Rory Gallagher - Wheels Within Wheels (2003)

Ierland
Blues / Folk
Label: BMG

1. Wheels Within Wheels (3:31)
  2. Fight to Paradise (4:30)
  3. As the Crow Flies (4:11)
  4. Lonesome Highway (5:22)
  5. Bratacha Dubha (2:59)
  6. She Moved Thro' the Fair / Ann Cran Ull (2:22)
  7. Barley & Grape Rag (4:25)
  8. The Cuckoo (3:45)
  9. Amazing Grace (1:20)
  10. Walkin' Blues (5:34)
  11. Blue Moon of Kentucky (2:54)
  12. Deep Elm Blues (4:17)
  13. Goin' to My Hometown (4:57)
  14. Lonesome Highway Refraining (1:59)
avatar van Dexter
Mooi plaatje met vooral covers van blues-traditionals. Niet alles haalt het niveau van zijn het materiaal op zijn studio-albums (vandaar dat de meeste er ook niet op terecht zijn gekomen), maar enkele nummers - ik noem een Lonesome Highway, Barley & Grape Rag, Walkin' Blues en Goin' to My Hometown - behoren tot het beste van deze bluesrocklegende. Enkele nummers waren vaste prik in de live-set en zijn dan ook terug te vinden op klassieke liveplaten als Live in Europe en Irish Tour, en ik kende het grootste gedeelte van bootlegs van bijvoorbeeld Rockpalast, waar ook het heerlijke Walking Blues vanaf komt.
Verder nog een pluim geven aan de productie, want de meeste nummers komen van bootlegs en klinken hier stevig als een huis

Harald
Alle tracks zijn er accoustic en dat maakt deze plaat zo interessant.

avatar van BenZet
De muziek van deze man is gewoon fantastisch, gek eigelijk dat voor deze cd zo weinig reactie staan terwijl electrisch of acoustisch deze man even goed is.

avatar van vin13
De semi-akoustische nummers vind ik juist prachtig en doen niet geforceerd aan, wellicht dat de meerderheid zijn elektrische spel meer appricieert. Van nummers als As the crow flies kan ik geen genoeg krijgen. Helaas heb ik hem niet meer live kunnen aanschouwen, in die periode wist ik zijn muziek nog niet optimaal in te schatten. Nu weet ik dat hij 1 van de beste is.

avatar van Chungking
Een (bijna) volledig akoestische plaat van Rory Gallagher, uitgebracht door zijn broer Donal na het doorzoeken van Rory's archief. Daarnaast wist hij een aantal 'vergeten' opnames te bemachtigen via vrienden van Rory waarmee hij had samengespeeld. Zo komt ook de Belgische gitarist Roland Van Campenhout aan bod in twee nummers (The Cuckoo en Deep Elm Blues). Het cd boekje leert dat Donal en Rory zelfs nog een tijdje in Gent bij Roland hebben gewoond, hij wordt dan ook aangehaald als een 'close friend'. Het is dus niet alleen een ode aan Rory maar ook aan een aantal bevriende muzikanten.

Het resultaat mag gezien worden, want hoewel niet alle nummers hetzelfde hoge niveau halen is het in zijn geheel een prachtige en sfeervolle plaat, die bewijst hoe goed Rory uit de voeten kon op de akoestische gitaar - in zoverre dit nog nodig was natuurlijk. Een mooie aanvulling op zijn oevre waar toch het elektrische overheerst. Vanaf de eerste noten van Wheels Within Wheels (een heel mooi eigen nummer) wordt je meegegrepen, en ook track 2 en 3 zijn ijzersterk en tonen meteen heel wat veelzijdigheid. Daarna blijft het verder genieten, met als uitschieters nog BRG en het live 'triotje' Amazing Grace, Walkin Blues en Blue moon of Kentucky.

Toch een must voor de liefhebbers zou ik zeggen.