Yo La Tengo - I Can Hear the Heart Beating as One (1997)

3,98

Label: Matador

1. Return to Hot Chicken (1:38)
  2. Moby Octopad (5:48)
  3. Sugarcube (3:21)
  4. Damage (4:39)
  5. Deeper into Movies (5:23)
  6. Shadows (2:27)
  7. Stockholm Syndrome (2:51)
  8. Autumn Sweater (5:18)
  9. Little Honda (3:07)
  10. Green Arrow (5:43)
  11. One PM Again (2:25)
  12. The Lie and How We Told It (3:19)
  13. Center of Gravity (2:42)
  14. Spec Bebop (10:40)
  15. We're an American Band (6:25)
  16. My Little Corner of the World (2:24)
44 BERICHTEN
avatar van itchy
OldRottenhat schreef:

Zeker! Behoorlijk indrukwekkend om Ira Kaplan live z'n gitaar te zien martelen!

Of het podium opkomen met een rolletje plakband, een stuk of 5 toetsen op het orgel vasttapen, dat een minuutje door laten dronen, rustigaan zijn gitaar pakken, de rest van de band komt het podium op, en vervolgens een noisenummer van 15 minuten (Lowlands 199?)

Als ik dit zo hoor hoop ik op een lang concert. Ze staan op Primavera dit jaar.

avatar van Zjapp
Iemand de gelijkenis tussen de baslijn van Moby Octopad en die van de Velvet Underground's European Son al opgemerkt? Weliswaar een tikkeltje vertraagd.

avatar van VictorJan

Eerste kennismaking met Yo La Tengo. Zanger heeft wel erg veel naar Lou Reed geluisterd...

Welke van de zangers?

avatar van dix
Iedereen in NYC heeft erg veel naar Lou Reed geluisterd.

avatar van VictorJan

herman schreef:
Welke van de zangers?

Degene die onder meer Little Honda zingt

Overigens geen verwijt, meer een vaststelling. Luistert lekker weg, ik ga deze zeker nog opzetten. Stem volgt.

avatar van Misterfool

Die Clip van sugarcube
Volgens mij kan ik wel bevriend raken met deze plaat, lekkere mix van noise-rock en liefelijke pop.

avatar van Heester
Comrade schreef:
Bij het horen van 'Green Arrow', denk ik aan een kampvuur op een zwoele zomernacht, waar je samen met je beste vrienden tussen de liters bier door oude herinneringen ophaalt, gevolgd door er een stilte van 5 minuten en 43 seconden, waarin je beseft dat dit een van je mooiste momenten van je leven is.

Dit inderdaad, die krekels doen het hem.

Een beetje nette, warme plaat vol met duffe pop invloeden die opeens op rare plekken opduiken. Een nummer als Deeper Into Movies kan ik nog wel goed smaken, Little Honda met een Velvet Underground feel,, Spec Bebop heeft zn momenten, de feedback solo van We're an American band is ook tof. Echter overall gezien toch wat ingehouden en valt in het niet bij het super trio (May I sing with me, Electr-O-Pura, Painful) wat hiervoor zat. Ach, het luistert wel goed weg, maar een hoog cijfer zal ik hier niet snel aan kwijt kunnen, gok ik

Edit: Meh hoorde het nog een keer. Het is vooral het warme geluid datme dwars zit, niet perse de pop. Sonic Youth - Murray Street heeft bijvoorbeeld ook zo'n geluid, hoewel noisy, dat het toch braaf maakt. Mah ben er nog niet helemaal over uit, maar daar heeft t vooral mee te maken.

avatar van Manuel
Zjapp schreef:

Afgelopen week zowel Yo La Tengo als Velvet Underground weer eens geluisterd, en toen viel het mij ook op inderdaad. Volgens mij is die baslijn geen ''gelijkenis'' maar gewoon een kopie, enkel wat vertraagd. Niet erg, juist wel grappig.

avatar van Eveningguard

Wat blijft Damage toch een wonderschoon nummer. Keer op keer tot tranen geroerd, vooral door de vrouwelijke vocalen. Iets om in te verzuipen, samen met vele tracks op dit prachtige album.

avatar van Franck Maudit

Wow, wat een album. Ben hier momenteel compleet van ondersteboven. Had deze paar jaar terug blind aangeschaft, tot nu toe had de cd echter vooral stof vergaard. Een paar dagen terug ben ik dit album echter intensief beginnen beluisteren en ik ben nu reeds definitief verkocht. Het is haast onmogelijk te beschrijven wat voor soorten muziek je allemaal de revue ziet (lees: hoort) passeren, variatie troef dus. Noise, dream pop, shoegaze, ... sommige nummers neigen naar ambient, andere zijn dan weer onvervalste rocknummers. Je moet er van houden om heen en weer gesmeten te worden vooraleer je dit album kan waarderen

Is het heel gek om te zeggen dat volgens mij bands zoals The Beatles, Beach Boys, The Zombies, ... een beetje zoals dit album zouden geklonken hebben indien ze hun hoogdagen in de jaren 90 hadden gekend? Dit album doet me gewoon sterk denken aan enkele klassiekers uit de 60's. Kan aan mij liggen hoor. Ik vind de associatie echter aangenaam. Een jaren 90 revival van de jaren 60

Ik vind dit album hoe dan ook top en kijk er reikhalzend naar uit om me nog talloze uren te vergapen aan al het moois dat dit werk te bieden heeft.

avatar van popstranger
Het was geen liefde op het eerste gezicht tussen Yo La Tengo en mij, het had wat tijd nodig maar nu deze I Can Hear The Heart Beating As One voor de zoveelste keer door de boxen knalt (we zitten as we write ter hoogte van deeper into movies) is hij bij elke beluistering alleen maar gegroeid. Het ene moment klinken ze lieflijk bijna op het gezapige af, het andere moment worden de vocals bedolven onder gierende gitaren met als gevolg dat dit een gevarieerd album is geworden. Een regelrechte indie-classic...