Edie Brickell & New Bohemians - Shooting Rubberbands at the Stars (1989)

Label: Geffen

1. What I Am (4:54)
  2. Little Miss S. (3:37)
  3. Air of December (5:54)
  4. The Wheel (3:53)
  5. Love Like We Do (3:13)
  6. Circle (3:11)
  7. Beat the Time (2:58)
  8. She (5:06)
  9. Nothing (4:49)
  10. Now (6:00)
  11. Keep Coming Back (2:42)
  12. I Do (2:00)
avatar van Sjoerd
Geweldig leuke plaat... Nostalgie ten top en gewoon lekker vrolijk.

JonnieBrasco
Leuke wah-wah gitaarsolo in What I Am. Vrolijke pratende gitaren zijn altijd leuk!

Het is weer drie jaar geleden dat ik deze cd nog eens uit de kast haalde en daar was dat waw-gevoel weer. Een mooi album. Fris, opwekkend en soms triest, eenvoudig en toch diepgaand. Als je weet dat het sympathieke zangeresje later de vrouw van Paul Simon zal worden, dan kan ze gewoonweg geen dom en leeg geval zijn zoals de zangeressen die vandaag de dag de hitlijsten aanvoeren. Circle blijft een ontroerende song, Little Miss S. en She zijn schattig en vrolijk. Go girl!

avatar van starbright boy
dream555 schreef:

Kromme vergelijking. Edie voerde ook nooit de hitlijsten aan. In de tijd van dit album stonden zangeressen als Samantha Fox en Paula Abdul bovenin de hitlijsten.

Maar goed: Dit album is in ieder geval een mooie plaat. Ik had er nog niet op gestemd. Ik heb nog eens een meisje in de klas gehad van wie Edie Brickell zelfs de favoriete zangeres was. Ik zal de andere albums eens toevoegen. Er waren er een stuk of drie geloof ik.

Voor Starbright Boy: Je hebt wel gelijk, de hitlijsten heeft ze nooit aangevoerd. En Paul Simom zou nooit gevallen zijn voor Samantha Fox, hoogstens eens goed in haar decolleté gestaard hebben.
Ik ga eens rustig de tijd nemen om te lezen hoe je een album toevoegt, want 'Ghost of a Dog' en 'Picture Perfect Morning' van Edie ontbreken hier dus wel degelijk. Er is ook een vrij recent album verschenen, 'Volcano', maar dat ken ik totaal niet.

Mooie heldere muziek met een lekkere swing in bijv. What I am.
Ik moet hem maar weer eens gaan draaien om te kijken of de punten bijgesteld moeten worden. Eerst de platenspeler maar eens afstoffen!

Lekkere CD.

fredpit
Heb deze vandaag op de platen/cd beurs in utrecht gevonden voor 1€

een heerlijk Ohjaa plaatje met What i am...voor mij persoonlijk een van de hoogtepunten van de jaren 80

Dit is toch wel een klassiekertje..staat ook hoog aangeschreven in de bekende critics lijstjes.

lucky me!!

avatar van FunkStar
Leuke en vrolijke cd. Aparte stem van Edie Brickell. Ik heb hem nu al heel wat jaren en hij verveeld nog steeds niet.

fredpit
FunkStar schreef:
Circle en What I Am zijn mijn persoonlijke favorieten!

en heb je er al op gestemd ?

EVANSHEWSON
FunkStar schreef:
Circle en What I Am zijn mijn persoonlijke favorieten!

HIj verveelt niet, neen, maar is toch niet sterk over héél de lijn, deze plaat.
Redelijk middelmatig album, toch.

3 sterren

***

SHOOTING RUBBERBANDS AT THE STARS
is een eerlijk en bijzonder aardig album van Edie Brickell.

Het album past tussen alle vrouwelijke singer-songwriters
die aan het eind van de 80s hun weg naar het grote publiek vinden.
Denk bijvoorbeeld aan Suzanne Vega, Melissa Etheridge,
Tanita Tikaram, Indigo Girls, Tracy Chapman, Natalie Merchant etc ...

What I Am (in 1998 nog een coverhitje voor Emma Bunton),
Circle, Little Miss S en Love Like We Do waren prima radiohits.

Maar er staat meer lekkers op zoals het meezingbare portret She
en het met een diamenten gitaarrifje voorziene Nothing.

Zoals dat vaak gaat met een debuutalbum
was er een overvloed van songs om uit te kiezen.
En zoals het vaak daarna gaat, zal de songkwaliteit
op latere albums ook langzamerhand dalen.

Maar niet getreurd: Edie heeft het volste recht dat
dit klassedebuut ook vandaag nog een luisterkans verdient.

Joy
what i am erg lekker, haar stem ook relaxed

rest van plaat ken ik nie

eens proberen

avatar van Snakeskin
is uiteindelijk niet de aanwinst voor haar genre geworden die men gehoopt had. Dit zag er zo goed uit met deze plaat.

avatar van wibro
Van dit album kende ik tot nu toe slechts drie nummers die ik stuk voor stuk erg goed vond. Nu lag de CD van deze dame voor slechts € 2,50 te koop op de Vinyl, CDen DVD markt in Nijmegen. Tja en wat doe je dan, gelijk meenemen natuurlijk. Zo'n koopje laat je niet voorbij gaan. :

Jemig 2,50 dan was ik nog duur uit met mijn 3,99

Genre?

avatar van dazzler

Suzanne Vega met iets meer pit en af en toe een Paul Simon gitaar.
Een flower power variant op Tracy Chapman en een even verborgen parel als Tanita Tikaram.

Soms rockend als The Bangles, dan weer folky als Indigo Girls.

avatar van vigil
Wat is Circle toch hemeltergend mooi! Daar heb ik wel even een voor over!

avatar van Hendrik68
Ook deze staat al jaren mijn CD rek warm te houden zonder er ooit uit te komen. Niet terecht volgens mij, al kan ik me eigenlijk alleen Circle en What I am nog heel goed herinneren. Dat zijn in ieder geval beresterke nummers. "Een flower power variant op Tracy Chapman" vindt ik wel leuk gevonden. Tracy Chapman was een stuk intenser en toch ook wel beter, zoveel kan ik me nog wel van dit werkje herinneren. Dit album is een stuk luchtiger en dat is ook wel eens lekker. Ik ga hem gauw weer eens draaien.

Hendrik68 schreef:

Je zal toch verrast worden door de sporadische, maar stevige rockinjecties, voorspel ik.

avatar van Hendrik68
Nou niet bepaald. Ik heb hem inmiddels weer beluisterd. Meer dan de bekende nummers What I am, de prachtige hitsingle Circle, She en de afsluiter Now is het niet. Now is ook net de verklaring waarom er veel meer ingezeten had. Edie's stem schreeuwt om akoestisch werk, geen idee of ze dat later nog uitgebracht heeft, zo ja, dan wil ik dat zeker horen. Dit album wordt geterroriseerd door zo'n kil drumgeluid en dat is echt jammer. Maar toch is het voor een keer best leuk om te horen. Circle kan ik tot in lengte van dagen horen.

avatar van 93.9
Circle is toch een van de beste singles EVER

avatar van Casartelli
Circle heeft wel wat. What I Am is eigenlijk een beetje vervelend. Ik neigde naar een verlaging, maar houd de krappe 3,5* nog even vast omdat er naar het einde toe met Now nog een fraai nummer komt. Tot mijn verbazing ben ik de eerste die daar een ster aan geeft.

Casartelli schreef:
Tot mijn verbazing ben ik de eerste die daar een ster aan geeft.

Inmiddels niet meer

Mooie track inderdaad met hoog Suzanne Vega gehalte. Andere ster uiteraard voor Circle.

Sjoerd schreef:
Geweldig leuke plaat... Nostalgie ten top en gewoon lekker vrolijk.

Sjoerd, dat dacht ik ook ja
Haar stem blijft iets speciaals houden.

avatar van Pietro
Toen ik de track What I Am een jaar of tien geleden voor het eerst hoorde, was ik direct onder de indruk. Wat een geweldige stem en dito instrumentale begeleiding en wat een frisse, eigentijdse compositie. Het is nu, jaren later, nog altijd een van mijn favoriete songs aller tijden.

Die tweede single, Circle, hoorde ik vlak daarna en doet daar nauwelijks voor onder. Toch duurde het nog jaren voordat ik deze plaat in z'n volledigheid ben gaan beluisteren. De stem van Brickell doet mij soms denken aan die van Suzanne Vega, maar ze heeft zonder twijfel voldoende eigenheid en authenticiteit om te blijven boeien. Daar kan zelfs de rest van het songmateriaal - dat varieert van redelijk tot vrij sterk, maar soms wat gedateerd klinkt - niets aan veranderen: 4*.