Jan Akkerman - Oil in the Family (1981)

Jazz / Rock
Label: Ariola

1. Oil in the Family (6:22)
  2. Formula N-One (9:37)
  3. Disc-O-Asis (7:05)
  4. No Doubt About It (5:42)
  5. Family Reprise (1:03)
  6. Blue in the Shadow (3:55)
  7. A Family in the Oil * (3:11)
avatar van B.Robertson
Naar aanleiding van een weddenschap in één dag opgenomen. Bevat arabisch getinte discoachtige stampmuziek met veel gitaar synthesizer. Best wel leuk. 3,5ster voor Akkerman.

avatar van kareltjemusic
ik zie dat het album nog gewoon te koop is bij (bol.com)
toch maar bestellen denk ik

avatar van B.Robertson
Er staan twee uitschieters op: het titelnummer en Disc-O-Asis.

avatar van Bluebird
Die weddenschap was er geloof ik een met ene Willem ''Joost den Draaier'' van Kooten van Red Bullet destijds die Jan voor het blok zette in recordtijd een album op te nemen als ik me goed herinner. Een geweldige grap met nog niet eens zo'n beroerd resultaat. Prima geschikt voor feesten en partijen. Uitschieter voor mij is Formula N-One.waarin uitstekend gitaarwerk zit.

Stijn_Slayer
Oil in the Family is wel tekenend voor de eigenzinnigheid en veelzijdigheid van Jan Akkerman. Hij laat zich niet in een hokje duwen.

Ik vind dit een nogal klinische plaat, maar ik waardeer het experiment. Vrij weinig gitaar en veel oosterse synthesizer-melodieën. Af en toe duikt ook de fusion nog even op. Ik lees hierboven dat het is opgenomen in één dag. Zeker als je dat meeneemt mag het resultaat er zijn. Er is niet echt sprake van een afgeraffeld werkstuk.

Neemt niet weg dat ik de oosterse klanken soms wat clichématig vind en de synthesizers en drums behoorlijk steriel vind klinken. Als experiment interessant, al vind ik het niet echt leuk om naar te luisteren.

WPE
helemaal mee eens. Je moet dit echt wel als een grap tussendoor zien, en het resultaat is best leuk! De voetjes van de vloer...

buizen
Heb Jan Akkerman ook wel eens spelen (jaren '80) op 'Bissingh Pop': een popfestival in een amphitheater in Ommen, op zo'n 'synthesizer guitar' of hoe noem je zo'n ding. Was toen 'hot'.
Zie dat dit album uit dezelfde periode is.

1,5
Dit album begreep ik niet destijds. Nog steeds niet trouwens. Maar ja, het is wel Jan he? Daarom toch 1,5 sterretjes.

avatar van nlkink
Same here. Hij heeft het zelfs nog mogen promoten bij Veronica TV. Een paar clipjes waarbij de groep stond te mimen met een paar als arabieren verklede figuranten erbij. Ik ken niet alle tracks. Een beoordeling laat ik achterwege.

Het eerste nummer "Oil in the Family" is gejat uit Egypte en is geschreven door één van de grootste Egyptische componisten "Mohamed Abd El Wahab" , en vertolkt door Arabische beste zangeres "Umm Kalthum"

De oorspronkelijke titel heet Amal Hayati wat 'de hoop van mijn leven' betekend. Dat Jan dit nummer heeft gecoverd is waarschijnlijk omdat de originele versie begin met een gitaarsolo van de Egyptische gitarist "Omar Khorshid"

Dat Jan dat gedaan heeft is tot daar aan toe, maar dat er geen bronvermelding staat op de hoes vind ik wel ernstig. Ik heb het album in de eighties gekocht voordat ik kennis had van de Egyptische muziek. Verder leuk album.

avatar van Bluebird
Interessante info. Weer wat wijzer geworden omtrent deze uit de hand gelopen weddenschap. Ben ervan overtuigd dat de bronvermelding in de haast over het hoofd is gezien.

avatar van DeWP
Geinig album! Best leuk gedaan voor die tijd. Oosterse invloeden, een lekker ritme er onder en voila: daar is het concept van Oil in the Family.

avatar van Barney Rubble
Een vermakelijke plaat van topgitarist Jan Akkerman. Duidelijk beïnvloed door disco en Egyptische muziek. Een tussendoortje dat niettemin erg smaakvol is. Ik blijf dit album maar opzetten tijdens het lezen.

avatar van vigil
Van de constante four on the floor beat wordt je op een gegeven moment wel een beetje simpel maar over het algemeen is dit album toch wel redelijk. Bij t ene liedje werkt dit ook wel beter dan op t andere. Voordeel is dat t lekkerste nr (Formula N-one) verreweg t langst duurt.

Ook wel grappig is dat Jan regelmatig de Roland GR-300 inzet.

Mijn hoes is overigens blauw en dat vind ik mooier dan dat donkere geel.

Een 3,25* (6,5)

avatar van B.Robertson
Die blauwe hoes is van het origineel, nl. de LP. Die gele van de Red Bullet CD en die werd geplaatst omdat er tot dusver geen goede afbeelding van de plaat voorhanden was, heb er ook al tevergeefs naar gespeurd.

avatar van Pitchman
In de 26 cd boxset 'The complete Jan Akkerman' is ie in het blauw.

Pitchman schreef:
In de 26 cd boxset 'The complete Jan Akkerman' is ie in het blauw.

Ja, over die versie heb ik het ook

avatar van B.Robertson
Wauw, de 26 CD boxset! Ik kom zelf tot 22 CD's, waarvan het nodige ook op LP, en nog twee DVD's

B.Robertson schreef:

Binnen die 26 cd's zitten twee cd's die je enkel kan hebben als je de box hebt. Eentje is een soort best of zonder solowerk maar met nummers van Focus, Brainbox, Hunters en Johnny and his Cellar Rockers en de andere is een stuk interessanter met losse nummers, afwijkende versies, live, demo opname e.d. daar staat o.a. A Family in the Oil op vanuit de sessies van dit album.

Dan blijft wel de vraag welke cd's je dan nog mist welke wel in de box zitten maar niet in jouw collectie

The Complete Jan Akkerman

Heel interessante boxset. Verschillen met mijn collectie:

Het album met Tony Scott alleen op LP
De albums met Kaz Lux (2 op 1 disc) Eli meegerekend op CD en Transparental alleen op LP.

Passion helemaal niet, Tabernakel alleen op LP en Talent for Sale en Profile op 1 CD.
10.000 Clowns On A Rainy Day op de box als 2 discs tel ik als 1.

Close Beauty zit niet in de box.
Blues Roots is een samenwerking met Curtis Knight.
Fromage a Trois gewoon een livedisc om op tournee te verkopen.

Disc 25 heb ik die 2 tracks van Brainbox en die goed gekozen Focus selectie verder wel.

AkkerArchives dan weer niet uiteraard en de box lijkt me, mede door de bonustracks van de Pseudonym heruitgaven (waar ik het meeste van heb), toevoegbaar qua MuMe-normen.