Rory Gallagher - Against the Grain (1975)

Ierland
Blues / Rock
Label: Buddha

1. Let Me In (4:07)
  2. Cross Me Off Your List (4:29)
  3. Ain't Too Good (3:59)
  4. Souped-Up Ford (6:27)
  5. Bought and Sold (3:37)
  6. I Take What I Want (4:25)
  7. Lost at Sea (4:09)
  8. All Around Man (6:18)
  9. Out on the Western Plain (3:55)
  10. At the Bottom (3:25)
  11. Cluney Blues * (2:16)
  12. My Baby, Sure * (2:55)
EVANSHEWSON
Klassiek bluesrockalbum van een klassiek bluesrocker, punt.

****

avatar van skinnyvinnie
Rory Gallagher komt live het beste uit de verf, toch vind ik dit een heerlijk album! Ik heb de lp en de cover is anders.

avatar van Dexter
Met het tabblad corrigeren (rechtsboven) kun je de juiste hoes insturen. Het komt vaker voor dat de afbeeldingen die van de cd re-issues zijn in plaats van de originele hoezen van de LP.

avatar van Ronald5150
"Against the Grain" is gewoon weer een prima plaat van Rory Gallagher. Dat hij een uitzonderlijke gitarist was is weer overduidelijk op deze plaat uit 1975. Gallagher kiest in mijn ogen veelal voor een rockbenadering of een bluesbenadering. "Against the Grain" is wat mij betreft meer gericht op rock dan op blues. Dit is geen straf, maar ik prefereer de echte bluesman in Rory Gallagher (bijvoorbeeld op zijn gelijknamige debuutplaat of op "Calling Card", de opvolger van "Against the Grain"). Desalniettemin is "Against the Grain" een aanrader voor elke liefhebber van gepassioneerd gitaarspel. Overigens is de track "All Around Man" wel doorspekt met blues. Dat maakt deze dan ook mijn favoriet van dit album.

avatar van freakey
Hoes gecorrigeerd

avatar van Chungking
Ain't too good is veruit het beste nummer!
Met Bought and Sold als runner-up

Verder zijn er interresantere platen in zijn oevre... maar toch nog de moeite (Gallagher maakte echt niets slechts)

WPE
Een puike plaat van Rory. Eerlijke bluesrock, heerlijk om nu nog steeds naar te luisteren.

avatar van AdrieMeijer
Mooie herinneringen aan deze plaat. Hoewel... Ik had de cd net in mijn bezit toen we een nieuw huis kochten. Elke avond na mijn werk verliet ik het gezin om te gaan klussen in een kaal, behoorlijk uitgewoond huis. En Rory stond de hele tijd aan, afwisselend Against The Grain en Calling Card..
Het klussen zat vaak afschuwelijk tegen, noeste arbeid van een hele week bleek soms in één nacht teniet gedaan en ik heb heel wat woedetranen weggeslikt, maar altijd sleurde de bluesrock van Rory Gallagher me er doorheen. En nu nog, als ik songs van deze cd hoor, ben ik weer helemaal terug in die kale woning met die felle bouwlamp en die verfgeur. Niet echt wat je zegt "een fijne jeugdherinnering" maar het heeft er wel voor gezorgd dat de muziek van Rory Gallagher een mooi plekje in mijn platenkast en mijn hart heeft veroverd.

avatar van Koos R.
Ik schrijf het stukje terwijl ik het album op de achtergrond heb staan. ALs ik het album heb opstaan, is dat vaak op een maandagavond. Op een of andere manier heb ik het gevoel dat dit album het minder bekende album van zijn jaren zeventig albums is. Terwijl het een fris, puik album is. Het is frisse bluesrock, waarbij de nadruk meer op de fijne rock dan op de blues ligt. Bovendien, terugkijkend is het misschien een album waarin hij nog eenmaal voor borduurt op de stijl van Blueprint en Tattoo. Het is fris, het is puntig, het is energiek, het is met pret gespeeld. Opvolger Calling Card laat een lichte wijziging in compositiestijl horen.

De nummers: acht eigen nummers, twee covers. Een zeer leuk pakkend en licht vurige openingsnummer Let me in, de zang afgewisseld met de korte gitaarsolo's. In Cross me off you list laat Rory verrassend pakkende gitaarkoorden horen, ondersteund door vlotte drums. In All Around Man kan Rory zijn electrische slidegitaar in bluesstijl goed ten gehore laten brengen. Afsluiter At the Bottom vind ik een prachtig nummer. Warme akkoorden begeleiden de passende goede, soms zacht zingende zang. Bovendien een zeer fijn glijdende gitaarsolo.

avatar van Robje1968
Heb de CD al jaren in huis, maar een tijd linksbuiten liggen.
Vanochtend maar eens opgezet. Wat een lekkere blues CD. Is voor mij de enige CD die ik ban Rory ken.
Misschien toch maar eens verdiepen in wat andere CD's van hem