Motorpsycho - Phanerothyme (2001)

Noorwegen
Label: Stickman

1. Bedroom Eyes (2:18)
  2. For Free (5:13)
  3. B.S. (3:41)
  4. Landslide (4:38)
  5. Go to California (8:00)
  6. Painting the Night Unreal (6:35)
  7. The Slow Phaseout (4:30)
  8. Blindfolded (3:44)
  9. When You're Dead (4:52)
avatar van lennert
Spuuglelijke (ironische?) voorkant, maar Phanerothyme is wel weer een album dat overtuigt. Geeft een warme jaren '60/'70 strandsfeer, waarbij vooral het aan The Doors herinnerende Go To California positief opvalt. De koperen blazers zijn bijna niet meer aanwezig, in plaats daarvan is vooral de veel gemoedelijkere dwarsfluit te horen. De speelduur is precies goed, de productie geeft een warme sound en de strijkers die op een nummer als For Free te horen zijn helpen om de sound lekker gevarieerd te maken. Het mist bij vlagen misschien nog wat punch, maar over het geheel kan ik er zeker goed van genieten. Eentje voor de warme juli/augustus-avonden.

Tussenstand:
8. 8 Soothing Songs For Rut
9. Lobotomizer
10. Let Them Eat Cake

avatar van RuudC
Deze had ik niet zien aankomen. Niet dat ik na Barracuda dezelfde energie verwachtte, maar ik rekende eerder op een voortzetting van Let Them Eat Cake. Het retro aspect is er behoorlijk ingeslopen. Ik mag dit een stuk meer dan de laatste twee. Toch kan ik niet heel enthousiast worden, omdat ik de muziek wel erg mak vind. Het geluid is fijn, de sfeer is goed, maar inhoudelijk blijft het voor mij erg mager. Motorpsycho laat regelmatig dingen horen die me erg doen denken aan het Eveneens Noorse Spirits Of The Dead. Die blijven hun landgenoten ver voor. Zeker als het gaat om de creativiteit en zangkwaliteiten.

Tussenstand:
1. Angels And Daemons At Play