Rich Wyman - Fatherless Child (1996)

Label: Apricot

1. Lost Souls (4:54)
  2. The Little Things (3:44)
  3. So What (3:33)
  4. Fatherless Child (3:22)
  5. Faith Alone (5:13)
  6. Blinded by Pain (4:37)
  7. Last Time I Fell (4:21)
  8. Where We Stand (3:12)
  9. Forever (4:39)
  10. The Water Sings (3:21)
  11. Lighter Than Air (5:32)
  12. Even the Dog Knows (5:01)
avatar van nlkink
Bekendste nummer van dit album is So What. Even leek het erop dat Rich Wyman in Neferland ging doorbreken, want voornoemd nummer werd regelmatig door Jan Douwe Kroeske gedraaid. Daarnaast was Wyman ook te beroerd om dit o.a. nummer te brengen in een Twee Meter Sessie.
Ik heb Wyman een jaar of twee geleden meegemaakt tijdens een Instore in de CD-Afdeling van Warenhuis te Vanderveen en So What was een verzoekje dat nog met hetzelfde vuur werd gebracht.
Jaren geleden zijn Rich en een van de medewerkers van de muziekafdeling bevriend geraakt, wat als prettige bijkomstigheid heeft dat hij tijdens tournees nooit te beroerd is om een Instore te doen in Assen. Gisteren was het weer raak en deze keer had hij voor de tweede keer zijn vrouw Lisa Needham bij zich, met haar heeft hij een album uitgebracht onder de naam Park 88.
Uiteraard moest het album The Fearlessness gepromoot worden, maar hij bracht uiteindelijk ook nog wat ouder werk. Jammer dat Wyman's discografie maar zo beperkt is opgevoerd op MM.
Voor fans van Eddie van Halen is het misschien een interessante uitgave omdat hij op bijna de helft van de nummers een bijdrage heeft geleverd

avatar van OzzyLoud
nlkink schreef:

3 nummers (= The Little Things, Blinded By Pain en The Water Sings) is niet echt de helft zou ik zeggen.
Maar blijft zeker interessant, een must eigenlijk!

avatar van OzzyLoud
Als een echte Van Halen fan wist ik vrij snel dat Eddie VH (r.i.p) via zijn schoonfamilie in contact was gekomen met singer-songwriter Rich Wyman. Hij nodigde hem uit in zn 5150 studio samen met producer grootheid Andy Johns om samen wat op te nemen. Wat dus de basis zou worden van Richs tweede album.
En om zoveel mogelijk objectief te blijven , het is een prachtalbum geworden! Meneer Wyman is van huis uit een pianist dus dat instrument is eigenlijk de basis van elk nummer. Van anthem-achtige nummers als Lost Souls en Even The Dogs Knows naar gevoelige pianoballads als Last Time I Fell en Forever, tot heerlijke rockers als The Little Things en Blinded By Pain waar Eddie zijn duitje in het zakje doet. Wymans vocalen zijn lekker rauw en vol overtuiging. Er staan 2 tracks op van de buitencategorie: ten eerste het instrumentale The water Sings wat eigenlijk een bewerking is van The Water Song van zijn debuut album Just Might Make It. Op deze versie is het up tempo middenstuk verdwenen en is er een soort van engelen koor (zang zonder tekst, verzorgd door Lisa Needham) aan toegevoegd wat een heel mooie serene rust meegeeft en Eddie VH geeft het stuk een beetje meer body zonder dat de sfeer vergooit wordt, prachtig gewoon.
Ten tweede de pianoballad Lighter Than Air, prachtige melodie met mooie sterke tekst, als dit je niet raakt, dan raakt je niets.......
Als ware rocker was dit toch een verademing om te horen dat verschillende piano stukken me zo konden boeien. Maar hij speelt dan ook niet als een klassiek pianist maar meer als een rock-pianist