Earplugged (1994)

Label: Earache

1. Entombed - Out of Hand (3:08)
  2. Cathedral - Midnight Mountain (4:56)
  3. Napalm Death - Plague Rages (3:51)
  4. Godflesh - Xnoybis (5:55)
  5. Bolt Thrower - ...For Victory (4:48)
  6. Carcass - Embodiment (5:37)
  7. Brutal Truth - Choice of a New Generation (1:58)
  8. Cathedral - Ride (4:50)
  9. Napalm Death - State of Mind (3:31)
  10. Entombed - Wolverine Blues (2:11)
  11. Godflesh - Anything Is Mine (4:02)
  12. Bolt thrower - When Glory Beckons (3:59)
  13. Brutal Truth - Displacement (4:16)
  14. Carcass - No Love Lost (3:23)
avatar van rafke pafke
Eén van de beste metal labelsamplers ooit naar mijn mening. Ik was als 16-jarig ventje in die periode helemaal wild van hardcore. De Belgische en Europese scenes bloeiden fenomenaal en dankzij vrienden op school rolde ik er ook in. Van metal kende ik eigenlijk nog niet veel en die hele scene was mij toch wat vreemd.

Deze sampler heb ik toen ergens meegenomen omdat ik, afgaande op de cover, hardcore bands dacht te zullen horen. Dat draaide wel even anders uit! Maar de muziek sprak we wel direct heel erg aan. En het is grotendeels dankzij deze sampler dat ik destijds mijn blikveld verruimde.

En zoveel jaren later blijkt dat dit toch wel een erg goed ceedeetje was: tjokvol geweldige bands en nummers. Heartwork van Carcass en For Victory van Bolt Thrower behoren tot op heden tot mijn favoriete metalplaten.

Maar ook al de rest wat hier opstaat is fantastisch. Zo heeft Cathedral met Midnight Mountain simpelweg een wereldnummer gemaakt, dat ze nadien eigenlijk nooit meer hebben geevenaard.

avatar van B.Robertson
Bij Earache betaal je nooit veel voor een compilatie, deze was altijd in de koopjesbakken van FRS te vinden. Toen echter niet gekocht, in die jaren hield ik me minder met metal bezig (is later weer goedgekomen). Heb de Earplugged reeks via Marktplaats in huis gehaald. Dit eerste deel bevat de paradepaardjes van Earache destijds. Entombed gooide de stijl om naar death 'n' roll en daarmee was ik afgehaakt. Van Bolt Thrower had ik wel genoeg aan de eerste albums en Cathedral moest ik nog ontdekken (evenals Brutal Truth). Voor Godflesh en Napalm Death ging ook op dat ik na de eerste albums afgehaakt was en eigenlijk kon ik alleen Heartwork van Carcass waarderen. Vandaag de dag veer ik vooral op van dat eerste nummer van Brutal Truth. Napalm Death en Godflesh staan hier niet met hun sterkste werk op en de oude Carcass bevalt me eigenlijk stukken beter dan die van Heartwork. Ben nu deel 2 uit de serie aan het draaien en die brengt meer voldoening, bevat geen dubbele bands.