werd afgekraakt. Wellicht werd ik hier onbewust door beïnvloed, want ik heb deze LP amper afgespeeld. Dit mede doordat ik meestal cd's afspeel en de LP's links laat liggen. Nu ik bezig ben om ieder album van Emmylou af te spelen en opnieuw te beoordelen komt LP nummer 13 ook voorbij. Ben het verder helemaal eens met dat wat heartofsoul schreef.