Kool & The Gang - Celebrate! (1980)

Soul / Pop
Label: De-Lite

1. Celebration (5:00)
  2. Jones vs. Jones (4:16)
  3. Take It to the Top (4:18)
  4. Morning Star (3:53)
  12. Morning Star [Long Version] *
  13. Celebramos [12" Spanish Version] *
avatar van sq
sq
Kool & the gang op het hoogtepunt van de roem. Dit album valt mij al met al toch wel tegen. Was indertijd wel een 'must have' voor iedereen die muziek draaide. 4 singles werden er van getrokken: Celebrate, Night People, Love Festival en Take it to the Top. En ondanks dat Celebrate (zowel album als nummer) een enorme hit werd, blijft Ladies' Night voor mij dé Kool & the Gang plaat.

Waar slaat deze beoordeling op MM nou helemaal op? Echt veel en veel te laag. Klassiek Funk album van Kool en zijn Gang. Absoluut hoogtepunt de plaat die jarenlang op elk feestje werd gedraaid: Celebration!

west schreef:

Die beoordeling slaat op een zeer matige plaat. Zeker vergeleken met de platen die Kool en zijn bende in de jaren 70 heben gemaakt.

Over (echte) funk gesproken...
Wel eens naar de albums "Spirit of the boogie" en "Wild & Peaceful", of hun debuut "Kool & the Gang" geluisterd?
Daarbij vergeleken is deze plaat een commercieel gedrocht.

Net als bij Stevie Wonder, Earth Wind & Fire en Isley brothers komen de (meer disco achtige) jaren 80 albums niet in de buurt bij het moois dat ze in de seventies hebben gemaakt.

P. de Clown schreef:

Over (echte) funk gesproken...
Daarbij vergeleken is deze plaat een commercieel gedrocht.

Nou dan zijn wij het gewoon niet eens. Juist de disco funk uit begin (!) jaren 80 leverde Kool & the Gang en Earth Wind & Fire een aantal van hun beste nummers op. Commercieel gedrocht gaat mij echt te ver: dan heb je het over Level 42 met Lesson in Love etc.: dat ging die richting op. Trouwens een nummer als Summer Madness (jaren '70) is niet echt bijzonder en zo anders als albumvullers in de jaren 80. Wat betreft de ballads kan ik wel enigzins met je meegaan. Overigens praat ik nu over dit album en As One. Die 2 daarna zijn echt minder.

Ken jij de remix cd van Kool & the Gang uit 1991: juist deze nummers in disco 12"-mixen. Het kan er ook aan liggen dat ik in de jaren 80 graag naar de disco (Cartouche) ging.

avatar van sq
sq
west schreef:
Cartouche

Hoor je zelden meer iemand over, bijna alsof het er nooit geweest is. Het was toch dé plek waar de nieuwe discotrend werd gemaakt begin jaren ´80.

Voor de jongeren: Cartouch was gevestigd op de plek die nu bekend staat als Stairway to Heaven.

RedLightCityBoy
CEEEEEEELEEEEEEEEEBRATION TIME

Voor iedereen die denkt: dit kan niks zijn met zo'n score. Het aantal haat-stemmers is belachelijk hoog. Als je van lekkere disco/funk houdt is dit album echt de moeite waard. Alleen al vanwege Celebration!

avatar van Poeha
Goed gezegd, West.

Dit genre doet het gewoon niet goed vandaag de dag, maar het blijft voor mij als echte 80's liefhebber (ook de eind jaren 70 bijdragen) gewoonweg lekker klinken.

avatar van Hans Brouwer
Goed gezegd West en Poeha.

Ook ik begrijp niet waarom "Celebrate! (1980)" hier zo laag scoort. Kool & The Gang maakt gewoon lekkere pretentieloze Soul/Funk/Disco. En daar is helemaal niets mis mee. Hun muziek stemt mij nog altijd vrolijk en blij . 4****

avatar van principal2000
Niet te vergelijken met Kool & The Gang uit hun beginperiode, maar voor mij is deze popdisco met een vleugje funk erg genietbaar. Natuurlijk kent iedereen de superhit Celebration, maar de 'nieuwe' sound van Kool & The Gang is eigenlijk op ieder nummer terug te vinden. Er zouden overigens nog vele albums in deze stijl volgen. Vooral licht funky popdisco nummers met hier en daar een rustig nummer ertussen. Heb je niks tegen popmuziek en disco, dan behoort het latere werk van Kool & The Gang tot een van de betere acts. Ben je meer van de echte funk, dan raad ik je hun werk uit de beginperiode aan.