Martin Grech - Open Heart Zoo (2002)

Label: Universal

1. Here It Comes (5:03)
  2. Open Heart Zoo (5:21)
  3. Dali (5:39)
  4. Tonight (5:07)
  5. Push (5:00)
  6. Only One Listening (4:51)
  7. Notorious (4:56)
  8. Penicillin (4:48)
  9. Catch Up (3:47)
  10. Twin (4:41)
  11. Death of a Loved One * (20:51)
Aap
Doet wat aan Tom McRae denken, maar dan wat minder zoet.
Doet wat aan Hawksley Workman denken, maar dan wat zoeter.
Eén van de hoogtepunten van dit album is denk ik de titelsong, hoewel 'Dali' er ook wezen mag. Ook deze artiest is overduidelijk geïnspireerd door Radiohead, maar haalt dat niveau bij lange na niet (doh!). Edoch prettige momenten, maar niet onvergetelijk.
Schromelijk onbekend, overigens, deze artiest. Heeft net een nieuw album uit met de titel 'Unholy'.

Dit was voor mij de verrassing van het jaar op muziek gebied. Martin Grech, voorheen volledig onbekend, vond ik via een Jeff Buckley mailing meen ik mij te herinneren. Op deze manier heb ik ook Damien Rice, Muse en Coldplay mogen ontdekken heel ver voordat ze eigenlijk bekend werden.

Toen ik Open Heart Zoo hoorde was ik er van overtuigd dat Grech, sooner or later, ook zo bekend kon worden als eerder genoemde bands (waarschijnlijk niet als Coldplay, maar het idee is er). Open Heart Zoo had in principe alles; intense gevoeligheid, orginaliteit (radiohead invloed is al te duidelijk aanwezig, alleen Grech heeft zeker zijn 'eigen touch'.. En daarnaast, als hij Radiohead wèl probeerd na te doen, dan doet hij het goed - en dat op zich al is origineel), een sterk geheel - elk nummer op de cd zit goed in elkaar en het album is een totaal ervaring, muziekaal ontzettend sterk. Ik denk niet dat ik me snel ga vervelen aan deze CD. Maar ik schreef met een reden dat ik overtuigd was...

Grech's laatste CD, Unholy gaat echter een hele andere kant op. Ik denk dat hij de 'kritiek' van te veel op Radiohead lijken niet aan kon? Zijn laatste CD is gewoonweg te 'vreemd' om er echt bekendheid mee te verwerven. Ik bedoel, ik weet nog steeds niet wat ík er van moet vinden.

Open Heart Zoo is niet vernieuwend, maar van dergelijke hoge kwaliteit dat ik 'm iedereen aanraad; vooral Radiohead en Jeff Buckley fans.