Shuggie Otis - Inspiration Information (1974)

Alternatieve titels: World Psychedelic Classics 2 | California Soul

Soul / Funk
Label: Epic

1. Inspiration Information (4:12)
  2. Island Letter (4:41)
  3. Sparkle City (5:57)
  4. Aht Uh Mi Hed (4:15)
  5. Happy House (1:16)
  6. Rainy Day (2:42)
  7. XL-30 (2:08)
  8. Pling! (4:28)
  9. Not Available (2:30)
  10. Strawberry Letter 23 * (3:58)
  11. Sweet Thang * (4:02)
  12. Ice Cold Daydream * (2:30)
  13. Freedom Flight * (12:55)
avatar van T.O.
Typisch jaren 70 soul/funk album van alleskunner Shuggie Otis, alleen dan met een sterk futuristische sfeer. Jaren later opnieuw uitgekomen op het label van David Byrne, omdat mensen als Jim O'Rourke, The High Llamas en Stereolab het album opnieuw ontdekten en het prezen vanwege de vooruitstrevendheid. En terecht . Maar het blijft het een beetje 'muzikantenmuziek' af en toe.

Strawberry Letter 23 werd later nog wereldberoemd in de uitvoering van de Brothers Johnson en werd o.m. gebruikt voor de soundtrack van de film Jackie Brown.

typering 'muzikantenmuziek' klopt helemaal met nummers als Freedom Flight, Pling,XL-30.. Hele goed plaat dus! Bij mij blijft echter het geweldige titelnummer hangen...
3,5 ster voorlopig

avatar van misja82
het lome, slome, funk achtige geluid met soul invloeden doet het toch erg goed bij mij. aht uh mi hed vind ik geweldig. en nog maar 21 jaren jong en al zo'n compleet album. petje af.

avatar van dj maus
T.O. schreef:

Met Lee Ritenour op gitaar.

Heerlijke lekker langzaam uitgesmeerde funk/soul. Ik vind het een zeer geschikte plaat om op een regenachtige winterdag op weg te dromen. Shuggie was zijn tijd destijds ver vooruit, misschien voor het publiek van toen wel iets te ver. Zeer jammer dat hij in de jaren daarna niks meer heeft uigebracht. Hij heeft toch wel duidelijk artiesten als Prince beinvloed met deze plaat.

avatar van kemm
Zonder de re-release bij Luaka Bop was deze plaat misschien wel compleet in de vergeetput geraakt om er nooit meer uit te komen. Misschien is dat wat overdreven, maar de aanhang zou zeker kleiner zijn. Inspiration Information is er zeker en vast eentje dat het grootst mogelijke publiek verdient. Niet enkel vanwege Shuggies vakmanschap in de instrumentatie, maar ook gewoon omdat de songs van topkwaliteit zijn.
Maar eigenlijk zou de originele hoes hier moeten staan i.p.v. de re-issue-hoes, niet?

avatar van misja82
kemm schreef:

Ja, mee eens, die is veel mooier. Die ouwe foto met Shuggie op een bankje.
Geweldige plaat dit.

avatar van kemm
Et voila, de originele hoes! Mooi, hé?

Ik vind die nieuwe hoes veel mooier.
Alhoewel die schoenen op die oude hoes wel geniaal zijn.

avatar van kemm
Het portret van de latere hoes is wel vertrokken van deze foto denk ik. Het hoofd zit toch in dezelfde positie. Nu ja, zolang er aan de muziek niks veranderd is maakt dat in principe weinig uit, want die is mooier dan eender welke hoes.

avatar van Madjack71
Shuggie Otis...een naam die mij tot heden niets zei...todat ik een album van hem tegenkwam in een overzicht. Ff checke dacht ik en warempel het is een mooi stukje soul muziek, die ook nu nog niet zou misstaan. Wel vind ik dat er na het midden een iets teveel instrumentale stukken achtereen komen, die niet allen even sterk zijn. Het haalt de aandacht wat weg van de rest van de muziek.
Buiten dat, een leuke muzikale verrassing.

avatar van Poeha
Ik kwam Shuggie net tegen toen ik op YouTube de Brothers Johnson met het geweldige Stomp weer even aan het bekijken was.
Ik ga proberen om dit album ook te achterhalen, ben er zeker nieuwsgierig naar geworden.

avatar van Kos
Kos
Ik heb werkelijk geen idee wat hier 'muzikantenmuziek' aan zou moeten zijn...

avatar van chevy93
Een aantal jaar geleden tipte Reijersen mij Shuggie Otis. Dat was destijds Shuggie Otis - Shuggie's Boogie: Shuggie Otis Plays the Blues (1994). Later bleek dit een verzamelalbum te zijn. Desalniettemin genoot ik destijds (en nog steeds trouwens) van dat heerlijke album.

Begin dit jaar stuitte ik op dit album en vond 'm gelijk geweldig. Soms een beetje zweverig (psychedelic soul zegt RateYourMusic), maar over het algemeen heerlijk rustgevend.

Verder heb ik weinig toe te voegen aan bovenstaande mensen, maar door hier een bericht te plaatsen, hoop ik dat dit album weer even bij iemand in de aandacht komt.

avatar van kühnekxs
chevy93 schreef:

Maart 2014... Het mag wel weer!