Motorama - Calendar (2012)

Rusland
Label: Talitres

1. Image (2:49)
  2. White Light (3:25)
  3. To the South (2:41)
  4. Rose in the Vase (4:40)
  5. In Your Arms (3:19)
  6. Young River (2:30)
  7. Sometimes (3:26)
  8. Two Stones (5:11)
  9. Scars (3:07)
  10. During the Years (5:00)
avatar van VanDeGriend
Apart dat hier nog geen berichten staan. Is nochtans een alleraardigste plaat.

Motorama kun je prima plaatsen in het hoekje van Interpol en de postpunk helden die dat bandje weer hebben geïnspireerd. Hebben we daarmee iets origineels aan de haak? Nee, dus. Sterker nog, als Interpol na Antics deze plaat had uitgebracht in plaats van Our Love to Admire, dan was dat een logisch vervolg geweest. En een stuk leuker voor de liefhebbers.

Deze band komt kennelijk uit Rusland en als ik de informatie op de back cover van de CD goed heb ontcijferd dan hebben ze 4 jongens en 1 meisje in de gelederen. Het meisje zingt niet maar speelt bass hetgeen ik altijd cool vind. Een van de jongens zingt wel en zijn stem houdt, hoe kan het ook anders, het midden tussen die van Paul Banks (ja die van Interpol) en Ian Curtis. Prima dus. Het enige wat hem eventueel te verwijten valt, is dat zijn zang net niet helemaal accentloos is, al doet hij op dat vlak wel een betere job dan pakweg Anouk of zo . Niet dat de muziek van Motorama iets met de muziek van deze mevrouw te maken heeft, gelukkig niet zelfs, maar dat je ook weet dat het veel erger kan.

Van de tien songs zakt er wat mij betreft geen eentje door het ijs. Hoogtepunten zat. Rose in a Vase vind ik een wel heel geslaagde mix van postpunk en dreampop en ook Two Stones verdient een speciale vermelding. Het samenspel tussen glasheldere gitaarriedels en synths vind ik op vrijwel alle nummers zeer geslaagd te noemen. Natuurlijk worden postpunk cliches niet geschuwd, je voelt als het ware een minuut van te voren aankomen dat er een gitaareruptietje ons deel gaat zijn, maar dat zorgt juist ook weer voor van die heerlijke uitkijkmomentjes. De liefhebber weet wel wat ik bedoel.

Natuurlijk is het, na een keer of vijf geluisterd te hebben, te vroeg om te stellen dat de liefhebbers van postpunk deze plaat zouden moeten plaatsen tussen de grote releases in dat genre. Maar ondertussen word ik er heel erg vrolijk van.

U vindt Interpol, Editors en alle bandjes die deze twee hebben geïnspireerd leuk? Ik zeg: doe eens deze luisteren.

Aparte recensie, blijkbaar is gezapig in België een woord met een positieve strekking? Als je de kop van de recensie leest verwacht ik een heel negatieve recensie in ieder geval.

Vond het niet zo'n sterk album overigens. Liedjes blijven amper hangen na toch al bijna een luisterbeurt of 10.

avatar van VanDeGriend
Ja aparte recensie maar ik kan me er wel in vinden. Ik vermaak me nog steeds met dit plaatje. Vooral in de auto, bij voorkeur in combinatie met een verder lege weg, doet hij het goed bij me.