Rufus & Chaka Khan - Ask Rufus (1977)

Soul / Funk
Label: ABC

1. At Midnight (My Love Will Lift You Up) (4:22)
  2. Close the Door (3:25)
  3. Medley (2:17)
  4. Earth Song (5:24)
  5. Everlasting Love (4:48)
  6. Hollywood (4:10)
  7. Magic in Your Eyes (3:52)
  8. Better Days (4:17)
  9. Egyptian Song (5:10)
avatar van Rhythm & Poetry
Chaka kan heeft een krachtige stem, waarmee ik nog niet zeg dat ik het daadwerkelijk mooi vind, moet er na een aantal luisterbeurten nog erg aan wennen. Soms vind ik het wat saai worden als zij zingt omdat ze een zin te vaak herhaalt naar mijn smaak. Jammer, wat de funk invloeden van Rufus (tenminste ik neem aan dat daar Rufus het grootste aandeel in heeft) weten mij des te meer te raken, geweldige instrumentale ondersteuning met name Medley vind ik helemaal geweldig. Maar ook de heerlijke zomerse vibe op Earth Song doet het goed bij mij. Daarom is het zeker een ruime voldoende waard, helaas kan ik nog niet meer geven omdat Chaka mij niet aanspreekt, ik voel haar stem simpelweg niet.

avatar van Reijersen
Nu een aantal keer beluisterd en kan nou niet zeggen dat ik een echte liefhebber ben van Chaka Khan. Laat ik zeggen dat door dit album dit gegeven positief veranderd is. Niet 100%, maar wel een stukje.
Als ik dit album zou moeten omschrijven in één woord dan kies ik: cool! Ik vind het gewoon een lekker album met goede producties en goede vocalen, maar het weet me toch niet helemaal in te pakken. Het raakt me niet, vooral vocaal gezien niet.
Mijn favoriet is dan toch wel 'Earth Song'. Voor de rest sterke songs die me zeker wel interesseren, maar niet inpakken.

Ik kan me wel vinden in bovenstaande berichten.

Ik heb me nooit echt verdiept in Chaka Khan, omdat ik de nummers die ik van haar ken (o.a. I'm Every Woman en Ain't Nobody) niet heel erg hoogstaand vind, ik de live-dingen die ik wel eens van haar op tv heb gezien niet heel boeiend vond en ik niet echt weg ben van haar stem.
Daarom heeft dit album me toch wel enigszins positief verrast. Het album zit goed in elkaar: geen slechte nummers en instrumentaal vind ik het erg okee, maar het weet ook mij niet écht te pakken.

avatar van sq
sq
Ja, ik ben als wel bekend groot liefhebber van Chaka Khan. Juist ook vanwege de stem en de explosieve manier van zingen en de grote dynamiek daarin. Ook het repertoire met jazz, funk en soul, (dat was al bij Rufus, maar dat is later zo gebleven) maakt dat ik vrij veel goed vind van haar.

Toevallig net kaartjes gekocht voor het Paradisoconcert over een maand.

Ik koos dit album vanwege de historisch leuke context (Rufus met Chaka vlak voordat ze solo ging) en omdat daarmee ook anders is dan het solowerk. Minder op de voorgrond met minder van die karaktersitieke uithalen van later, ook om te laten horen dat het ook anders kan. ´Close the door´ vind ik het mooiste nummer omdat het beide heeft: én het rustige én het explosieve.

avatar van klaezman
Kan me vooral vinden in Lizzy's woorden. Had altijd een aversie tegen Khan op de een of andere manier, waarschijnlijk de I'm Every Woman-episode. Niet dat ik een hekel had aan d'r stem, maar de stijl sprak me niet dusdanig aan om me er eens meer in te verdiepen.

Toch was ik blij met de keuze van sq, die is namelijk nooit slecht. Deze keer geen uitzondering. Misschien geen hoogstaande plaat of eentje die je nog dagen erna bij blijft, maar wel eentje die ontzettend lekker wegluistert. Eerder poppy dan soul, maar het blijft overal ver weg van de sticker 'Niemendalletje'.

Dat is volgens mij te danken aan de funky ondersteuning. Nergens dat overgeproduceerde wat ik kende van mij Chaka Khan-vooroordelen. Lekker relaxed plaatje dus.

avatar van ajhorstink
Mooiste plaat van Rufus samen met Chaka.

Chaka Khan laat op dit album horen dat ze over een heel complete stem beschikt. Vol dynamiek en kracht natuurlijk, maar ook prachtig mooi. Alles kan ze aan op deze plaat vol funky songs en soul ballads. Die zijn ook nog eens allemaal (erg) goed, net als de productie. Samen met de prachtige hoes, levert het een fraaie jaren '70 funk/soul plaat op.

avatar van Minneapolis
Vanaf Everlasting love komt het album in een erg relaxte flow, en dat vind ik prettig (Chaka Kahn mag haar orkaankracht met beleid inzetten, en de funk sound van Rufus moet geen formule worden). Hollywood ken ik ook van Erykah Badu, en Wiki leert dat , Mary J Blige en India Arie ook inspiratie haalde uit dit album.
Nog een bijzonder feitje is de ruzie binnen de ritmesectie die zorgde dat het album niet zonder slag en stoot ( ) geproduceerd werd. Het duurde allemaal wat langer.
De dromerige keyboard klanken op Magic in Your Eyes doet me erg aan de Stevie Wonder platen van die tijd denken. Better days (het nummer dat ik het liefst draai van de plaat) is zo'n album track die te weinig waardering krijgt.
Jammer dat het verschrikkelijke Egyptian Song de plaat aan het eind nog opblaast.