Spyro Gyra - Morning Dance (1979)

Jazz
Label: MCA

1. Morning Dance (4:02)
  2. Jubilee (4:40)
  3. Rasul (3:59)
  4. Song for Lorraine (4:02)
  5. Starburst (4:52)
  6. Heliopolis (5:41)
  7. It Doesn't Matter (4:33)
  8. Little Linda (4:25)
  9. End of Romanticism (5:18)
avatar van sq
sq
´makkelijke´Jazzplaat. Was voor mij een van de eerste die ik kocht. Spyro Gyra maakt muziek die tussen Caribbean en Jazz in zit.

WPE
Ik heb ook een van hun andere cd's een beoordeling gegeven, ook een 4. Dat is voor Morning Dance. Voor dit album geldt hetzelfde: hoge kwaliteit van muziek, smooth jazz. Heel goede muzikanten, leuke thema's en geweldig lekkere solo's. Heel laagdrempelig maar moeite waard.

Deze muziekvorm is in hun thuisland Amerika erg populair, Spyro Gyra trekt daar volle zalen. In Europa zijn de meeste smooth jazz fusion bands zoals Spyro Gyra, the Rippingtons, the Yellowjackets niet erg bekend. Spyro Gyra komt uit Buffalo en werd opgericht door Jay Beckenstein, die tot op de dag van vandaag nog altijd de bandleider is. Wie meer hierover wil weten adviseer ik naar de Engelstalige wikipedia te gaan. U vindt daar ook een doorverwijzing naar een pagina Morning dance. Daar worden alle muzikanten genoemd die meewerkten aan deze voortreffelijke plaat.

avatar van Twinpeaks
Uitermate verzorgd , maar daardoor ook wat saai. Dat ze de boel beheersen staat buiten discussie , maar het zit maar een tandje boven liftmuziek. En das jammer , want de potentie om wat avontuurlijker te klinken is er wel. 3 sterren voor nu.