Ben Howard - The Burgh Island E.P. (2012)

Folk / Pop
Label: Island

1. Esmerelda (4:44)
  2. Oats in the Water (4:59)
  3. To Be Alone (5:37)
  4. Burgh Island (8:13)

met Monica Heldal

avatar van japser121
deze ep is al te beluisteren op 's mans youtube channel Ben Howard YoutubeChannel
en klinkt zoals de cover al doet vermoeden veel donkerder dan z'n debuut.

Esmeralda, met die nerveuze gitaren en prachtige videoclip (Esmerelda)
en Oats in the water (Oats In The Water Live On R...) zijn twee heerlijk donkere songs.

Goed om te zien dat deze man niet gaat voor meer top 40 hits, maar gewoon zijn eigen ding blijft doen.

avatar van Gloeilamp
Ga deze snel ook eens beluisteren. Every Kingdom blijft een sterk album!

avatar van Don Cappuccino
Ik heb het niet zo met zijn vrolijke liedjes maar dit iets donkere sfeertje vind ik wel erg goed! Deze EP ga ik maar eens volledig beluisteren.

avatar van Lakai
Don Cappuccino schreef:

Het was voor mij al hopen dat hij niet die blije kant op zou gaan...Esmeralda als eerste gehoord van deze nieuwe EP en dat bevalt mij ook erg goed!

avatar van Tha)Sven
Poeh, wat een indruk maakt deze EP zeg. Lekker duister zoals bij eerder werk voor zijn debuutplaat. Ik kan de vrolijke nummers van Every Kingdom ook enorm waarderen en die plaat haalde ook veel kracht uit die balans. Een heel album van zo'n duistere nummers als nu had misschien minder goed uitgepakt.
Maar dit, dit is heel erg sterk. Wat mij betreft zelfs beter dan Old Pine, Ben weet hier in twintig minuten precies de herfstsfeer neer te zetten. Schitterend.

avatar van Dikkop
Dit is stukken donkerder dan het debuutalbum.
Daar is niks mis mee zolang het songmateriaal even goed blijft.
En dat is hier niet het geval vind ik.
Enkel het titelnummer "Burgh Island" is echt de moeite waard.
Vooral het stuk dat Monica Heldal zingt is geweldig.

LeroyK
De 'vrolijke' nummers van Howard zijn gewoon tof, daar valt niets over te zeggen. Maar ik merk dat hij stukken beter presteert met dit soort nummers. Als hij zo door blijft gaan, mogen we nog veel verwachten in de toekomst.

avatar van Gloeilamp
Wat een geweldige EP is dit! Esmerelda beloofde al veel goeds maar de andere 3 nummers zijn ook erg sterk.

Dit is wel heel anders dan zijn debuutalbum Every Kingdom. Zoals hierboven al gezegd is, is deze EP een stuk donkerder, maar daardoor zeker niet minder.

Ik denk dat ik deze met dit herfstige weer vaak op zal zetten!

avatar van mr-mucho
Niet veel van verwacht, maar hij weet me positief te verassen. Zijn eerste plaat bevat een aantal aardige popnummers. Hier wordt het wat serieuzer maar daardoor een stuk sterker.

avatar van Snoeperd
Deze ook maar eens checken. Ben fan van zijn debuutalbum en live overtuigt hij ook. En iets duisterder lijkt mij inderdaad ook erg mooi, want op het debuutalbum zijn het wel allemaal vrolijke meezingers.

Zit wel wat van het opzwepende/nerveuze in wat Fink ook heeft.
Verder gouden EP, zeer tevreden dat hij niet voor vrolijke pop gaat!

Moest even wennen aan de veelgenoemde duistere nummers, maar ze groeien enorm. Vind ook de teksten klasse, net als op de eerste. Het zijn ook iets complexere nummers heb ik de indruk. Zoals hierboven aangegeven, echt een herfstplaat...Wat een talent. eng gewoon

avatar van RvS_009
Deze nummers maken misschien nog wel meer indruk als het album. Wat een held, Oats in the Water is geniaal

avatar van RensZ
De nummers op deze EP doen me denken aan Black Flies, van zijn debuutalbum. Ik ben blij dat ie deze wat donkere kant heeft genomen. Prachtige nummers. Is er al iets meer bekend over een tweede album?

Net live gezien in Brussel en zwaar onder de indruk! Was al lange tijd fan maar live is het zo mogelijk nog beter dan op plaat.

En vandaag schudde hij nog even dit uit zijn mouw:
YouTube - Ben Howard covers 'Figure8' in the BBC Radio 1 Live Lounge
Gewoon ge-ni-aal!

Zelfs een cover van 2 nummers want Twice van Little Dragon is er ook subtiel in verwerkt...

Pfoe, ik moet deze plaat nog wel een aantal keren luisteren voor ik een uiteindelijke beoordeling zal geven.

Maar Esmeralda.. Dit is misschien wel één van de sterkste stukjes muziek die ik tot nu toe heb mogen aanschouwen. Wat een geweldige, donkere plaat.

avatar van Thin Air!
Ik weet niet waar hij de inspiratie voor Esmeralda vandaan heeft maar dat moet toch wel een hele duistere tante zijn. De nummers van deze EP bevallen mij nog meer dan zijn vorige volledige CD. Ik heb hem vorig jaar op Pinkpop gezien en verwachtte eigenlijk een tent met krijsende teenyboppers maar dat viel reuze mee. Temeer omdat Ben Howard gewoon een goede muzikant is zonder, volgens mij, sterallures. Hij neemt zijn muziek maar ook zijn publiek serieus.
Zijn niveau van musiceren is met het uitbrengen van deze EP dan ook verder gestegen.

Ik hoop alleen niet dat de sfeer van zijn laatste EP gelijke tred houdt met zijn huidige gemoedstoestand. Want dan geeft onze Ben alleen nog maar intieme concertjes in de altijd gezellige gesloten inrichting Avondrood.
Bonte avond: de hele avond The Burgh Island luisteren. Kledingvoorschrift: dwangbuis met stropdas.

avatar van JSPR_G
Af en toe stoor ik me wat aan de muziekkeuze in The Walking Dead, maar in de aflevering van deze week (S04E05) kwam plots Oats in the Water voorbij en dat nummer maakte van een anders niet zo bijzondere scène voor mij een van de meest aangrijpende scènes uit de serie. Ik kreeg echt tranen in mijn ogen. Prachtig!

Ik begrijp uit de reacties hier dat ik vooral z'n EP's en niet zijn debuutalbum moet beluisteren om meer van dit te horen?

JSPR_G schreef:

Ja, op zijn CD is het 'pop,hit' gehalte en klinkt wat commerciëler, de EPs zijn wat sfeervoller en duisterder. Maar ook de CD is zeker niet verkeerd hoor!

JSPR_G schreef:

Geheel mee eens. Ik zat met kippenvel te kijken, prachtig hoe dat samenviel.

avatar van tymuu
Dit is voor mij toch wel dé verrassing van de afgelopen jaren..Van een totaal andere orde dan Every Kingdom, dat al zeker geen slecht album is. Na de eerste keer luisteren was ik al onder de indruk. Ben Howard blijkt gewoon een geniaal muzikant te zijn en deze EP is van de eerste tot de laatste seconde een genot. Zoek je favoriete plekje in huis op, zak onderuit en geniet. Voor mij kan muziek haast niet beter dan dit.

Prachtig!
Wanneer komt er eens iets nieuws van Ben?

avatar van Bonk
Gisteren sinds enige tijd deze EP weer eens geluisterd. Maar wat werd ik (weer) gegrepen door de sfeer en kwaliteit van de paar nummers. Hij voegt hier veel meer gelaagdheid en donkere sferen toe aan zijn muziek (die er altijd wel mag zijn). Vind hier nou echt bloedstollend mooi op zijn plek.

avatar van Supersid
Goh, deze is echt wel sterk! Dit zou wel eens een favoriet kunnen worden...

avatar van SirPsychoSexy
Voor mensen die deze donkere, minimalistische, sfeervolle versie van Ben Howard wel kunnen pruimen: hij heeft samen met enkele andere muzikanten dit jaar een EP uitgebracht onder de naam A Blaze of Feather, die voort borduurt op de sound en sfeer van Burgh Island. Integraal te beluisteren op Spotify. Meer info.