The Kinks - Phobia (1993)

Rock / Pop
Label: Columbia

1. Opening (0:39)
  2. Wall of Fire (5:01)
  3. Drift Away (5:05)
  4. Still Searching (4:53)
  5. Phobia (5:16)
  6. Only a Dream (5:04)
  7. Don't (4:36)
  8. Babies (4:47)
  9. Over the Edge (4:20)
  10. Surviving (6:00)
  11. It's Alright (Don't Think About It) (3:34)
  12. The Informer (4:03)
  13. Hatred (A Duet) (6:07)
  14. Somebody Stole My Car (4:04)
  15. Close to the Wire (4:01)
  16. Scattered (4:11)
  17. Did Ya * (4:32)
totale tijdsduur: 1:11:41 (1:16:13)
avatar van avdj
En hier kwam het einde van deze band
Geen idee of het wat is, moet het nog beluisteren.

Bob Cremers
Misschien komen ze weer bij elkaar, want het valt op dat er weer veel bands bij elkaar zijn.

record.ed
Na 1 keer luisteren klinkt Phobia best goed. Vervolgens krijg ik de indruk dat Ray Davies een beetje door zijn ideeen heen is en een paar "gezochte" onderwerpen bezingt, b.v Babies en Somebody stole my car. Hatred is voor mij de beste track omdat hier goed te horen is hoe de broertjes Davies over elkaar denken.

Pieter Paal

Harald
Pieter Paal schreef:
Dit is het beste Kinks-albums sinds jaren!

Ben total met je eens. Een prachtige cd!

Pieter Paal
Van dit album verscheen 'Only a dream/Somebody stole my car' op single, maar het deed niet erg veel in de hitlijsten.
Op mijn CD staat als bonus track 'Did ya', een leuk nummer dat een beetje op 'Sunny afternoon' lijkt.

EVANSHEWSON
Hoe goed ik deze band in de sixties vond, zo minnetjes vind ik deze plaat.
Ooit eens uit een afrpijsbak gehaald en al lang terug verkocht op een rommelmarkt, ik vond hier echt haast geen halve goede song op van het niveau van dingen als Mr. Pleasant, Waterloo Sunset of Sunny Afternoon.
Ronduit zwakke bedoening.

Harald
EVANSHEWSON schreef:
Hoe goed ik deze band in de sixties vond, zo minnetjes vind ik deze plaat.
Ronduit zwakke bedoening.

Jammer dat ze niet gewoon in de jaren 60 zijn staan gebleven maar zich muzikaal verder ontwikkeld hebben en ook in de jaren 70, 80 en 90 nog steeds steengoede platen gemaakt hebben...en over Rays solo platen wil ik het nog niet eens over hebben.

Pieter Paal schreef:

Inderdaad! Fantastische plaat.

beaster1256
vreemd voor mij één van de slechtste kinks , werkelijk gelijkt op niks wat deze machtige groep vroeger maakte ,

Father McKenzie
Ik volg je geheel in deze, beaster1256, dit lijkt echt nergens naar... vreselijk, ik hoor geen halve gedenkwaardige "song". Jammer, voor een band met zulks groot verleden.
Deze vond ik op een rommelmarkt, en gelukkig betaalde ik er maar 2 € voor. Stel je voor dat je hier de volle winkelprijs zou voor betalen... vreselijk zwakke plaat, helaas.

beaster1256
ja, misschien heb je wel mijn exemplaar , ik heb de mijne 2 jaar verkocht voor 1,50 aan iemand die koopt om te verkopen , echte brol , de naam ' kinks ' zeker niet waardig !

Aanvulling:
De Engelse en de Japanse uitgave van Phobia heeft als bonus track Did Ya, maar die van mij is dus Made in Austria en heeft 'm dus ook bij zich.

In oktober 1991 verscheen de e.p. of het mini album Did Ya (Columbia 44K 74050) met de volgende tracks:

Did Ya 4:32
I Gotta Move (Live) 3:12
Days (1991 Version) 3:24
New World 3:20
Look Through Any Doorway 3:50 > van Dave Davies

Op You Tube zijn al deze nummers nu nog te vinden.
Ik heb ze even van You Tube naar MP3 overgezet, want deze e.p. of mini album is nergens meer te vinden.

avatar van nlkink
Een album dat zo goed als genegeerd werd maar naar mijn mening een fantastisch album. Dat ie geen 5 sterren krijgt komt van de twee nummers Somebody Stole My Car en It's Alright, twee nummers die onder de maat zijn en die ik altijd skip. Mijn versie van de CD bevat ook nog een bonus track, Did Ya.

avatar van RuudC
Dit album doet weinig onder voor The Kinks deed in de jaren zeventig en tachtig, al doen de gemiddeldes op bijv. RYM je anders geloven. Het is een rockplaat en daar houdt het wel mee op. Het mag duidelijk zijn dat ik vind dat deze band er op dit moment al twintig jaar niet meer toe doet, maar barslecht is het natuurlijk ook niet. Wel vind ik de lange speelduur vrij problematisch, want aan deze middelmatige plaat lijkt geen eind te komen. Verreweg de meeste bands doen er niet goed aan om de volledige capaciteit van een cd te benuttigen en ook hier is het overdaad die schaadt. Eindelijk is deze marathon ten einde. Waar ik de impact van een nummer als You Really Got Me zeker wel begrijp en ik ook wel degelijk bewondering heb voor wat de heren eind jaren zestig deden, vind ik de status toch wat overdreven. Van mij hoeft die reünie dan ook niet te komen.

Eindstand:
8. Kinks
9. Kinda Kinks
10. Sleepwalker
11. Preservation Act I
12. Arthur (Or the Decline and Fall of the British Empire)
13. Misfits
21. Phobia
22. Everybody's In Show-biz
23. Muswell Hillbillies

avatar van nlkink
In het kader van Record Store Day is dit album nu ook verkrijgbaar op vinyl dubbelalbum. Daarvoor was het album alleen maar op vinyl uitgebracht in Spanje, en dan ook nog behoorlijk ingekort qua aantal tracks. Als de Spaanse platenmaatschappij de juiste selectie heeft uitgebracht kon dit album RuudC mogelijk beter bevallen .

avatar van RuudC
Thanks, but no thanks.

avatar van lennert
Na jarenlang albums van 40 minuten te hebben geproduceerd, snap ik niet waarom 71 minuten nu ineens een goed idee leek. Het is jammer, omdat het album erg goed begint met Wall Of Fire en Drift Away en met Hatred tussendoor nog een hele toffe track heeft, maar Only A Dream en Somebody Stole My Car zijn echt behoorlijk belabberd. Qua sound hebben we bij vlagen de wat hardere rock uit de jaren '80, soms zelfs weer wat van de country en bij vlagen nog wat uit de sixties. Het had allemaal gewoon veel compacter gekund. Alsnog geen verschrikkelijk album, maar ik kan me voorstellen dat het op dit punt wel klaar was met de band.

Ik heb overigens prima genoten van de marathon. Een paar hele sterke albums in de jaren '60 en nog een paar leuke verrassingen in de jaren '70 en '80. The Beatles mogen meer geëxperimenteerd hebben, ik ben een veel grotere liefhebber van Ray Davies' lyrische talenten en zijn cynische kijk op het dagdagelijkse bestaan. Heb in de tussentijd ook al flink wat van de beluisterde albums aangeschaft. Voorlopig mijn favoriete jaren '60 band!

Eindstand:
22. Think Visual 3*
23. Everybody's In Show-biz 3*
Gemiddelde: 3,70*

avatar van nlkink
Phobia zou ervan opknappen als ze de 'outtake' New World, afkomstig van de mini-CD/EP Did Ya er op hadden gezet en Somebody Stole My Car, Don't, Babies en It's Alright op de plank hadden laten liggen. En een hele mooie demo van Dave Davies, I Got Your Number, speciaal voor dit album opgenomen, is helaas nooit door de groep uitgewerkt. Zelf heb ik geen moeite met Only A Dream, maar ik kan me voorstellen dat het in het oeuvre van de groep als een niemendalletje wordt beschouwd. Bovendien leunt het qua sfeer behoorlijk op Days. Ik zou net als dazzler zo een deluxe edition repair shop kunnen opstarten van Phobia?