Rory Gallagher - Top Priority (1979)

Ierland

5. At the Depot (2:57)
  6. Bad Penny (4:03)
  7. Just Hit Town (3:37)
  8. Off the Handle (5:37)
  9. Public Enemy No 1 (3:46)
  10. Hell Cat * (4:50)
  11. The Watcher * (5:44)
Agressieve plaat (verhoudingsgewijs) met flitsend gitaarwerk.
Lijkt wel of Gallagher peper op heeft. Productie is anders dan het voorgaande werk. Knappe plaat met catchy nummers als Follow Me en Bad Penny.

buddy
Zoals gewoonlijk een super plaat van Rory. Philby is echt een onwijs lekker nummer. Hij speelt dit nummer met een electrische sitar. Super gaaf en de rest is ook top.

avatar van Rinus
Rory heeft vele goede albums gemaakt, maar deze is voor mij HET Rory album. Knallende nummers, een kamerbrede productie (en dat met maar 3 muzikanten) met een enorme detailering in de instrumenten. De CD uitvoering is zelfs helemaal geremixed en daarna weer opnieuw gemasterd, en dat terwijl de vinyl versie al geweldig klonk.
Bij Follow me, Philby en Bad Penny gaat de volumeknop op 10, terwijl Keychain en Off the handle heerlijke blues(rock) nummers zijn. Aanrader !!! 4,5 sterren. Op vinyl en CD.

avatar van Gert P
Lekkere rockplaat van Rory met Off the handle Philby.

avatar van BenZet
Vind ik een van de beste platen van Rory, lekker stevig recht toe recht aan blues/rock. Echt wel een aanrader.

Gewoon goed 5.0

avatar van BlauweVla
Veel goede ideeën op dit album. Maar het is ook allemaal weer voorbij voor ik het weet, jammer. Het geluid, dat harder is en op zich niet slecht, zorgt ervoor dat het allemaal wat hetzelfde overkomt, terwijl de meeste nummers toch verschillend genoeg zijn. Helaas ook geen toetsen meer, dat maakt het minder oubollig, maar ik mis het toch. Ik ben geen blues purist, maar ik vind de eerdere albums "Blue Print" en "Tattoo" vele malen warmer en fijner om naar te luisteren.

Dit album schijnt ook een reactie te zijn geweest op de opkomende New Wave of British Heavy Metal. Vandaar stevigere aanpak waarschijnlijk.

Album staat nog steeds als een huis, Iets wat ik van de andere albums wat minder vind. Bad Penny en Philby en dat idd in de tijd van de guitaar arme periode van NewWave.

avatar van vielip
Mijn eerste album van Rory en gelijk één van z'n beste! Rond deze tijd ging Rory wat meer richting de hardrock en dat bevalt me uitstekend! Toch betekend dit niet dat er geen ruimte meer is voor blues. Luister maar eens naar Off the handle of At he depot. En natuurlijk het geniale Philby!! Wat een heerlijk nummer is dat toch.

avatar van viking1
Geweldig blues/rock hardrock georienteerd album.lekker rock album.
Waar hij normaal wat meer blues/rock speelt is deze meer hardrock getint zeker niet erg.
Heerlijke aanvulling op zijn andere cd's.goede cd van deze veel te jong en veelzijdige overleden,
Gitarist.allemaal top nummers swingt de pan uit.
De 2 bonus tracks zijn ook zeer de moeite waard.
Top cd.

avatar van Paulus_2
Mee eens. Rory heeft op dit album, net als op het voorgaande Photo-Finish weer een trio gevormd. Hij staat dan helemaal alleen aan het roer. Toetsen zijn op Rory's albums niet altijd de sterke punten van het album. Vaak erg jachtig spel van Lou Martin, alsof hij de meester in snelheid en drift wil overtreffen.

De productie is kaal van dit album. Weinig laag en hoog. De zang is wat nasaal op genomen. Maar de nummers zijn knap, gitaar spel is strak en flitsend. Rory geeft de nummers zijn bekende drive mee. Mooi is Follow Me, waar ik direct gehoor aan geef . De basis van dit nummer is de heavy Gallagher slaggitaar. Daarboven op komen de fraaie gitaar melodieën, die zijn zang ondersteunen al was het een tweede stem. De solo spettert en scheurt. Klasse.
Op Philby speelt Rory op een zeldzame Coral elektrische sitar die hij, volgens zijn broer Donal, leende van Pete Townsend.
Op Wayward Child gaat het weer los. Luister maar weer eens naar zijn melodieuze spel. Hij kan echt componeren, maar hij weet ook heel goed melodisch te harmoniëren. Niet te beschrijven, je moet het horen.

Ik ben al fan van hem vanaf het eerste uur. Helaas heb ik hem nooit live gezien en als je het inmiddels respectabele aantal DVD's van hem bekijkt, dan heb ik inderdaad iets gemist. Aanrader DVD? Natuurlijk de verfilming van zijn Irish Tour. Mooi opgenomen met een aantal 35 mm camera's en goed geluid. Fraai inkijkje bij het inspelen en van het, tijdens het optreden, aan zijn voeten liggende publiek. Gallagher geeft zich (altijd) helemaal. Let dan speciaal op hoe zijn solo in "Tattoo'd Lady" losbarst.

avatar van henk01
Voor mij puur nostalgie deze van Rory.
Lekkere rock met 2 prijsnummers tw nr 2 en 6

avatar van Brutus
Zo hoor ik Rory Gallagher het best.

Wat een superplaat.

Het is moeilijk, om hier het beste nummer te kiezen.

Je kunt ze allemaal wel op 1 zetten.

Zo hoor je het ook terug bij zijn Live-albums.

avatar van Broem
Mijn eerste kennismaking met Rory. Heb het album dus al vele jaren op vinyl. Was mijn intro in het bluesrock genre (welkome afwisseling in mijn hard- en symforock tijdperk destijds) Topplaat met prachtige, snelle nummers. Heerlijk.

avatar van Cactuscweker
De twee bonusnummers zijn ook allebei fantastisch; 'the Watcher' klinkt bijna net zo beklemmend als Philby.

Cactuscweker schreef:

Klopt! Die 2 nummers passen er prima bij.

avatar van Broem
Dat maakt me weer nieuwsgierig. Toch maar eens op zoek naar de (bonus) cd. Blijft idd een heerlijk album.

avatar van vielip
Die moet je voor niet al teveel geld wel ergens op de kop kunnen tikken. Die bonustracks zijn de aanschaf wel waard vind ik. En je kunt het album dan weer lekker in de auto laten knallen natuurlijk
Ik vind deze Top priority en Photo finish toch wel zijn sterkste albums. Heerlijke bluesrock die dicht tegen de hardrock aanleunt. Bevalt me beter dan zijn oudere werk dat meer op blues is gericht. Al kan ik dat bij tijd en wijle ook prima luisteren.

avatar van BlauweVla
Ja die extra stukken zijn zeer fraai."The Watcher" is ook nog voorzien van experimentele vervorming op de stem van Rory! Mijn oude "Top Priority" CD, met bovenstaande hoes, heeft een akoestisch extraatje, "Nothing But The Devil".

avatar van Chungking
borisboris schreef:
Agressieve plaat (verhoudingsgewijs) met flitsend gitaarwerk.
Lijkt wel of Gallagher peper op heeft.

Inderdaad, dit is Rory Gallagher z'n meest vlammende plaat, waar hij het meest richting hardrock gaat. Hij speelt z'n solo's sneller dan ooit, nummers als Follow Me zijn gewoon heerlijk knallen.

Ik ben zelf meer fan van z'n bluesy werk uit het eerste deel van de jaren 70, maar ik kan dit toch ook wel bijzonder smaken - al is het maar voor de afwisseling -, het is gewoon een hele plaat rocken met de gashendel bijna hele tijd open.
Het is ook wel fijn dat een artiest toch evolueert en wat kan variëren in z'n oevre. Heb Gallagher het liefst in trio (hoewel ik Tattoo wel een retestrakke plaat vind), en daar is deze plaat opnieuw bewijsvoer voor. Anderen horen hem dan weer net liever met toetsen, ieder zijn meug natuurlijk.

avatar van Chungking
Paulus_2 schreef:

Geen idee hoe een electrische sitar eruit ziet, maar ik denk dat het instrument waarvan je spreekt te zien is op zijn optreden in Montreux 1985? Klinkt er in ieder geval wel naar... (favoriete stukje vanaf 6:10 ongeveer trouwens)

Geweldig nummer Philby, maar daar staat deze hele plaat natuurlijk vol mee: Keychain, Follow me, Bad Penny, Just Hit Town

avatar van Shaky
Rory Gallagher, wat een muzikale held. Top Priority bevat een aantal toppers waaronder zijn 'go-to' live plaat: Bad Penny. Zijn gitaarspel zit tegen het briljante aan en Rory is vele genres meester. Daarnaast zingt hij zeer karakteristiek en zitten de platen ontzettend goed in elkaar. Top album.